Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1989
|
Subjects: |
_version_ | 1826376844756123648 |
---|---|
author | 284452 Hasni Che Mohd. Razali |
author_facet | 284452 Hasni Che Mohd. Razali |
author_sort | 284452 Hasni Che Mohd. Razali |
collection | OCEAN |
description | Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur. |
first_indexed | 2024-03-04T17:52:34Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:108032 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T17:52:34Z |
publishDate | 1989 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1080322020-12-19T17:01:47ZKajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / 284452 Hasni Che Mohd. Razali Sekudai : UTM,1989Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur.Tesis (Sarjana Muda Kejuruteraan Awam) - Universiti Teknologi Malaysia, 1989Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur.08PRZSLUrban transportationTravel time (Traffic engineering) |
spellingShingle | Urban transportation Travel time (Traffic engineering) 284452 Hasni Che Mohd. Razali Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title | Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title_full | Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title_fullStr | Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title_full_unstemmed | Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title_short | Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / |
title_sort | kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang |
topic | Urban transportation Travel time (Traffic engineering) |
work_keys_str_mv | AT 284452hasnichemohdrazali kajianpengangkutanawammenentukanmasanaikturunpenumpang |