Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/

Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-asp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 274873 Norma Nun
Format:
Subjects:
_version_ 1796678130371395584
author 274873 Norma Nun
author_facet 274873 Norma Nun
author_sort 274873 Norma Nun
collection OCEAN
description Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan.
first_indexed 2024-03-04T20:39:58Z
format
id KOHA-OAI-TEST:163731
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T20:39:58Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1637312020-12-19T17:04:20ZKajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/ 274873 Norma Nun Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan.Kertas Projek (Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1992Pembangunan perumahan yang dilaksanakan di Malaysia tertakluk kepada syarat-syarat yang dikenakan oleh sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Walaupun setiap PBT ada mengariskan beberapa garispanduan yang perlu diikuti oleh pihak pemaju perumahan, ternyata ia tidak banyak menyentuh kepada aspek-aspek keselamatan jalan raya. Kajian-kajian yang telah dijalankan di luar negeri menunjukkan bahawa lebih 30 peratus daripada jumlah kemalangan yang berlaku di bandar adalah di taman-taman perumahan (OECD, 1979; Brindle, 1987, Daff; 1990). Kajian yang dijalankan ini cuba mengkaji sejauh mana buruknya masalah keselamatan jalan raya di taman-taman perumahan di Kuala Lumpur. Dengan itu dua buah taman perumahan telah dipilih sebagai kawasan kajian berdasarkan kepada data tahun 1989. Data-data yang dianalisa menunjukkan kebanyakan kemalangan berlaku di jalan-jalan pemungut dan adalah disebabkan oleh tindakan membelok dan U-turn. Selain daripada itu kadar kemalangan dikalangan pejalan kaki juga adalah tinggi memandangkan sebuah kawasan perumahan sepatutnya selamat bagi kegunaan pejalan kaki. Didapati juga taman-taman perumahan tersebut masih lagi kekurangan kemudahan pejalan kaki serta persekitaran yang membolehkan penduduk menjalankan aktiviti kawasan perumahan dengan selamat dan selesa. Garispanduan-garispanduan yang dikemukakan dibahagian cadangan menyentuh daripada aspek sirkulasi, aliran trafik, rekabentuk jalan serta alat-alat kawalan trafik yang boleh membantu perlaksanakan garispanduan tersebut samada di taman perumahan sediada atau bagi pembangunan taman perumahan di masa hadapan.01FABULTraffic accidentsAccidents
spellingShingle Traffic accidents
Accidents
274873 Norma Nun
Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title_full Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title_fullStr Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title_full_unstemmed Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title_short Kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar : kajian kes : Bangsar dan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur/
title_sort kajian kemalangan jalan raya di kawasan perumahan daripada perspektif perancangan bandar kajian kes bangsar dan taman tun dr ismail kuala lumpur
topic Traffic accidents
Accidents
work_keys_str_mv AT 274873normanun kajiankemalanganjalanrayadikawasanperumahandaripadaperspektifperancanganbandarkajiankesbangsardantamantundrismailkualalumpur