Lukisan teknik membantu pencapaian pelajar dalam matapelajaran teknikal dan vokasional /
Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti Lukisan Teknik sebagai satu faktor yang boleh mempengerahui pencapaian pelajar dalam matapelajaran teknikal dan vokasional di sekolah menengah teknik dan sekolah menengah vokasional. Sampel kajian adalah terdiri daripada keputusan peperiksaan Sijil Pelajar...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
UTM,Skudai,
1991
|
Subjects: |
Summary: | Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti Lukisan Teknik sebagai satu faktor yang boleh mempengerahui pencapaian pelajar dalam matapelajaran teknikal dan vokasional di sekolah menengah teknik dan sekolah menengah vokasional. Sampel kajian adalah terdiri daripada keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bagi pelajar sekolah menengah teknik dan Sijil Pelajaran Vokasional Malaysia atau Sijil Pelajaran Malaysia (Vokasional) bagi pelajar di sekolah menengah vokasional, bagi matapelajaran lukisan teknik dan matapelajaran teknikal dan vokasional untuk satu tempoh yang tertentu. Data keputusan peperiksaan yang dikumpulkan adalah daripada 10 buah sekolah menengah teknik dan vokasional daripada Semenanjung Malaysia. Analisis yang dilakukan menunjukkan ada pertalian di antara kedua-dua matapelajaran yang dikaji. Satu dapatan sampingan ialah peratusan kelulusan keputusan matapelajaran lukisan teknik adalah jauh lebih rendah daripada matapelajaran lain khasnya matapelajaran teknikal. |
---|