Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/

Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 213611 Hishamuddin Tahir
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1993
Subjects:
_version_ 1826375847197540352
author 213611 Hishamuddin Tahir
author_facet 213611 Hishamuddin Tahir
author_sort 213611 Hishamuddin Tahir
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka.
first_indexed 2024-03-04T17:37:49Z
format
id KOHA-OAI-TEST:103095
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T17:37:49Z
publishDate 1993
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1030952020-12-19T17:01:35ZFaktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/ 213611 Hishamuddin Tahir Sekudai : UTM,1993Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Kajian ini bertujuan untuk mencari kesesuaian serta pengaruh di antara personaliti dengan pemilihan kerjaya dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat dengan berdasarkan kepada teori pemilihan kerjaya John L. Holland (1966) melalui soalan soalselidik untuk mengukur personaliti responden-responden kajian. Pengkaji telah mengemukakan satu soalan mengenai kerjaya yang dipilih oleh mereka setelah tamat persekolahan. Pemilihan sampel dikalangan pelajar-pelajar tingkatan empat disebabkan pelajar-pelajar ini perlu didedahkan kepada bidang-bidang kerjaya yang sesuai dengan mereka dan diperingkat ini mereka sudah mula memikirkan tentang pekerjaan dan telah membuat perancangan yang akan diceburi kelak. Teknik yang digunakan untuk menganalisis kajian ini ialah dengan menggunakan cara manual mencari peratusan. Antara keputusan yang diperolehi daripada kajian ini ialah pilihan kerjaya berkait rapat dengan personaliti dan hasil kajian ini telah menerima rasionalnya yang mana pemilihan kerjaya yang melihat kesesuaian antara personaliti dengan pemilihan kerjaya iaitu personaliti boleh mempengaruhi pemilihan kerjaya. Hasil dari keputusan kajian ini juga didapati pendapat Holland (1966) yang menyatakan personaliti mempunyai kaitan dengan pemilihan kerjaya seseorang itu boleh diterima tetapi dari aspek personaliti mempengaruhi pemilihan kerjaya masih terdedah untuk dipersoalkan. Beberapa cadangan juga telah disarankan untuk dijadikan panduan kepada guru-guru kaunselor dan kerjaya sekolah, pihakmedia masa, ibu bapa dan pelajar itu sendiri untuk saling bekerjasama memainkan peranan yang baik bagi mengahsilkan pelajar-pelajar yang bakal memiliki pekerjaan mestilah bersesuaian dengan personaliti mereka.44PRZSLVocational school studentsVocational guidanceVocational education
spellingShingle Vocational school students
Vocational guidance
Vocational education
213611 Hishamuddin Tahir
Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional kawasan Kuching, Sarawak : satu tinjauan/
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi personaliti dengan pemilihan kerjaya pelajar pelajar sekolah menengah vokasional kawasan kuching sarawak satu tinjauan
topic Vocational school students
Vocational guidance
Vocational education
work_keys_str_mv AT 213611hishamuddintahir faktorfaktoryangmempengaruhipersonalitidenganpemilihankerjayapelajarpelajarsekolahmenengahvokasionalkawasankuchingsarawaksatutinjauan