Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | |
Language: | may |
Published: |
Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
|
Subjects: |
_version_ | 1796669082382106624 |
---|---|
author | Ajmain @ Jimaain Safar 194256 Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397 Fakulti Sains 8004 |
author_facet | Ajmain @ Jimaain Safar 194256 Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397 Fakulti Sains 8004 |
author_sort | Ajmain @ Jimaain Safar 194256 |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan. |
first_indexed | 2024-03-04T18:25:59Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:119126 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
language | may |
last_indexed | 2024-03-04T18:25:59Z |
publishDate | |
publisher | Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1191262021-07-17T16:58:11ZPersepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / Ajmain @ Jimaain Safar 194256 Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397 Fakulti Sains 8004 Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,mayKajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.Thesis (Sarjana Sains Teknologi serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Includes bibliographical referencesKajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.44PRZSLTeachingAudio-visual educationTeaching |
spellingShingle | Teaching Audio-visual education Teaching Ajmain @ Jimaain Safar 194256 Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397 Fakulti Sains 8004 Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title | Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title_full | Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title_fullStr | Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title_full_unstemmed | Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title_short | Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / |
title_sort | persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di universiti teknologi malaysia |
topic | Teaching Audio-visual education Teaching |
work_keys_str_mv | AT ajmainjimaainsafar194256 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia AT kamalbashamadarshasupervisor175397 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia AT fakultisains8004 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia |