Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /

Penulisan ilmiah ini dimulakan dengan pengenalan ringkas di Bab I mengenai dengan Objektif, skop dan 'methodology' kajian. Kajian sebenar bermula pada Bab II dimana penulis telah menerangkan mengapa dan bagaimana penjajah menggubal enakmen Rizab Melayu di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: 286659 Ismail Bolhassan
Formato:
Publicado em: 1980
Assuntos:
_version_ 1826392339778633728
author 286659 Ismail Bolhassan
author_facet 286659 Ismail Bolhassan
author_sort 286659 Ismail Bolhassan
collection OCEAN
description Penulisan ilmiah ini dimulakan dengan pengenalan ringkas di Bab I mengenai dengan Objektif, skop dan 'methodology' kajian. Kajian sebenar bermula pada Bab II dimana penulis telah menerangkan mengapa dan bagaimana penjajah menggubal enakmen Rizab Melayu di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan seterusnya kejayaan perizaban di negeri-negeri lain. Mengetahui asal usul penggubalan enakmen ini adalah perlu bagi seseorang yang ingin mengkaji masalah-masalah ekoran dari penggubalan tersebut. Penggubalan enakmen ini ternyata telah menindas ekonomi orang melayu di dalam hal-hal urusniaga tanah. Miskipun undang-undangnya mempunyai satu tujuan yang sama iaitu melindungi hakmilik tanah orang melayu, tetapi perlindungan ini begitu meragukan keran perbezaan tafsiran mengenai siapakah orang Melayu. Ini ditambah pula dengan tafsiran 'Malay' di dalam Perlembagaan Persekutuan yang tidak sama dengan tafsiran 'malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu tersebut. 'Malay' telah ditafsirkan di dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan: tetapi di dalam perkara 89(6) perundangan yang sama disebutkan bahawa bagi maksud-maksud merizab tanah, 'orang melayu' termasuklah seseorang yang disifatkan sebagai seseorangf Melayu dibawah undang-undang bagi Negeri dimana ia bermastautin. Daripada tafsiran dan peruntukan tersebut menunjukkan bahawa tafsiran 'Malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu mengatasi tafsiran yang diperuntukan di dalam perlembagaan Persekutuan bagi maksud merizab tanah. Tetapi masalah besar yang dihadapi sekarang ialah tafsirsa [an-tafsiran 'Malay' di dlam enakmen-enakmen Rizab Melayu sendiri tidak seragam. Keterangan detail mengenai perbedzaan-perbedzaan ini disebutkan dibahagian akhir Bab II. Data-data mengenai denagan kawasan Rizab Melayu di Semenanjong, Selangor dan di Wilayah Persekutuan telah dimuatkan di dalam Bab III. Diantara lain, data-data tersebut menunjukkan bilangan, keluasan dan taburan tanah-tanah Rizab Melayu. Tujuan dimuatkan data-data tersebut ialah bagi menunjukkan perbandingan kawasan-kawasan Rizab Melayu disetiap negeri samada dari segi luasnya, lokasi, dan jumlah isirumah serta bilangan penduduk disesuatu kawasan. Perbandingan ini dapat menggambarkandarjah kualiti kawasan dan pembangunan sesuatu kawasan Rizab Melayu itu. Walau bagaimanapun kawasan-kawasan tersebut hanya disentuh secara ringkas sahaja kerana kawasan kajian khas ialah tanah Rizab Melayu Kampung Sungai Penchala. Data mengenai hakmilik tanah, ekonomi dan sosial penduduk, kemudahan awam dan gunaan tanah di Kampung Sungai Penchala telah dimuatkan di dalam Bab III ini sebagai sebahagian daripada bahan kajian. Kajian juga meliputi analisa keatas nilai tanah; nilai tanah yang tinggi adalah petanda yang baik bahawa Kampung Sungai Penchala akan berfaedah jika dibangunkan. Di dalam Bab IV diterangkan dengan lebih jelas mengenai masalah-masalah yang telah menghalang pembangunan di Kampung Sungai Penchala. Masalah-masalah yang disentuh ialah mengenai hakmilik tanah, bentuk fisikal kawasan, ekonomi penduduk, taraf kemudahan-kemudahan awam dan sikap penduduk terhadap cadangan pembangunan. Kesemua butir-butir masalah tersebut adalah