Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden ka...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1993
|
Subjects: |
_version_ | 1826375847197540352 |
---|---|
author | 213611 Hishamuddin Tahir |
author_facet | 213611 Hishamuddin Tahir |
author_sort | 213611 Hishamuddin Tahir |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka. |
first_indexed | 2024-03-04T17:37:49Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:103095 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T17:37:49Z |
publishDate | 1993 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1030952020-12-19T17:01:35ZFaktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ 213611 Hishamuddin Tahir Sekudai : UTM,1993Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka.44PRZSLVocational school studentsVocational guidanceVocational education |
spellingShingle | Vocational school students Vocational guidance Vocational education 213611 Hishamuddin Tahir Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title | Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title_full | Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title_fullStr | Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title_full_unstemmed | Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title_short | Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ |
title_sort | faktor faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar pelajar sekolah menengah vokasional kawasan kuching sarawak satu tinjauan |
topic | Vocational school students Vocational guidance Vocational education |
work_keys_str_mv | AT 213611hishamuddintahir faktorfaktoryangmempengaruhipersonalitidenganpemilihankerjayapelajarpelajarsekolahmenengahvokasionalkawasankuchingsarawaksatutinjauan |