Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah /
Alam pendidikan memerlukan keselesaan dari segi fizikal dan mental. Pembinaan bangunan sekolah merupakan usaha kerajaan dalam memenuhi kehendak tersebut disamping berhasrat untuk melihat mutu pendidikan negara terus berkembag selaras dengan perkembangan dunia. Peningkatan kos bangunan yang tinggi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1987
|
Subjects: |
_version_ | 1796669197924696064 |
---|---|
author | 229846 Abu Bakar Mohd. Noor |
author_facet | 229846 Abu Bakar Mohd. Noor |
author_sort | 229846 Abu Bakar Mohd. Noor |
collection | OCEAN |
description | Alam pendidikan memerlukan keselesaan dari segi fizikal dan mental. Pembinaan bangunan sekolah merupakan usaha kerajaan dalam memenuhi kehendak tersebut disamping berhasrat untuk melihat mutu pendidikan negara terus berkembag selaras dengan perkembangan dunia. Peningkatan kos bangunan yang tinggi dan keperluan ruang belajar yang meningkat dalam masa yang singkat telah menjadi masalah dalam memenuhi hasrat tersebut. Aspek rekabentuk telah diberi perhatian dimana rekabentuk piawai telah dipraktikkan diseluruh negara. Ini bertujuan bagi merendahkan kos bangunan dan mempercepatkan tempoh perlaksanaan. Dalam penetapan rekabentuk bangunan sekolah beberapa faktor seperti faktor yang mempengaruhi rekabentuk dan konsep rekabentuk perlu diberi perhatian agar fungsi bangunan pelajaran tidak terkeluar. Walaupun begitu dan didapati beberapa faktor tertentu boleh dikecualikan bagi memperolehi kos bangunan yang rendah. Penggunaan rekabentuk piawai ini telah memberikan kesan kepada Kementerian Pelajaran dan Jabatan Kerja Raya. Peruntukan awal yang lebih tepat diperolehi disamping ia telah merendahkan kos projek dan dapat mengurangkan tempoh perlaksanaan projek. Ini dihasilkan kerana beberapa peringkat aktiviti dapat dielakkan. Implikasi dipihak kontraktor juga dinilai memandangkan motif utama kontraktor adalah mendapatkan keuntungan. Ini berlainan dengan Kerajaan yang berkehendakkan kos bangunan yang rendah. Kontraktor bersependapat bahawa setiap projek yang disiapkan dalam keadaan baik memberi keuntungan kepada mereka. Oleh itu mereka bersetuju dengan penggunaan ini walaupun perkembangan teknologi perlu dikorbankan. Ini kerana cara pembinaan yang senang dan pengurusan yang lebih baik boleh dilaksanakan. |
first_indexed | 2024-03-04T18:27:39Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:119679 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T18:27:39Z |
publishDate | 1987 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1196792020-12-19T17:02:32ZPenggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / 229846 Abu Bakar Mohd. Noor Sekudai : UTM,1987Alam pendidikan memerlukan keselesaan dari segi fizikal dan mental. Pembinaan bangunan sekolah merupakan usaha kerajaan dalam memenuhi kehendak tersebut disamping berhasrat untuk melihat mutu pendidikan negara terus berkembag selaras dengan perkembangan dunia. Peningkatan kos bangunan yang tinggi dan keperluan ruang belajar yang meningkat dalam masa yang singkat telah menjadi masalah dalam memenuhi hasrat tersebut. Aspek rekabentuk telah diberi perhatian dimana rekabentuk piawai telah dipraktikkan diseluruh negara. Ini bertujuan bagi merendahkan kos bangunan dan mempercepatkan tempoh perlaksanaan. Dalam penetapan rekabentuk bangunan sekolah beberapa faktor seperti faktor yang mempengaruhi rekabentuk dan konsep rekabentuk perlu diberi perhatian agar fungsi bangunan pelajaran tidak terkeluar. Walaupun begitu dan didapati beberapa faktor tertentu boleh dikecualikan bagi memperolehi kos bangunan yang rendah. Penggunaan rekabentuk piawai ini telah memberikan kesan kepada Kementerian Pelajaran dan Jabatan Kerja Raya. Peruntukan awal yang lebih tepat diperolehi disamping ia telah merendahkan kos projek dan dapat mengurangkan tempoh perlaksanaan projek. Ini dihasilkan kerana beberapa peringkat aktiviti dapat dielakkan. Implikasi dipihak kontraktor juga dinilai memandangkan motif utama kontraktor adalah mendapatkan keuntungan. Ini berlainan dengan Kerajaan yang berkehendakkan kos bangunan yang rendah. Kontraktor bersependapat bahawa setiap projek yang disiapkan dalam keadaan baik memberi keuntungan kepada mereka. Oleh itu mereka bersetuju dengan penggunaan ini walaupun perkembangan teknologi perlu dikorbankan. Ini kerana cara pembinaan yang senang dan pengurusan yang lebih baik boleh dilaksanakan.Tesis (Sarjana Muda Ukur Bahan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1987Alam pendidikan memerlukan keselesaan dari segi fizikal dan mental. Pembinaan bangunan sekolah merupakan usaha kerajaan dalam memenuhi kehendak tersebut disamping berhasrat untuk melihat mutu pendidikan negara terus berkembag selaras dengan perkembangan dunia. Peningkatan kos bangunan yang tinggi dan keperluan ruang belajar yang meningkat dalam masa yang singkat telah menjadi masalah dalam memenuhi hasrat tersebut. Aspek rekabentuk telah diberi perhatian dimana rekabentuk piawai telah dipraktikkan diseluruh negara. Ini bertujuan bagi merendahkan kos bangunan dan mempercepatkan tempoh perlaksanaan. Dalam penetapan rekabentuk bangunan sekolah beberapa faktor seperti faktor yang mempengaruhi rekabentuk dan konsep rekabentuk perlu diberi perhatian agar fungsi bangunan pelajaran tidak terkeluar. Walaupun begitu dan didapati beberapa faktor tertentu boleh dikecualikan bagi memperolehi kos bangunan yang rendah. Penggunaan rekabentuk piawai ini telah memberikan kesan kepada Kementerian Pelajaran dan Jabatan Kerja Raya. Peruntukan awal yang lebih tepat diperolehi disamping ia telah merendahkan kos projek dan dapat mengurangkan tempoh perlaksanaan projek. Ini dihasilkan kerana beberapa peringkat aktiviti dapat dielakkan. Implikasi dipihak kontraktor juga dinilai memandangkan motif utama kontraktor adalah mendapatkan keuntungan. Ini berlainan dengan Kerajaan yang berkehendakkan kos bangunan yang rendah. Kontraktor bersependapat bahawa setiap projek yang disiapkan dalam keadaan baik memberi keuntungan kepada mereka. Oleh itu mereka bersetuju dengan penggunaan ini walaupun perkembangan teknologi perlu dikorbankan. Ini kerana cara pembinaan yang senang dan pengurusan yang lebih baik boleh dilaksanakan.03FABULSchool buildings |
spellingShingle | School buildings 229846 Abu Bakar Mohd. Noor Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title | Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title_full | Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title_fullStr | Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title_full_unstemmed | Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title_short | Penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah / |
title_sort | penggunaan rekabentuk piawai bagi bangunan sekolah |
topic | School buildings |
work_keys_str_mv | AT 229846abubakarmohdnoor penggunaanrekabentukpiawaibagibangunansekolah |