hasil dari soalselidik penulis disamping rujukan kepada bahan-bahan bercetak. setelah mengkaji masalah-masalah tersebut, maka beberapa cadangan penyelesaian dan cadangan pembangunan telah disyurkan di dalam Bab V. Diantara cadangan-cadangan yang dikemukakan ialah mengesyurkan penyesuaian kepada enakmen Rizab Melayu, penubuhan badan pembangunan tanah Rizab Melayu, pengurangan cukai, dasar dan matlamat, perubahan pemikiran masyarakat Melayu dan sebagainya. Perubahan-perubahan tersebut adalah perlu bagi memudahkan pembangunan tanah Rizab Melayu. Untuk ini penulis telah mencadangkan beberapa cara pembangunan yang difikirkan sesuai dilakukan di Kampung Sungai Penchala sekarang. Cara pembangunan yang dicadangkan ialah 'upgrading', 'adhoc' dan 'comprehensive'. Perbandingan faedah dari tiap-tiap cara pembangunan juga di bentangkan. Kriteria
first_indexed 2024-03-04T21:37:53Z
format
id KOHA-OAI-TEST:182973
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T21:37:53Z
publishDate 1980
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1829732020-12-19T17:05:04ZTanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala / 286659 Ismail Bolhassan 1980Penulisan ilmiah ini dimulakan dengan pengenalan ringkas di Bab I mengenai dengan Objektif, skop dan 'methodology' kajian. Kajian sebenar bermula pada Bab II dimana penulis telah menerangkan mengapa dan bagaimana penjajah menggubal enakmen Rizab Melayu di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan seterusnya kejayaan perizaban di negeri-negeri lain. Mengetahui asal usul penggubalan enakmen ini adalah perlu bagi seseorang yang ingin mengkaji masalah-masalah ekoran dari penggubalan tersebut. Penggubalan enakmen ini ternyata telah menindas ekonomi orang melayu di dalam hal-hal urusniaga tanah. Miskipun undang-undangnya mempunyai satu tujuan yang sama iaitu melindungi hakmilik tanah orang melayu, tetapi perlindungan ini begitu meragukan keran perbezaan tafsiran mengenai siapakah orang Melayu. Ini ditambah pula dengan tafsiran 'Malay' di dalam Perlembagaan Persekutuan yang tidak sama dengan tafsiran 'malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu tersebut. 'Malay' telah ditafsirkan di dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan: tetapi di dalam perkara 89(6) perundangan yang sama disebutkan bahawa bagi maksud-maksud merizab tanah, 'orang melayu' termasuklah seseorang yang disifatkan sebagai seseorangf Melayu dibawah undang-undang bagi Negeri dimana ia bermastautin. Daripada tafsiran dan peruntukan tersebut menunjukkan bahawa tafsiran 'Malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu mengatasi tafsiran yang diperuntukan di dalam perlembagaan Persekutuan bagi maksud merizab tanah. Tetapi masalah besar yang dihadapi sekarang ialah tafsirsa [an-tafsiran 'Malay' di dlam enakmen-enakmen Rizab Melayu sendiri tidak seragam. Keterangan detail mengenai perbedzaan-perbedzaan ini disebutkan dibahagian akhir Bab II. Data-data mengenai denagan kawasan Rizab Melayu di Semenanjong, Selangor dan di Wilayah Persekutuan telah dimuatkan di dalam Bab III. Diantara lain, data-data tersebut menunjukkan bilangan, keluasan dan taburan tanah-tanah Rizab Melayu. Tujuan dimuatkan data-data tersebut ialah bagi menunjukkan perbandingan kawasan-kawasan Rizab Melayu disetiap negeri samada dari segi luasnya, lokasi, dan jumlah isirumah serta bilangan penduduk disesuatu kawasan. Perbandingan ini dapat menggambarkandarjah kualiti kawasan dan pembangunan sesuatu kawasan Rizab Melayu itu. Walau bagaimanapun kawasan-kawasan tersebut hanya disentuh secara ringkas sahaja kerana kawasan kajian khas ialah tanah Rizab Melayu Kampung Sungai Penchala. Data mengenai hakmilik tanah, ekonomi dan sosial penduduk, kemudahan awam dan gunaan tanah di Kampung Sungai Penchala telah dimuatkan di dalam Bab III ini