Suatu perbandingan diantara sekolah bandar dan luar bandar dari segi kelayakan guru sains, kelengkapan sains dan pencapaian mereka dalam sains/
Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji sejauh manakah faktor kelayakan guru dan kelengkapan sains mempengaruhi pencapaian di sekolah-sekolah di bandar dan di luar bandar. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah soal selidik yang diedarkan ke 66 buah sekolah di Semenanjung Mala...
主要作者: | |
---|---|
格式: | |
主题: |
总结: | Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji sejauh manakah faktor kelayakan guru dan kelengkapan sains mempengaruhi pencapaian di sekolah-sekolah di bandar dan di luar bandar. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah soal selidik yang diedarkan ke 66 buah sekolah di Semenanjung Malaysia. Berdasarkan soal selidik dan keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 1983 bagi mata pelajaran sains dari beberapa buah sekolah yang terlibat telah dianalisa dan dibandingkan. Dari hasil kajian didapati faktor kelayakan guru tidak mempengaruhi pencapaian bagi kedua-dua jenis sekolah. tetapi faktor kelengkapan sains menyebabkan mutu pencapaian bagi kedua-dua jenis sekolah adalah rendah. |
---|