Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/

Kemahiran matematik adalah penting dalam penguasaan pengetahuan sains. Dalam mempelajari kimia, kemahiran tertentu matematik adalah perlu disebabkan kebanyakan ciri-ciri asas kimia adalah melibatkan nombor, simbol, perkaitan dan persamaan-persamaan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad
Format:
Published: Skudai : UTM, 1991
Subjects:
_version_ 1796677486078066688
author 194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad
author_facet 194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad
author_sort 194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad
collection OCEAN
description Kemahiran matematik adalah penting dalam penguasaan pengetahuan sains. Dalam mempelajari kimia, kemahiran tertentu matematik adalah perlu disebabkan kebanyakan ciri-ciri asas kimia adalah melibatkan nombor, simbol, perkaitan dan persamaan-persamaan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada kemahiran tertentu matematik memberikan hubungan yang positif ke atas pencapaian kimia bagi pelajar tahun satu pertama kursus Sarjana Muda Sains dan Komputer Serta Pendidikan (SPK) dan Sarjana Muda Sains Industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia semester 1 1990/91. Sampel kajian melibatkan 124 orang pelajar iaitu 53 orang pelajar dari kursus SPK dan 71 orang pelajar dari kursus SSI. Ujian kemahiran matematik terdiri dari masalah kira mengira dan penggunaan untuk setiap 26 kemahiran matematik. Ujian ini telah diberikan kepada pelajar di pertengahan semester 1 sesi 1990/91 digunakan sebagai pencapaian pelajar dalam matematik. Manakala peperiksaan akhir kimia pula digunakan sebagai ukuran pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Hasil dari kajian, dapatan berikut telah diperolehi. Nilai korelasi bagi skor ujian kemahiran matematik melawan skor peperiksaan akhir kimia adalah 0.7968 bagi kumpulan pelajar SSI dan 0.4991 bagi kumpulan pelajar SPK. Ini menunjukkan suatu hubungan yang signifikan di antara pencapaian kimia semester 1 pelajar. Oleh itu kemahiran matematik adalah salah satu faktor utama yang mempengaruhi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Pelajar yang memasuki kursus kimia tidak memiliki semua kemahiran matematik yang terdapat dalam ujian kemahiran matematik. Sebagai contoh kurang 50 peratus dari jumlah pelajar yang mengambil ujian kemahiran matematik boleh menyelesaikan masalah perkadaran terus atau perkadaran songsang atau eksponen bagi nombor positif atau persamaan berangka atau penggunaan graf atau penghampiran. Kajian ini cuba membuat perbandingan di antara dua kumpulan iaitu kumpulan pelajar SPK dan kumpulan pelajar SSI. Dari ujian didapati tiada perbezaan signifikan di antara kedua kumpulan pelajar ini apabila diukur minskor ujian kemahiran matematik. Tetapi, perbezaan yang signifikan wujud di antara min skor peperiksaan akhir kimia bagi kedua-dua kumpulan. Di dapati kumpulan pelajar SPK memperolehi pencapaian kimia yang lebih baik (MS = 74.1132) berbanding dengan kumpulan SSI (MS = 66.6592).
first_indexed 2024-03-04T20:30:25Z
format
id KOHA-OAI-TEST:160546
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T20:30:25Z
publishDate 1991
publisher Skudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1605462020-12-19T17:04:13ZHubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/ 194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad Skudai : UTM,1991Kemahiran matematik adalah penting dalam penguasaan pengetahuan sains. Dalam mempelajari kimia, kemahiran tertentu matematik adalah perlu disebabkan kebanyakan ciri-ciri asas kimia adalah melibatkan nombor, simbol, perkaitan dan persamaan-persamaan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada kemahiran tertentu matematik memberikan hubungan yang positif ke atas pencapaian kimia bagi pelajar tahun satu pertama kursus Sarjana Muda Sains dan Komputer Serta Pendidikan (SPK) dan Sarjana Muda Sains Industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia semester 1 1990/91. Sampel kajian melibatkan 124 orang pelajar iaitu 53 orang pelajar dari kursus SPK dan 71 orang pelajar dari kursus SSI. Ujian kemahiran matematik terdiri dari masalah kira mengira dan penggunaan untuk setiap 26 kemahiran matematik. Ujian ini telah diberikan kepada pelajar di pertengahan semester 1 sesi 1990/91 digunakan sebagai pencapaian pelajar dalam matematik. Manakala peperiksaan akhir kimia pula digunakan sebagai ukuran pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Hasil dari kajian, dapatan berikut telah diperolehi. Nilai korelasi bagi skor ujian kemahiran matematik melawan skor peperiksaan akhir kimia adalah 0.7968 bagi kumpulan pelajar