sebagai sebahagian daripada bahan kajian. Kajian juga meliputi analisa keatas nilai tanah; nilai tanah yang tinggi adalah petanda yang baik bahawa Kampung Sungai Penchala akan berfaedah jika dibangunkan. Di dalam Bab IV diterangkan dengan lebih jelas mengenai masalah-masalah yang telah menghalang pembangunan di Kampung Sungai Penchala. Masalah-masalah yang disentuh ialah mengenai hakmilik tanah, bentuk fisikal kawasan, ekonomi penduduk, taraf kemudahan-kemudahan awam dan sikap penduduk terhadap cadangan pembangunan. Kesemua butir-butir masalah tersebut adalah hasil dari soalselidik penulis disamping rujukan kepada bahan-bahan bercetak. setelah mengkaji masalah-masalah tersebut, maka beberapa cadangan penyelesaian dan cadangan pembangunan telah disyurkan di dalam Bab V. Diantara cadangan-cadangan yang dikemukakan ialah mengesyurkan penyesuaian kepada enakmen Rizab Melayu, penubuhan badan pembangunan tanah Rizab Melayu, pengurangan cukai, dasar dan matlamat, perubahan pemikiran masyarakat Melayu dan sebagainya. Perubahan-perubahan tersebut adalah perlu bagi memudahkan pembangunan tanah Rizab Melayu. Untuk ini penulis telah mencadangkan beberapa cara pembangunan yang difikirkan sesuai dilakukan di Kampung Sungai Penchala sekarang. Cara pembangunan yang dicadangkan ialah 'upgrading', 'adhoc' dan 'comprehensive'. Perbandingan faedah dari tiap-tiap cara pembangunan juga di bentangkan. Kriteria yang digunakan bagi memilih cara pembangunan telah diterang pada akhir Bab V ini. Penulisan ilmiah ini diakhiri pada Bab VI dengan membuat suatu rumusan keatas perkara-perkara yang telah dibincangkan di dalam bab-bab yang awal. Pada keseluruhannya kajian ini telah membincangkan berbagai-bagai masalah tanah Rizab Melayu dengan Kampung Sungai Penchala khas sebagai kawasan kajian. Walau bagaimanapun segala cadangan penyelesaian masalah dan cadangan pembangunan di dalam kajian ini adalah juga dimaksudkan bagi pembangunan tanah Rizab Melayu amnya. Ini adalah kerana kesemua tanah Rizab Melayu mempunyai masalah pokok yang sama.Tesis (Sarjana Muda Ukur (Pengurusan Hartabenda)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1980Penulisan ilmiah ini dimulakan dengan pengenalan ringkas di Bab I mengenai dengan Objektif, skop dan 'methodology' kajian. Kajian sebenar bermula pada Bab II dimana penulis telah menerangkan mengapa dan bagaimana penjajah menggubal enakmen Rizab Melayu di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan seterusnya kejayaan perizaban di negeri-negeri lain. Mengetahui asal usul penggubalan enakmen ini adalah perlu bagi seseorang yang ingin mengkaji masalah-masalah ekoran dari penggubalan tersebut. Penggubalan enakmen ini ternyata telah menindas ekonomi orang melayu di dalam hal-hal urusniaga tanah. Miskipun undang-undangnya mempunyai satu tujuan yang sama iaitu melindungi hakmilik tanah orang melayu, tetapi perlindungan ini begitu meragukan keran perbezaan tafsiran mengenai siapakah orang Melayu. Ini ditambah pula dengan tafsiran 'Malay' di dalam Perlembagaan Persekutuan yang tidak sama dengan tafsiran 'malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu tersebut. 'Malay' telah ditafsirkan di dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan: tetapi di dalam perkara 89(6) perundangan yang sama disebutkan bahawa bagi maksud-maksud merizab tanah, 'orang melayu' termasuklah seseorang yang disifatkan sebagai seseorangf Melayu dibawah undang-undang bagi Negeri dimana ia bermastautin. Daripada tafsiran dan peruntukan tersebut menunjukkan bahawa tafsiran 'Malay' di dalam enakmen-enakmen Rizab Melayu mengatasi tafsiran yang diperuntukan di dalam perlembagaan Persekutuan bagi maksud merizab tanah. Tetapi masalah besar yang dihadapi sekarang ialah tafsirsa [an-tafsiran 'Malay' di dlam enakmen-enakmen Rizab Melayu sendiri tidak