Summary: | Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembinaan Lebuh Raya di Malaysia telah berkembang dengan pesatnya. Teknikdan teknologi pembinaan yang baru dan cagcanggih telah diperkenalkan dengan harapan jalan raya yang dibina dapat memeberi dan mengekalkan kualiti serta indek perkhidmatannya. Antara teknologi yang sangat ditekankan ialah rekabentuk bancuhan lapisan dan lapisanpenghasusan kerana kdua-dua lapisan ini merupakan permukaan yang akan menerima daya statik dan dinamik dari kenderaan. Selain dari itu berbagai bancuhan ubansuaian telah dicadangkan untuk memanjangkan umur perkhidmatan jalan raya di samping menjimatkan kos penyelengaraan. Maka analisis bancuhan Asfalt ubahsuaian dengan abuk tayar kenderaan terpakai telah dipilih sebagai tajuk projek tahun akhir ini dan diharapkan ia dapat meninggikan kualiti serta indek perkhidmatan jalanraya. Untuk memastikan bancuhan Asfalt ubahsuai yang dihasilkan memenuhi piawaian yang ditetapkan, dua kaedah kawalan telah dicadangkan, iaitu kaedah basah dan kaedah kering. Untuk kaedah basah empat pembolehubah digunakan sebagai asas analisis, iaitu ujikaji penelusan, ujikaji kemuluran, ujikaji cincin dan bebola serta nilai indek penelusan (PI). Sementara kaedah kering pula menggunakan semua pembolehubah rekabentuk marshall sebagai asas analisis projek ini.
|