Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering /
Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, ia merupakan akta terpenting yang perlu dirujuk bagi setiap tujuan pengambilan balik tanah. Oleh itu, Kerajaan Negeri Perak, dalam langkah mengambil balik tanah untuk pembinaan lebuhraya Ipoh-Changkat Jering sejauh 54 kilometer adalah merujuk kepada aturcara yang t...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1986
|
Subjects: |
_version_ | 1796670116682792960 |
---|---|
author | 444357 Noorlaila Bakir |
author_facet | 444357 Noorlaila Bakir |
author_sort | 444357 Noorlaila Bakir |
collection | OCEAN |
description | Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, ia merupakan akta terpenting yang perlu dirujuk bagi setiap tujuan pengambilan balik tanah. Oleh itu, Kerajaan Negeri Perak, dalam langkah mengambil balik tanah untuk pembinaan lebuhraya Ipoh-Changkat Jering sejauh 54 kilometer adalah merujuk kepada aturcara yang telah diperuntukkan di dalam Akta berkenaan. Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering adalah merupakan salah satu projek Kerajaan Negeri Perak dalam melaksanakan pembangunan sesebuah negara. Lebuhraya yang merupakan jalan utama antara Bandar Ipoh dan Changkat Jering ini adalah sebahagian daripada projek raksaksa Lebuhraya Tol Utara-Selatan. Rekabentuk dan seterusnya kerja-kerja pembinaan dibuat begitu terperinci sejak tahun 1973 di bawah Rancangan Malaysia Kedua (RMK) dan dijangka siap sepenuhnya menjelang pertengahan tahun 1986, bagi memenuhi objektif pembinaan lebuhraya itu sendiri, untuk memudahkan lagi sistem pengangkutan di kawasan tersebut serta menambahkan kecekapan perhubungan antara bandar. Hasil daripada kajian pembinaan Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering yang sedemikian rupa serta pengambilan balik tanah untuk tujuan ini yang merujuk sepenuhnya kepada Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, penulis dapat melihat kesan yang timbul di kawasan tersebut terutamanya di sepanjang lebuhraya itu sendiri. Seterusnya cadangan serta kesimpulan dapat dirumuskan di dalam bab terakhir. |
first_indexed | 2024-03-04T18:41:15Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:124216 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T18:41:15Z |
publishDate | 1986 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1242162020-12-19T17:02:43ZPengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / 444357 Noorlaila Bakir Sekudai : UTM,1986Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, ia merupakan akta terpenting yang perlu dirujuk bagi setiap tujuan pengambilan balik tanah. Oleh itu, Kerajaan Negeri Perak, dalam langkah mengambil balik tanah untuk pembinaan lebuhraya Ipoh-Changkat Jering sejauh 54 kilometer adalah merujuk kepada aturcara yang telah diperuntukkan di dalam Akta berkenaan. Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering adalah merupakan salah satu projek Kerajaan Negeri Perak dalam melaksanakan pembangunan sesebuah negara. Lebuhraya yang merupakan jalan utama antara Bandar Ipoh dan Changkat Jering ini adalah sebahagian daripada projek raksaksa Lebuhraya Tol Utara-Selatan. Rekabentuk dan seterusnya kerja-kerja pembinaan dibuat begitu terperinci sejak tahun 1973 di bawah Rancangan Malaysia Kedua (RMK) dan dijangka siap sepenuhnya menjelang pertengahan tahun 1986, bagi memenuhi objektif pembinaan lebuhraya itu sendiri, untuk memudahkan lagi sistem pengangkutan di kawasan tersebut serta menambahkan kecekapan perhubungan antara bandar. Hasil daripada kajian pembinaan Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering yang sedemikian rupa serta pengambilan balik tanah untuk tujuan ini yang merujuk sepenuhnya kepada Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, penulis dapat melihat kesan yang timbul di kawasan tersebut terutamanya di sepanjang lebuhraya itu sendiri. Seterusnya cadangan serta kesimpulan dapat dirumuskan di dalam bab terakhir.Tesis (Sarjana Muda Ukur (Pengurusan Hartabenda)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1986Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, ia merupakan akta terpenting yang perlu dirujuk bagi setiap tujuan pengambilan balik tanah. Oleh itu, Kerajaan Negeri Perak, dalam langkah mengambil balik tanah untuk pembinaan lebuhraya Ipoh-Changkat Jering sejauh 54 kilometer adalah merujuk kepada aturcara yang telah diperuntukkan di dalam Akta berkenaan. Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering adalah merupakan salah satu projek Kerajaan Negeri Perak dalam melaksanakan pembangunan sesebuah negara. Lebuhraya yang merupakan jalan utama antara Bandar Ipoh dan Changkat Jering ini adalah sebahagian daripada projek raksaksa Lebuhraya Tol Utara-Selatan. Rekabentuk dan seterusnya kerja-kerja pembinaan dibuat begitu terperinci sejak tahun 1973 di bawah Rancangan Malaysia Kedua (RMK) dan dijangka siap sepenuhnya menjelang pertengahan tahun 1986, bagi memenuhi objektif pembinaan lebuhraya itu sendiri, untuk memudahkan lagi sistem pengangkutan di kawasan tersebut serta menambahkan kecekapan perhubungan antara bandar. Hasil daripada kajian pembinaan Lebuhraya Ipoh-Changkat Jering yang sedemikian rupa serta pengambilan balik tanah untuk tujuan ini yang merujuk sepenuhnya kepada Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, penulis dapat melihat kesan yang timbul di kawasan tersebut terutamanya di sepanjang lebuhraya itu sendiri. Seterusnya cadangan serta kesimpulan dapat dirumuskan di dalam bab terakhir.28PRZSLEminent domainLand useRoads |
spellingShingle | Eminent domain Land use Roads 444357 Noorlaila Bakir Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title | Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title_full | Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title_fullStr | Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title_full_unstemmed | Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title_short | Pengambilan balik tanah untuk lebuhraya Ipoh - Changkat Jering / |
title_sort | pengambilan balik tanah untuk lebuhraya ipoh changkat jering |
topic | Eminent domain Land use Roads |
work_keys_str_mv | AT 444357noorlailabakir pengambilanbaliktanahuntuklebuhrayaipohchangkatjering |