seragam. Keterangan detail mengenai perbedzaan-perbedzaan ini disebutkan dibahagian akhir Bab II. Data-data mengenai denagan kawasan Rizab Melayu di Semenanjong, Selangor dan di Wilayah Persekutuan telah dimuatkan di dalam Bab III. Diantara lain, data-data tersebut menunjukkan bilangan, keluasan dan taburan tanah-tanah Rizab Melayu. Tujuan dimuatkan data-data tersebut ialah bagi menunjukkan perbandingan kawasan-kawasan Rizab Melayu disetiap negeri samada dari segi luasnya, lokasi, dan jumlah isirumah serta bilangan penduduk disesuatu kawasan. Perbandingan ini dapat menggambarkandarjah kualiti kawasan dan pembangunan sesuatu kawasan Rizab Melayu itu. Walau bagaimanapun kawasan-kawasan tersebut hanya disentuh secara ringkas sahaja kerana kawasan kajian khas ialah tanah Rizab Melayu Kampung Sungai Penchala. Data mengenai hakmilik tanah, ekonomi dan sosial penduduk, kemudahan awam dan gunaan tanah di Kampung Sungai Penchala telah dimuatkan di dalam Bab III ini sebagai sebahagian daripada bahan kajian. Kajian juga meliputi analisa keatas nilai tanah; nilai tanah yang tinggi adalah petanda yang baik bahawa Kampung Sungai Penchala akan berfaedah jika dibangunkan. Di dalam Bab IV diterangkan dengan lebih jelas mengenai masalah-masalah yang telah menghalang pembangunan di Kampung Sungai Penchala. Masalah-masalah yang disentuh ialah mengenai hakmilik tanah, bentuk fisikal kawasan, ekonomi penduduk, taraf kemudahan-kemudahan awam dan sikap penduduk terhadap cadangan pembangunan. Kesemua butir-butir masalah tersebut adalah hasil dari soalselidik penulis disamping rujukan kepada bahan-bahan bercetak. setelah mengkaji masalah-masalah tersebut, maka beberapa cadangan penyelesaian dan cadangan pembangunan telah disyurkan di dalam Bab V. Diantara cadangan-cadangan yang dikemukakan ialah mengesyurkan penyesuaian kepada enakmen Rizab Melayu, penubuhan badan pembangunan tanah Rizab Melayu, pengurangan cukai, dasar dan matlamat, perubahan pemikiran masyarakat Melayu dan sebagainya. Perubahan-perubahan tersebut adalah perlu bagi memudahkan pembangunan tanah Rizab Melayu. Untuk ini penulis telah mencadangkan beberapa cara pembangunan yang difikirkan sesuai dilakukan di Kampung Sungai Penchala sekarang. Cara pembangunan yang dicadangkan ialah 'upgrading', 'adhoc' dan 'comprehensive'. Perbandingan faedah dari tiap-tiap cara pembangunan juga di bentangkan. Kriteria yang digunakan bagi memilih cara pembangunan telah diterang pada akhir Bab V ini. Penulisan ilmiah ini diakhiri pada Bab VI dengan membuat suatu rumusan keatas perkara-perkara yang telah dibincangkan di dalam bab-bab yang awal. Pada keseluruhannya kajian ini telah membincangkan berbagai-bagai masalah tanah Rizab Melayu dengan Kampung Sungai Penchala khas sebagai kawasan kajian. Walau bagaimanapun segala cadangan penyelesaian masalah dan cadangan pembangunan di dalam kajian ini adalah juga dimaksudkan bagi pembangunan tanah Rizab Melayu amnya. Ini adalah kerana kesemua tanah Rizab Melayu mempunyai masalah pokok yang sama.2836PSZJBLLand tenureRegional planning
spellingShingle Land tenure
Regional planning
286659 Ismail Bolhassan
Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title_full Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title_fullStr Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title_full_unstemmed Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title_short Tanah rezab Melayu : cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan - suatu kajian ke atas Kampong Sungai Penchala /
title_sort tanah rezab melayu cadangan penyelesaian masalah dan pembangunan suatu kajian ke atas kampong sungai penchala
topic Land tenure
Regional planning
work_keys_str_mv AT 286659ismailbolhassan tanahrezabmelayucadanganpenyelesaianmasalahdanpembangunansuatukajiankeataskampongsungaipenchala