Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /

Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 284452 Hasni Che Mohd. Razali
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1989
Subjects:
_version_ 1826376844756123648
author 284452 Hasni Che Mohd. Razali
author_facet 284452 Hasni Che Mohd. Razali
author_sort 284452 Hasni Che Mohd. Razali
collection OCEAN
description Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur.
first_indexed 2024-03-04T17:52:34Z
format
id KOHA-OAI-TEST:108032
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T17:52:34Z
publishDate 1989
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1080322020-12-19T17:01:47ZKajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang / 284452 Hasni Che Mohd. Razali Sekudai : UTM,1989Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur.Tesis (Sarjana Muda Kejuruteraan Awam) - Universiti Teknologi Malaysia, 1989Tinjauan ini melibatkan pengambilan data yang dllakukan di kawasan Kuala Lumpur iaitu terhadap bas mini dan bas berhenti-henti. Tujuannya adalah untuk mendapatkan satu sub model masa perjalanan kesan dari bilangan naik turun penumpang yang akan digunakan dalam model simulasi. Bagi menentukan bahawa model regreasi ini adalah mencukupi untuk menerangkan keadaan sebenar dan menilai kualiti model tersebut, ianya dianalisa menerusi pendekatan analisis varians. Ia merupakan satu cara di mana ubahan jumlah dalam pemboleh ubah bersandar dibahagikan kepada komponen-komponen yang bererti, di mana kemudiannya dicerap dan diperlakukan dalam satu tatacara yang bersistem. Hasil keputusan daripada analisa regreasi yang dilakukan, model tersebut dapat digunakan dalam proses model simulasi. Ianya dapat membantu pihak pengusaha bas dan pihak perancang pengangkutan awam untuk mempertingkatkan lagi taraf perkhidmatan bas di Bandaraya Kuala Lumpur.08PRZSLUrban transportationTravel time (Traffic engineering)
spellingShingle Urban transportation
Travel time (Traffic engineering)
284452 Hasni Che Mohd. Razali
Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title_full Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title_fullStr Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title_full_unstemmed Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title_short Kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang /
title_sort kajian pengangkutan awam menentukan masa naik turun penumpang
topic Urban transportation
Travel time (Traffic engineering)
work_keys_str_mv AT 284452hasnichemohdrazali kajianpengangkutanawammenentukanmasanaikturunpenumpang