Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /

Kajian Topikal ini merupakan satu percubaan untuk meneliti tahap keselesaan yang terdapat di bilik darjah terhadap faktor iklim dan persekitarannya. Keselesaan ruang belajar adalah perlu untuk meningkatkan proses pembelajaran dengan mengadakan ruang yang dapat memenuhi suhu optimum penghuni. Memanda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 340312 Mohd. Faisal Adenan
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1994
Subjects:
_version_ 1826394698328047616
author 340312 Mohd. Faisal Adenan
author_facet 340312 Mohd. Faisal Adenan
author_sort 340312 Mohd. Faisal Adenan
collection OCEAN
description Kajian Topikal ini merupakan satu percubaan untuk meneliti tahap keselesaan yang terdapat di bilik darjah terhadap faktor iklim dan persekitarannya. Keselesaan ruang belajar adalah perlu untuk meningkatkan proses pembelajaran dengan mengadakan ruang yang dapat memenuhi suhu optimum penghuni. Memandangkan sekarang, pembinaan sekolah lebih kepada menyediakan ruang untuk belajar tanpa mengira faktor-faktor persekitaran dalaman dan luaran bilik darjah. Inikerana pertambahan sekolah yang mendadak dan pembinaan yang mahal menyebabkan ianya dibina untuk menampung keperluan semasa tanpa mengambil kira kedua-dua faktor di atas. Jadi adalah perlu untuk mengetahui dan mengkaji agar dapat mengetahui apakah elemen-elemen yang boleh diterapakan ke dalam rekabentuk sekolah bagi mencapai tahap keselesaan optimum. Kajian ini diharapkan dapat memberikan satu panduan kepada arkitek dalam membuat rekabentuk bangunan yang menepati keadaan iklim di negara kita secara berkesan terutama mengenai haba akibat pancaran matahari. Dalam bahagian pertama kajian akan diterangkanmasalah dan isu yang timbul berkaitan dengan keselesaan di dalam sesuatu ruang terutamanya berkaitan dengan bilik darjah. Seterusnya akan diterangkan tujuan kajian dijalankan serta skop kajian diikuti dengan kaedah menjalankan kajian. Selain daripada itu satu kajian rencana akan dibuat terhadap bangunankajian serta isu-isu yang berkaitan dengannya. Tujuan ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi kedudukan dan kepentingan ujikaji dijalankan. Bab 2 akan menerangkan tentang keselesaan terma dan punca-punca penambahan haba didalam sesuatu ruang. Selain daripada itu ianya juga menerangkan cara-cara pertukaran haba dan kaedah bagi pencegahan penambahan haba. Bab 3 akan menghuraikan secara terperinchi akan bilik darjah kajian. Ini merangkumilatarbelakang sekolah kajian, kajian, aspek senibina, faktor persekitaran dan faktor-faktor yang mempengaruhi kesan keselesaan di dalam bilik darjah. Bab 4 akan menerangkan kaedah-kaedah menjalankan ujikaji dilapangan. Ini termasuk peralatan dan cara menggunakannya, pemilihan tempat bacaan data, serta segala masalah yang dihadapi semasa dan selepas ujikaji. Setelah data perolehi analisa akan dibuat secara sistematik menggunakan graf-graf bandingan antara waktu, hari dan faktor iklim seperti suhu udara, suhu radiasi matahari, kelembapan udara dan kelajuan angin, Akhirnya kesimpulan secara menyeluruh akan dibuat dan beberapa cadangan akan dikemukakan. Akhir kata adalah diharapkan kajian ini akan memberi manfaat kepada pelajar senibina, para perekabentuk dan pihak yang terbabit di dalam menyediakan ruang pembelajaran.
first_indexed 2024-03-04T22:11:42Z
format
id KOHA-OAI-TEST:194095
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T22:11:42Z
publishDate 1994
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:1940952020-12-19T17:05:28ZKajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar / 340312 Mohd. Faisal Adenan Sekudai : UTM,1994Kajian Topikal ini merupakan satu percubaan untuk meneliti tahap keselesaan yang terdapat di bilik darjah terhadap faktor iklim dan persekitarannya. Keselesaan ruang belajar adalah perlu untuk meningkatkan proses pembelajaran dengan mengadakan ruang yang dapat memenuhi suhu optimum penghuni. Memandangkan sekarang, pembinaan sekolah lebih kepada menyediakan ruang untuk belajar tanpa mengira faktor-faktor persekitaran dalaman dan luaran bilik darjah. Inikerana pertambahan sekolah yang mendadak dan pembinaan yang mahal menyebabkan ianya dibina untuk menampung keperluan semasa tanpa mengambil kira kedua-dua faktor di atas. Jadi adalah perlu untuk mengetahui dan mengkaji agar dapat mengetahui apakah elemen-elemen yang boleh diterapakan ke dalam rekabentuk sekolah bagi mencapai tahap keselesaan optimum. Kajian ini diharapkan dapat memberikan satu panduan kepada arkitek dalam membuat rekabentuk bangunan yang menepati keadaan iklim di negara kita secara berkesan terutama mengenai haba akibat pancaran matahari. Dalam bahagian pertama kajian akan diterangkanmasalah dan isu yang timbul berkaitan dengan keselesaan di dalam sesuatu ruang terutamanya berkaitan dengan bilik darjah. Seterusnya akan diterangkan tujuan kajian dijalankan serta skop kajian diikuti dengan kaedah menjalankan kajian. Selain daripada itu satu kajian rencana