Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/

Semenjak tiga puluh tahun yang lepas, pusat membeli-belah sudah mulai ditubuhkan di bandar-bandar utama di setiap negara. Terutamanya bagi negara-negaraBarat seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan lain-lain lagi. Di Malaysia, pertumbuhan pusat membeli-belah juga berkembang pesat di bandar-band...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 266742 Phua, Chin Eng
Format:
Subjects:
_version_ 1796687350058713088
author 266742 Phua, Chin Eng
author_facet 266742 Phua, Chin Eng
author_sort 266742 Phua, Chin Eng
collection OCEAN
description Semenjak tiga puluh tahun yang lepas, pusat membeli-belah sudah mulai ditubuhkan di bandar-bandar utama di setiap negara. Terutamanya bagi negara-negaraBarat seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan lain-lain lagi. Di Malaysia, pertumbuhan pusat membeli-belah juga berkembang pesat di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru. Pada masa dahulu, pembeli-pembeli hanya membeli barang-barang keperluan dan kehendak di kedai-kedai runcit (tradisional). Sejak perubahan citarasa pembeli, mereka lebih menumpukan kepada pusat membeli-belah. Dari kajian empirikal yang dibuat, sebab utama ialah mereka berpendapat bahawa membeli di pusat membeli-belah adalah lebih selesa, pilihan barangan yang baik dan harganya lebih "competitive".Tambahan pula, dalam kajian yang dijalankan di Kuala Lumpur pada tahun 1980, didapati bahawa 80 peratus daripada perbelanjaan runcit (retail expenditure) dihabiskan di pusat membeli-belah, di mana dahulunya 100 peratus dibelanjakan di perkedaian tradisional.
first_indexed 2024-03-04T22:55:09Z
format
id KOHA-OAI-TEST:208673
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T22:55:09Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2086732020-12-19T17:06:01ZKajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/ 266742 Phua, Chin Eng Semenjak tiga puluh tahun yang lepas, pusat membeli-belah sudah mulai ditubuhkan di bandar-bandar utama di setiap negara. Terutamanya bagi negara-negaraBarat seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan lain-lain lagi. Di Malaysia, pertumbuhan pusat membeli-belah juga berkembang pesat di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru. Pada masa dahulu, pembeli-pembeli hanya membeli barang-barang keperluan dan kehendak di kedai-kedai runcit (tradisional). Sejak perubahan citarasa pembeli, mereka lebih menumpukan kepada pusat membeli-belah. Dari kajian empirikal yang dibuat, sebab utama ialah mereka berpendapat bahawa membeli di pusat membeli-belah adalah lebih selesa, pilihan barangan yang baik dan harganya lebih "competitive".Tambahan pula, dalam kajian yang dijalankan di Kuala Lumpur pada tahun 1980, didapati bahawa 80 peratus daripada perbelanjaan runcit (retail expenditure) dihabiskan di pusat membeli-belah, di mana dahulunya 100 peratus dibelanjakan di perkedaian tradisional.Kertas Projek (Diploma Perancangan Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1992Semenjak tiga puluh tahun yang lepas, pusat membeli-belah sudah mulai ditubuhkan di bandar-bandar utama di setiap negara. Terutamanya bagi negara-negaraBarat seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan lain-lain lagi. Di Malaysia, pertumbuhan pusat membeli-belah juga berkembang pesat di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru. Pada masa dahulu, pembeli-pembeli hanya membeli barang-barang keperluan dan kehendak di kedai-kedai runcit (tradisional). Sejak perubahan citarasa pembeli, mereka lebih menumpukan kepada pusat membeli-belah. Dari kajian empirikal yang dibuat, sebab utama ialah mereka berpendapat bahawa membeli di pusat membeli-belah adalah lebih selesa, pilihan barangan yang baik dan harganya lebih "competitive".Tambahan pula, dalam kajian yang dijalankan di Kuala Lumpur pada tahun 1980, didapati bahawa 80 peratus daripada perbelanjaan runcit (retail expenditure) dihabiskan di pusat membeli-belah, di mana dahulunya 100 peratus dibelanjakan di perkedaian tradisional.01FABULShopping centersShopping malls
spellingShingle Shopping centers
Shopping malls
266742 Phua, Chin Eng
Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title_full Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title_fullStr Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title_full_unstemmed Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title_short Kajian ciri-ciri perletakan pusat membeli-belah di pusat Bandar Johor Bahru/
title_sort kajian ciri ciri perletakan pusat membeli belah di pusat bandar johor bahru
topic Shopping centers
Shopping malls
work_keys_str_mv AT 266742phuachineng kajianciriciriperletakanpusatmembelibelahdipusatbandarjohorbahru