Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia

Negara Belanda merupakan negara yang pertama mengeluarkan blok konkrit memaperkenalkan di Malaysia pada tahun 1981. Ia terdapat di dalam berbagai bentuk dan ketebalan yang berbeza, 60mm, 80mm dan 100mm. Disamping itu ia dikeluarkan dalam berbagai warna dan boleh disusunatur mengikut citarasa dan keh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 439025 Adzman Sahamir
Format:
Published: 1991
Subjects:
_version_ 1796678804357251072
author 439025 Adzman Sahamir
author_facet 439025 Adzman Sahamir
author_sort 439025 Adzman Sahamir
collection OCEAN
description Negara Belanda merupakan negara yang pertama mengeluarkan blok konkrit memaperkenalkan di Malaysia pada tahun 1981. Ia terdapat di dalam berbagai bentuk dan ketebalan yang berbeza, 60mm, 80mm dan 100mm. Disamping itu ia dikeluarkan dalam berbagai warna dan boleh disusunatur mengikut citarasa dan kehendak pengguna. Penggunaannya lebih tertumpu kepada tempat-tempat seperti lalaun pejalan kaki, tempat letak kereta serta penggunaan yang berkaitan dengan lanskap. Pada tahun 1982, buat pertama kalinya ia digunakan sebagai bahan pembinaan jalanraya iaitu di Persimpangan Jalan Semangat--Jalan Barat di Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. Penggunaan seterusnya bagi pembinaan jalanraya beberapa faktor terutama kos permulaan telah terhenti disebabkan beberapa faktor terutama kos permulaan yang dikatakan tinggi berbanding dengan jalan bitumen yang biasa digunakan Malaysia. Oleh itu. melalui penulisan ini, penulis akan mengkaji kesesuain, keupayaan dan keberkesanannya sebagai bahan pembinaan jalanraya. Segala faktor yang berkaitan akan dianalisa. Disamping menganalisa blok konkrit memanca itu sendiri, perbandingan dengan jalan bitumen dan jalan konkrit juga akan dibuat. Diakhir penulisan ini nanti akan diketahui potensi blok konkrit memanca sebagai bahan pembinaan jalanraya diMalaysia.
first_indexed 2024-03-04T20:49:42Z
format
id KOHA-OAI-TEST:166986
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T20:49:42Z
publishDate 1991
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1669862020-12-19T17:04:28ZPotensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia 439025 Adzman Sahamir 1991Negara Belanda merupakan negara yang pertama mengeluarkan blok konkrit memaperkenalkan di Malaysia pada tahun 1981. Ia terdapat di dalam berbagai bentuk dan ketebalan yang berbeza, 60mm, 80mm dan 100mm. Disamping itu ia dikeluarkan dalam berbagai warna dan boleh disusunatur mengikut citarasa dan kehendak pengguna. Penggunaannya lebih tertumpu kepada tempat-tempat seperti lalaun pejalan kaki, tempat letak kereta serta penggunaan yang berkaitan dengan lanskap. Pada tahun 1982, buat pertama kalinya ia digunakan sebagai bahan pembinaan jalanraya iaitu di Persimpangan Jalan Semangat--Jalan Barat di Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. Penggunaan seterusnya bagi pembinaan jalanraya beberapa faktor terutama kos permulaan telah terhenti disebabkan beberapa faktor terutama kos permulaan yang dikatakan tinggi berbanding dengan jalan bitumen yang biasa digunakan Malaysia. Oleh itu. melalui penulisan ini, penulis akan mengkaji kesesuain, keupayaan dan keberkesanannya sebagai bahan pembinaan jalanraya. Segala faktor yang berkaitan akan dianalisa. Disamping menganalisa blok konkrit memanca itu sendiri, perbandingan dengan jalan bitumen dan jalan konkrit juga akan dibuat. Diakhir penulisan ini nanti akan diketahui potensi blok konkrit memanca sebagai bahan pembinaan jalanraya diMalaysia.Negara Belanda merupakan negara yang pertama mengeluarkan blok konkrit memaperkenalkan di Malaysia pada tahun 1981. Ia terdapat di dalam berbagai bentuk dan ketebalan yang berbeza, 60mm, 80mm dan 100mm. Disamping itu ia dikeluarkan dalam berbagai warna dan boleh disusunatur mengikut citarasa dan kehendak pengguna. Penggunaannya lebih tertumpu kepada tempat-tempat seperti lalaun pejalan kaki, tempat letak kereta serta penggunaan yang berkaitan dengan lanskap. Pada tahun 1982, buat pertama kalinya ia digunakan sebagai bahan pembinaan jalanraya iaitu di Persimpangan Jalan Semangat--Jalan Barat di Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. Penggunaan seterusnya bagi pembinaan jalanraya beberapa faktor terutama kos permulaan telah terhenti disebabkan beberapa faktor terutama kos permulaan yang dikatakan tinggi berbanding dengan jalan bitumen yang biasa digunakan Malaysia. Oleh itu. melalui penulisan ini, penulis akan mengkaji kesesuain, keupayaan dan keberkesanannya sebagai bahan pembinaan jalanraya. Segala faktor yang berkaitan akan dianalisa. Disamping menganalisa blok konkrit memanca itu sendiri, perbandingan dengan jalan bitumen dan jalan konkrit juga akan dibuat. Diakhir penulisan ini nanti akan diketahui potensi blok konkrit memanca sebagai bahan pembinaan jalanraya diMalaysia.03FABULRoads, ConcreteRoad materials
spellingShingle Roads, Concrete
Road materials
439025 Adzman Sahamir
Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title_full Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title_fullStr Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title_full_unstemmed Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title_short Potensi penggunaan blok konkrit memanca (interlocking concrete block) sebagai bahan pembinaan dijalanraya diMalaysia
title_sort potensi penggunaan blok konkrit memanca interlocking concrete block sebagai bahan pembinaan dijalanraya dimalaysia
topic Roads, Concrete
Road materials
work_keys_str_mv AT 439025adzmansahamir potensipenggunaanblokkonkritmemancainterlockingconcreteblocksebagaibahanpembinaandijalanrayadimalaysia