SSI dan 0.4991 bagi kumpulan pelajar SPK. Ini menunjukkan suatu hubungan yang signifikan di antara pencapaian kimia semester 1 pelajar. Oleh itu kemahiran matematik adalah salah satu faktor utama yang mempengaruhi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Pelajar yang memasuki kursus kimia tidak memiliki semua kemahiran matematik yang terdapat dalam ujian kemahiran matematik. Sebagai contoh kurang 50 peratus dari jumlah pelajar yang mengambil ujian kemahiran matematik boleh menyelesaikan masalah perkadaran terus atau perkadaran songsang atau eksponen bagi nombor positif atau persamaan berangka atau penggunaan graf atau penghampiran. Kajian ini cuba membuat perbandingan di antara dua kumpulan iaitu kumpulan pelajar SPK dan kumpulan pelajar SSI. Dari ujian didapati tiada perbezaan signifikan di antara kedua kumpulan pelajar ini apabila diukur minskor ujian kemahiran matematik. Tetapi, perbezaan yang signifikan wujud di antara min skor peperiksaan akhir kimia bagi kedua-dua kumpulan. Di dapati kumpulan pelajar SPK memperolehi pencapaian kimia yang lebih baik (MS = 74.1132) berbanding dengan kumpulan SSI (MS = 66.6592).Kertas Projek (Sarjana Muda Sains serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1991Kemahiran matematik adalah penting dalam penguasaan pengetahuan sains. Dalam mempelajari kimia, kemahiran tertentu matematik adalah perlu disebabkan kebanyakan ciri-ciri asas kimia adalah melibatkan nombor, simbol, perkaitan dan persamaan-persamaan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada kemahiran tertentu matematik memberikan hubungan yang positif ke atas pencapaian kimia bagi pelajar tahun satu pertama kursus Sarjana Muda Sains dan Komputer Serta Pendidikan (SPK) dan Sarjana Muda Sains Industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia semester 1 1990/91. Sampel kajian melibatkan 124 orang pelajar iaitu 53 orang pelajar dari kursus SPK dan 71 orang pelajar dari kursus SSI. Ujian kemahiran matematik terdiri dari masalah kira mengira dan penggunaan untuk setiap 26 kemahiran matematik. Ujian ini telah diberikan kepada pelajar di pertengahan semester 1 sesi 1990/91 digunakan sebagai pencapaian pelajar dalam matematik. Manakala peperiksaan akhir kimia pula digunakan sebagai ukuran pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Hasil dari kajian, dapatan berikut telah diperolehi. Nilai korelasi bagi skor ujian kemahiran matematik melawan skor peperiksaan akhir kimia adalah 0.7968 bagi kumpulan pelajar SSI dan 0.4991 bagi kumpulan pelajar SPK. Ini menunjukkan suatu hubungan yang signifikan di antara pencapaian kimia semester 1 pelajar. Oleh itu kemahiran matematik adalah salah satu faktor utama yang mempengaruhi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran kimia. Pelajar yang memasuki kursus kimia tidak memiliki semua kemahiran matematik yang terdapat dalam ujian kemahiran matematik. Sebagai contoh kurang 50 peratus dari jumlah pelajar yang mengambil ujian kemahiran matematik boleh menyelesaikan masalah perkadaran terus atau perkadaran songsang atau eksponen bagi nombor positif atau persamaan berangka atau penggunaan graf atau penghampiran. Kajian ini cuba membuat perbandingan di antara dua kumpulan iaitu kumpulan pelajar SPK dan kumpulan pelajar SSI. Dari ujian didapati tiada perbezaan signifikan di antara kedua kumpulan pelajar ini apabila diukur minskor ujian kemahiran matematik. Tetapi, perbezaan yang signifikan wujud di antara min skor peperiksaan akhir kimia bagi kedua-dua kumpulan. Di dapati kumpulan pelajar SPK memperolehi pencapaian kimia yang lebih baik (MS = 74.1132) berbanding dengan kumpulan SSI (MS = 66.6592).42PRZSLChemistryMathematics
spellingShingle Chemistry
Mathematics
194915 Nor Hamsiah Yeop Ahamad
Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title_full Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title_fullStr Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title_full_unstemmed Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title_short Hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (SPK) dan sarjana muda sains industri (SSI) di Universiti Teknologi Malaysia Semester 1 1990/91/
title_sort hubungan di antara kemahiran matematik dengan percapaian kimia bagi pelajar tahun pertama kursus sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan spk dan sarjana muda sains industri ssi di universiti teknologi malaysia semester 1 1990 91
topic Chemistry
Mathematics
work_keys_str_mv AT 194915norhamsiahyeopahamad hubungandiantarakemahiranmatematikdenganpercapaiankimiabagipelajartahunpertamakursussarjanamudasainsdankomputersertapendidikanspkdansarjanamudasainsindustrissidiuniversititeknologimalaysiasemester1199091