Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ajmain @ Jimaain Safar 194256, Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397, Fakulti Sains 8004
Format:
Language:may
Published: Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
Subjects:
_version_ 1796669082382106624
author Ajmain @ Jimaain Safar 194256
Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397
Fakulti Sains 8004
author_facet Ajmain @ Jimaain Safar 194256
Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397
Fakulti Sains 8004
author_sort Ajmain @ Jimaain Safar 194256
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.
first_indexed 2024-03-04T18:25:59Z
format
id KOHA-OAI-TEST:119126
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
language may
last_indexed 2024-03-04T18:25:59Z
publishDate
publisher Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1191262021-07-17T16:58:11ZPersepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia / Ajmain @ Jimaain Safar 194256 Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397 Fakulti Sains 8004 Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,mayKajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.Thesis (Sarjana Sains Teknologi serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Includes bibliographical referencesKajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia. Kajian melibatkan 285 orang responden dari kampus Skudai dan Jalan Semarak. Satu set instrumen yang berupa borang soalselidik mengandungi 44 item telah dibina untuk mengukur persepsi pensyarah. Statistik deskriptif, Ujian -t dan Anova sehala digunakan dalam penganalisisan data. Kajian ini mendapati bahawa pensyarah bersetuju secara menyeluruh terhadap kenyataan-kenyataan yang berkaitan dengan persepsi penggunaan media pengajaran dalam setiap komponen keperluan, sumbangan, kesesuaian, pengetahuan, pendedahan, kekerapan dan kemahiran. Keputusan ujian-t menunjukkan hanya terdapat perbezaan yang signifikan antara responden yang mengikuti kursus atau seminar penggunaan media dengan yang tidak mengikuti. Diakhir kajian ini ia dapat mengenalpasti perlunya pendedahan yang berterusan terhadap media diberikan kepada pensyarah. Di samping itu, segala kelengkapan dan kemudahan perlu diberikan perhatian oleh pihak pentadbiran dan pengurusan universiti ke arah penggunaan media yang lebih berkesan.44PRZSLTeachingAudio-visual educationTeaching
spellingShingle Teaching
Audio-visual education
Teaching
Ajmain @ Jimaain Safar 194256
Kamal Basha Madarsha, supervisor 175397
Fakulti Sains 8004
Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title_full Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title_fullStr Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title_full_unstemmed Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title_short Persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di Universiti Teknologi Malaysia /
title_sort persepsi pensyarah terhadap penggunaan media pengajaran di universiti teknologi malaysia
topic Teaching
Audio-visual education
Teaching
work_keys_str_mv AT ajmainjimaainsafar194256 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia
AT kamalbashamadarshasupervisor175397 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia
AT fakultisains8004 persepsipensyarahterhadappenggunaanmediapengajarandiuniversititeknologimalaysia