Tinjauan perkaitan di antara faktor status sosioekonomi dengan pencapaian matematik pelajar di peringkat Sijil Rendah Pelajaran : satu kajian di sekolah menengah vokasional seluruh Kelantan/

kajian ini bertujuan untuk melihat sejauhmana faktor status sosio ekonomi keluarga mempengaruhi pencapaian matematik pelajar peringkat SRP di Sekolah Menengah Vokasional di Kelantan. Faktor status sosio ekonomi yang dikaji ialahi) taraf pendidikan ibubapa, ii) taraf pekerjaan ibubapa, iii) pendapata...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 412928 Rozalan Che Hussain
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1993
Subjects:
Description
Summary:kajian ini bertujuan untuk melihat sejauhmana faktor status sosio ekonomi keluarga mempengaruhi pencapaian matematik pelajar peringkat SRP di Sekolah Menengah Vokasional di Kelantan. Faktor status sosio ekonomi yang dikaji ialahi) taraf pendidikan ibubapa, ii) taraf pekerjaan ibubapa, iii) pendapatan keluarga, iv) sikap keluarga. Kajian ini diusahakan dengan menggunakan kaedah tinjauan. Data-data untuk kajian diperolehi melalui soalselidik. Seterusnya penelitian dibuat terhadap perkaitan yang wujud di antara faktor-faktor status sosio ekonomi dengan pencapaian matematik pelajar di peringkat SRP. Huraian keputusan kajian ini keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan peratusan sahaja. Keputusan kajian ini mendapati bahawa faktor status sosio ekonomi seperti taraf pendidikan dan taraf pekerjaan bapa memainkan peranan yang lebih berkesan dalam mempengaruhi pencapaian matematikpelajar. Manakala faktor sikap keluarga tidak mempunyai pengaruh terhadap pencapaian matematik pelajar.