Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: 212419 Shaffe Mohd Daud, Kamal Basha Madarsha, supervisor, Fakulti Sains
Format:
Language:may
Published: Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia, 1990
Subjects:
_version_ 1796668134373982208
author 212419 Shaffe Mohd Daud
Kamal Basha Madarsha, supervisor
Fakulti Sains
author_facet 212419 Shaffe Mohd Daud
Kamal Basha Madarsha, supervisor
Fakulti Sains
author_sort 212419 Shaffe Mohd Daud
collection OCEAN
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini.
first_indexed 2024-03-04T18:11:45Z
format
id KOHA-OAI-TEST:114409
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
language may
last_indexed 2024-03-04T18:11:45Z
publishDate 1990
publisher Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1144092020-12-19T17:02:18ZSatu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / 212419 Shaffe Mohd Daud Kamal Basha Madarsha, supervisor Fakulti Sains Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,1990mayKajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini.Thesis (Sarjana Sains (Pendidikan)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1990Includes bibliographical referencesKajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini.44PRZSLEducational technologyTeachersSchool personnel management
spellingShingle Educational technology
Teachers
School personnel management
212419 Shaffe Mohd Daud
Kamal Basha Madarsha, supervisor
Fakulti Sains
Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title_full Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title_fullStr Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title_full_unstemmed Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title_short Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
title_sort satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di negeri kedah darulaman
topic Educational technology
Teachers
School personnel management
work_keys_str_mv AT 212419shaffemohddaud satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman
AT kamalbashamadarshasupervisor satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman
AT fakultisains satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman