Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembinaan Lebuh Raya di Malaysia telah berkembang dengan pesatnya. Teknikdan teknologi pembinaan yang baru dan cagcanggih telah diperkenalkan dengan harapan jalan raya yang dibina dapat memeberi dan mengekalkan kualiti serta indek perkhidmatannya. Antara teknolo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 425317 Pok, Sum Loong
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1993
Subjects:
_version_ 1796681592752570368
author 425317 Pok, Sum Loong
author_facet 425317 Pok, Sum Loong
author_sort 425317 Pok, Sum Loong
collection OCEAN
description Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembinaan Lebuh Raya di Malaysia telah berkembang dengan pesatnya. Teknikdan teknologi pembinaan yang baru dan cagcanggih telah diperkenalkan dengan harapan jalan raya yang dibina dapat memeberi dan mengekalkan kualiti serta indek perkhidmatannya. Antara teknologi yang sangat ditekankan ialah rekabentuk bancuhan lapisan dan lapisanpenghasusan kerana kdua-dua lapisan ini merupakan permukaan yang akan menerima daya statik dan dinamik dari kenderaan. Selain dari itu berbagai bancuhan ubansuaian telah dicadangkan untuk memanjangkan umur perkhidmatan jalan raya di samping menjimatkan kos penyelengaraan. Maka analisis bancuhan Asfalt ubahsuaian dengan abuk tayar kenderaan terpakai telah dipilih sebagai tajuk projek tahun akhir ini dan diharapkan ia dapat meninggikan kualiti serta indek perkhidmatan jalanraya. Untuk memastikan bancuhan Asfalt ubahsuai yang dihasilkan memenuhi piawaian yang ditetapkan, dua kaedah kawalan telah dicadangkan, iaitu kaedah basah dan kaedah kering. Untuk kaedah basah empat pembolehubah digunakan sebagai asas analisis, iaitu ujikaji penelusan, ujikaji kemuluran, ujikaji cincin dan bebola serta nilai indek penelusan (PI). Sementara kaedah kering pula menggunakan semua pembolehubah rekabentuk marshall sebagai asas analisis projek ini.
first_indexed 2024-03-04T21:30:20Z
format
id KOHA-OAI-TEST:180424
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T21:30:20Z
publishDate 1993
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1804242020-12-19T17:04:59ZPenggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin / 425317 Pok, Sum Loong Sekudai : UTM,1993Sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembinaan Lebuh Raya di Malaysia telah berkembang dengan pesatnya. Teknikdan teknologi pembinaan yang baru dan cagcanggih telah diperkenalkan dengan harapan jalan raya yang dibina dapat memeberi dan mengekalkan kualiti serta indek perkhidmatannya. Antara teknologi yang sangat ditekankan ialah rekabentuk bancuhan lapisan dan lapisanpenghasusan kerana kdua-dua lapisan ini merupakan permukaan yang akan menerima daya statik dan dinamik dari kenderaan. Selain dari itu berbagai bancuhan ubansuaian telah dicadangkan untuk memanjangkan umur perkhidmatan jalan raya di samping menjimatkan kos penyelengaraan. Maka analisis bancuhan Asfalt ubahsuaian dengan abuk tayar kenderaan terpakai telah dipilih sebagai tajuk projek tahun akhir ini dan diharapkan ia dapat meninggikan kualiti serta indek perkhidmatan jalanraya. Untuk memastikan bancuhan Asfalt ubahsuai yang dihasilkan memenuhi piawaian yang ditetapkan, dua kaedah kawalan telah dicadangkan, iaitu kaedah basah dan kaedah kering. Untuk kaedah basah empat pembolehubah digunakan sebagai asas analisis, iaitu ujikaji penelusan, ujikaji kemuluran, ujikaji cincin dan bebola serta nilai indek penelusan (PI). Sementara kaedah kering pula menggunakan semua pembolehubah rekabentuk marshall sebagai asas analisis projek ini.Kertas projek (Sarjana Muda Kejuruteraan (Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Kertas projek (Sarjana Muda Kejuruteraan (Awam)) - Unive [ASejak beberapa tahun kebelakangan ini pembinaan Lebuh Raya di Malaysia telah berkembang dengan pesatnya. Teknikdan teknologi pembinaan yang baru dan cagcanggih telah diperkenalkan dengan harapan jalan raya yang dibina dapat memeberi dan mengekalkan kualiti serta indek perkhidmatannya. Antara teknologi yang sangat ditekankan ialah rekabentuk bancuhan lapisan dan lapisanpenghasusan kerana kdua-dua lapisan ini merupakan permukaan yang akan menerima daya statik dan dinamik dari kenderaan. Selain dari itu berbagai bancuhan ubansuaian telah dicadangkan untuk memanjangkan umur perkhidmatan jalan raya di samping menjimatkan kos penyelengaraan. Maka analisis bancuhan Asfalt ubahsuaian dengan abuk tayar kenderaan terpakai telah dipilih sebagai tajuk projek tahun akhir ini dan diharapkan ia dapat meninggikan kualiti serta indek perkhidmatan jalanraya. Untuk memastikan bancuhan Asfalt ubahsuai yang dihasilkan memenuhi piawaian yang ditetapkan, dua kaedah kawalan telah dicadangkan, iaitu kaedah basah dan kaedah kering. Untuk kaedah basah empat pembolehubah digunakan sebagai asas analisis, iaitu ujikaji penelusan, ujikaji kemuluran, ujikaji cincin dan bebola serta nilai indek penelusan (PI). Sementara kaedah kering pula menggunakan semua pembolehubah rekabentuk marshall sebagai asas analisis projek ini.08PRZSLBituminous materialsRoad materialsWaste products as road materialsTires, Rubber
spellingShingle Bituminous materials
Road materials
Waste products as road materials
Tires, Rubber
425317 Pok, Sum Loong
Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title_full Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title_fullStr Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title_full_unstemmed Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title_short Penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin /
title_sort penggunaan abuk tayar terpakai dalam bancuhan berbitumin
topic Bituminous materials
Road materials
Waste products as road materials
Tires, Rubber
work_keys_str_mv AT 425317poksumloong penggunaanabuktayarterpakaidalambancuhanberbitumin