Kegiatan membaca di kalangan murid sekolah menengah vokasional di Selangor Darul Ehsan dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur : satu tinjauan/

Tinjauan ini memperlihatkan kepada beberapa faktor yang mungkin mempengaruhikegiatan membaca di kalangan murid di tiga buah Sekolah Menengah Vokasional di Selangor Darul Ehsan dan satu di Wilayah persekutuan Kuala lumpur. Antara yang diberi perhatian ialah taraf sosioekonomi keluarga, sikap murid te...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: 239506 Abdul Aziz Rosidi
Formato:
Publicado em: Sekudai : UTM, 1993
Assuntos:
Descrição
Resumo:Tinjauan ini memperlihatkan kepada beberapa faktor yang mungkin mempengaruhikegiatan membaca di kalangan murid di tiga buah Sekolah Menengah Vokasional di Selangor Darul Ehsan dan satu di Wilayah persekutuan Kuala lumpur. Antara yang diberi perhatian ialah taraf sosioekonomi keluarga, sikap murid terhadap pembacaan, dan peranan perpustakaan untuk menimbulkan minat murid dalam kegiatan membaca. Kajian dijalankan secara soal selidik. Sampel terdiri daripada 200 orang murid yang sedang belajar di tingkatan empat di empat buah sekolah tersebut iaitu SMV, Sungai Buloh, SMV, Kelang, SMV, Kajang dan SMV, Setpaka. lapan jenis kursus telah dipilih iaitu:Binaan Bangunan. Amalan Bengkel Mesin, Elektonik, Perdagangan, Automotif, Penyejukkan & Penyamanan udara. Elektrik dan Kimpalan & Fabrikasi Logam. Soal selidik terdiri daripada dua bahagian iaitu; Bahagian A - soal selidik mengenai latarbelakang murid dan keluarga dan Bangunan B - mengenai corak dan minat bacaan murid. Daripada penyelidikan didapati bahawa murid kurang minat membaca dan tidak suka berkunjungke perpustakaan untuk menambahkan minat membaca. Kajian ini juga boleh menyedarkan masyarakat umum tentang betapa pentingnya kegiatan membaca dan seterusnya membasmi atau mengatasi masalah tidak suka membaca. Kajian ini dapat membantu guru untuk memilih dan membeli bahan bacaan yang bersesuaian dengan murid untuk perpustakaan sekolah.