Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-asp...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1796678130371395584 |
---|---|
author | 274873 Norma Nun |
author_facet | 274873 Norma Nun |
author_sort | 274873 Norma Nun |
collection | OCEAN |
description | Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan. |
first_indexed | 2024-03-04T20:39:58Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:163731 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T20:39:58Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:1637312020-12-19T17:04:20ZKajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ 274873 Norma Nun Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan.Kertas Projek (Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1992Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan.01FABULTraffic accidentsAccidents |
spellingShingle | Traffic accidents Accidents 274873 Norma Nun Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title | Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title_full | Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title_fullStr | Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title_full_unstemmed | Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title_short | Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ |
title_sort | kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar kajian kes bangsar dan taman tun dr ismail kuala lumpur |
topic | Traffic accidents Accidents |
work_keys_str_mv | AT 274873normanun kajiankemalanganjalanrayadikawasanperumahandaripadaperspektifperancanganbandarkajiankesbangsardantamantundrismailkualalumpur |