Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman /
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru d...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | |
Language: | may |
Published: |
Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
1990
|
Subjects: |
_version_ | 1796668134373982208 |
---|---|
author | 212419 Shaffe Mohd Daud Kamal Basha Madarsha, supervisor Fakulti Sains |
author_facet | 212419 Shaffe Mohd Daud Kamal Basha Madarsha, supervisor Fakulti Sains |
author_sort | 212419 Shaffe Mohd Daud |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini. |
first_indexed | 2024-03-04T18:11:45Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:114409 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
language | may |
last_indexed | 2024-03-04T18:11:45Z |
publishDate | 1990 |
publisher | Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1144092020-12-19T17:02:18ZSatu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / 212419 Shaffe Mohd Daud Kamal Basha Madarsha, supervisor Fakulti Sains Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,1990mayKajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini.Thesis (Sarjana Sains (Pendidikan)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1990Includes bibliographical referencesKajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi guru-guru dalam penggunaan media teknologi di sekolah-sekolah. Empat pembolehubah telah dipilih hasil dari rujukan berbagai-bagai laporan kajian di dalam dan luar negeri serta akhbar-akhbar tempatan mengenai guru-guru dan pihak pentadbir sekolah yang memandang negatif terhadap penggunaan media teknologi, terutamanya media elektronik seperti televisyen, perakam video, radio-kaset, projektor unjuran (OHP), slaid, komputer dan sebagainya. Empat pembolehubah yang telah dipilih adalah seperti Inovasi, Teknofobia, Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Satu set soalselidik telah diedarkan kepada kumpulan sasaran kajian yang terdiri dari guru-guru di lapan buah sekolah menengah yang dipilih secara rawak dalam Negeri Kedah Darulaman. Hasil dari kajian ini, dua pembolehubah telah didapati berkesan mempengaruhi responden guru iaitu Beban Tugas dan Pentadbiran Sekolah. Kajian ini juga dapat menentukan beberapa hubungkait yang wujud di antara kumpulan-kumpulan responden guru. Maklumat-maklumat ini adalah penting untuk menentukan kejayaan pelaksanaan teknologi pendidikan dalam sistem pendidikan negara ini.44PRZSLEducational technologyTeachersSchool personnel management |
spellingShingle | Educational technology Teachers School personnel management 212419 Shaffe Mohd Daud Kamal Basha Madarsha, supervisor Fakulti Sains Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title | Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title_full | Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title_fullStr | Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title_full_unstemmed | Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title_short | Satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di Negeri Kedah Darulaman / |
title_sort | satu kajian pengaruh kesan diri dan pentadbiran sekolah terhadap penggunaan media teknologi di negeri kedah darulaman |
topic | Educational technology Teachers School personnel management |
work_keys_str_mv | AT 212419shaffemohddaud satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman AT kamalbashamadarshasupervisor satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman AT fakultisains satukajianpengaruhkesandiridanpentadbiransekolahterhadappenggunaanmediateknologidinegerikedahdarulaman |