akan dibuat terhadap bangunankajian serta isu-isu yang berkaitan dengannya. Tujuan ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi kedudukan dan kepentingan ujikaji dijalankan. Bab 2 akan menerangkan tentang keselesaan terma dan punca-punca penambahan haba didalam sesuatu ruang. Selain daripada itu ianya juga menerangkan cara-cara pertukaran haba dan kaedah bagi pencegahan penambahan haba. Bab 3 akan menghuraikan secara terperinchi akan bilik darjah kajian. Ini merangkumilatarbelakang sekolah kajian, kajian, aspek senibina, faktor persekitaran dan faktor-faktor yang mempengaruhi kesan keselesaan di dalam bilik darjah. Bab 4 akan menerangkan kaedah-kaedah menjalankan ujikaji dilapangan. Ini termasuk peralatan dan cara menggunakannya, pemilihan tempat bacaan data, serta segala masalah yang dihadapi semasa dan selepas ujikaji. Setelah data perolehi analisa akan dibuat secara sistematik menggunakan graf-graf bandingan antara waktu, hari dan faktor iklim seperti suhu udara, suhu radiasi matahari, kelembapan udara dan kelajuan angin, Akhirnya kesimpulan secara menyeluruh akan dibuat dan beberapa cadangan akan dikemukakan. Akhir kata adalah diharapkan kajian ini akan memberi manfaat kepada pelajar senibina, para perekabentuk dan pihak yang terbabit di dalam menyediakan ruang pembelajaran.Kertas projek (Sarjana Muda Senibina) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Kajian Topikal ini merupakan satu percubaan untuk meneliti tahap keselesaan yang terdapat di bilik darjah terhadap faktor iklim dan persekitarannya. Keselesaan ruang belajar adalah perlu untuk meningkatkan proses pembelajaran dengan mengadakan ruang yang dapat memenuhi suhu optimum penghuni. Memandangkan sekarang, pembinaan sekolah lebih kepada menyediakan ruang untuk belajar tanpa mengira faktor-faktor persekitaran dalaman dan luaran bilik darjah. Inikerana pertambahan sekolah yang mendadak dan pembinaan yang mahal menyebabkan ianya dibina untuk menampung keperluan semasa tanpa mengambil kira kedua-dua faktor di atas. Jadi adalah perlu untuk mengetahui dan mengkaji agar dapat mengetahui apakah elemen-elemen yang boleh diterapakan ke dalam rekabentuk sekolah bagi mencapai tahap keselesaan optimum. Kajian ini diharapkan dapat memberikan satu panduan kepada arkitek dalam membuat rekabentuk bangunan yang menepati keadaan iklim di negara kita secara berkesan terutama mengenai haba akibat pancaran matahari. Dalam bahagian pertama kajian akan diterangkanmasalah dan isu yang timbul berkaitan dengan keselesaan di dalam sesuatu ruang terutamanya berkaitan dengan bilik darjah. Seterusnya akan diterangkan tujuan kajian dijalankan serta skop kajian diikuti dengan kaedah menjalankan kajian. Selain daripada itu satu kajian rencana akan dibuat terhadap bangunankajian serta isu-isu yang berkaitan dengannya. Tujuan ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi kedudukan dan kepentingan ujikaji dijalankan. Bab 2 akan menerangkan tentang keselesaan terma dan punca-punca penambahan haba didalam sesuatu ruang. Selain daripada itu ianya juga menerangkan cara-cara pertukaran haba dan kaedah bagi pencegahan penambahan haba. Bab 3 akan menghuraikan secara terperinchi akan bilik darjah kajian. Ini merangkumilatarbelakang sekolah kajian, kajian, aspek senibina, faktor persekitaran dan faktor-faktor yang mempengaruhi kesan keselesaan di dalam bilik darjah. Bab 4 akan menerangkan kaedah-kaedah menjalankan ujikaji dilapangan. Ini termasuk peralatan dan cara menggunakannya, pemilihan tempat bacaan data, serta segala masalah yang dihadapi semasa dan selepas ujikaji. Setelah data perolehi analisa akan dibuat secara sistematik menggunakan graf-graf bandingan antara waktu, hari dan faktor iklim seperti suhu udara, suhu radiasi matahari, kelembapan udara dan kelajuan angin, Akhirnya kesimpulan secara menyeluruh akan dibuat dan beberapa cadangan akan dikemukakan. Akhir kata adalah diharapkan kajian ini akan memberi manfaat kepada pelajar senibina, para perekabentuk dan pihak yang terbabit di dalam menyediakan ruang pembelajaran.02FABULArchitecture and climateBuildingsSchool buildings
spellingShingle Architecture and climate
Buildings
School buildings
340312 Mohd. Faisal Adenan
Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title_full Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title_fullStr Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title_full_unstemmed Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title_short Kajian faktor-faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di Maktab Sultan Abu Bakar /
title_sort kajian faktor faktor yang mempengaruhi keselesaan terma di dalam bilik darjah yang terpilih iaitu bilik darjah aras bawah dan bilik darjah aras atas di maktab sultan abu bakar
topic Architecture and climate
Buildings
School buildings
work_keys_str_mv AT 340312mohdfaisaladenan kajianfaktorfaktoryangmempengaruhikeselesaantermadidalambilikdarjahyangterpilihiaitubilikdarjaharasbawahdanbilikdarjaharasatasdimaktabsultanabubakar