Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/

Kuantan adalah sebuah bandar yang sedang berkembang dengan pesatnya dan dijangka menjadi pusat pertumbuhan bagi Wilayah Pantai Timor menjelang tahun 1980. Seperti bandar lain-lain di negara membangun, Kuantan turut sama mengalami masalah di dalam pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 256742 Mohamad Nazri Jaafar
Format:
Subjects:
_version_ 1826404373952987136
author 256742 Mohamad Nazri Jaafar
author_facet 256742 Mohamad Nazri Jaafar
author_sort 256742 Mohamad Nazri Jaafar
collection OCEAN
description Kuantan adalah sebuah bandar yang sedang berkembang dengan pesatnya dan dijangka menjadi pusat pertumbuhan bagi Wilayah Pantai Timor menjelang tahun 1980. Seperti bandar lain-lain di negara membangun, Kuantan turut sama mengalami masalah di dalam pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah utama perkhidmatan bas di bandar Kuantan ialah tidak cukupnya perkhidmatan yang dijalankan samada di waktu sesak atau di luar waktu sesak. Ketidak cukupan perkhidmatan ini telah menimbulkan kesan masa menunggu yang lama di perhentian bas dan kelewatan untuk sampai ke tempat tujuan. Kekurangan kemudahan perkhidmatan bas seperti tempat menunggu bas dan kemudahan stesyen adalah satu lagi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan dan menimbulkan kesukaran dan tidak selesa kepada penumpang untuk menggunakan perkhidmatan sebagai 'mode' perjalanan. Masalah juga dialami dadri segi kurangnya 'access' gunatanah seperti perumahan dan perindustrian terutamanya yang terletak di pinggir bandar dan jauh kepada laluan perkhidmatan bas. Kekurangan 'access' ini menyebabkan penumpang terpaksa berjalan kaki melebihi jarak keselesaan berjalan kaki untuk mendapatkan perkhidmatan bas. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan, langkah jangka panjang dan langkah segera dikemukakan. Langkah jangka panjang meliputi cadangan-cadangan satu sistem perkhidmatan bas yang baharu dan satu organisasi dan pengurusan yang baharu. Manakal langkah segera meliputi cadangan-cadangan menambahkan kekerapan perkhidmatan dalam sehari, menambah bilangan bas, mengadakan laluan bas yang baharu, memperbaiki kemudahan-kemudahan penumpang, memperbaiki jalan dan mengadakan kempen galakan penggunaan bas di bandar Kuantan.
first_indexed 2024-03-05T00:31:52Z
format
id KOHA-OAI-TEST:240797
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T00:31:52Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2407972020-12-19T17:07:24ZMasaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/ 256742 Mohamad Nazri Jaafar Kuantan adalah sebuah bandar yang sedang berkembang dengan pesatnya dan dijangka menjadi pusat pertumbuhan bagi Wilayah Pantai Timor menjelang tahun 1980. Seperti bandar lain-lain di negara membangun, Kuantan turut sama mengalami masalah di dalam pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah utama perkhidmatan bas di bandar Kuantan ialah tidak cukupnya perkhidmatan yang dijalankan samada di waktu sesak atau di luar waktu sesak. Ketidak cukupan perkhidmatan ini telah menimbulkan kesan masa menunggu yang lama di perhentian bas dan kelewatan untuk sampai ke tempat tujuan. Kekurangan kemudahan perkhidmatan bas seperti tempat menunggu bas dan kemudahan stesyen adalah satu lagi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan dan menimbulkan kesukaran dan tidak selesa kepada penumpang untuk menggunakan perkhidmatan sebagai 'mode' perjalanan. Masalah juga dialami dadri segi kurangnya 'access' gunatanah seperti perumahan dan perindustrian terutamanya yang terletak di pinggir bandar dan jauh kepada laluan perkhidmatan bas. Kekurangan 'access' ini menyebabkan penumpang terpaksa berjalan kaki melebihi jarak keselesaan berjalan kaki untuk mendapatkan perkhidmatan bas. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan, langkah jangka panjang dan langkah segera dikemukakan. Langkah jangka panjang meliputi cadangan-cadangan satu sistem perkhidmatan bas yang baharu dan satu organisasi dan pengurusan yang baharu. Manakal langkah segera meliputi cadangan-cadangan menambahkan kekerapan perkhidmatan dalam sehari, menambah bilangan bas, mengadakan laluan bas yang baharu, memperbaiki kemudahan-kemudahan penumpang, memperbaiki jalan dan mengadakan kempen galakan penggunaan bas di bandar Kuantan.Tesis (Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1981Kuantan adalah sebuah bandar yang sedang berkembang dengan pesatnya dan dijangka menjadi pusat pertumbuhan bagi Wilayah Pantai Timor menjelang tahun 1980. Seperti bandar lain-lain di negara membangun, Kuantan turut sama mengalami masalah di dalam pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah utama perkhidmatan bas di bandar Kuantan ialah tidak cukupnya perkhidmatan yang dijalankan samada di waktu sesak atau di luar waktu sesak. Ketidak cukupan perkhidmatan ini telah menimbulkan kesan masa menunggu yang lama di perhentian bas dan kelewatan untuk sampai ke tempat tujuan. Kekurangan kemudahan perkhidmatan bas seperti tempat menunggu bas dan kemudahan stesyen adalah satu lagi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan dan menimbulkan kesukaran dan tidak selesa kepada penumpang untuk menggunakan perkhidmatan sebagai 'mode' perjalanan. Masalah juga dialami dadri segi kurangnya 'access' gunatanah seperti perumahan dan perindustrian terutamanya yang terletak di pinggir bandar dan jauh kepada laluan perkhidmatan bas. Kekurangan 'access' ini menyebabkan penumpang terpaksa berjalan kaki melebihi jarak keselesaan berjalan kaki untuk mendapatkan perkhidmatan bas. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas di bandar Kuantan, langkah jangka panjang dan langkah segera dikemukakan. Langkah jangka panjang meliputi cadangan-cadangan satu sistem perkhidmatan bas yang baharu dan satu organisasi dan pengurusan yang baharu. Manakal langkah segera meliputi cadangan-cadangan menambahkan kekerapan perkhidmatan dalam sehari, menambah bilangan bas, mengadakan laluan bas yang baharu, memperbaiki kemudahan-kemudahan penumpang, memperbaiki jalan dan mengadakan kempen galakan penggunaan bas di bandar Kuantan.08FABULUrban transportationBus travel
spellingShingle Urban transportation
Bus travel
256742 Mohamad Nazri Jaafar
Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title_full Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title_fullStr Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title_full_unstemmed Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title_short Masaalah pengangkutan awam di bandar Kuantan : satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran/
title_sort masaalah pengangkutan awam di bandar kuantan satu kajian mengenai perkhidmatan bas bandaran
topic Urban transportation
Bus travel
work_keys_str_mv AT 256742mohamadnazrijaafar masaalahpengangkutanawamdibandarkuantansatukajianmengenaiperkhidmatanbasbandaran