Pemindahan stesyen bas Seremban/

Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizika...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 449672 Haliza Abdul Malek
Format:
Subjects:
_version_ 1826404374749904896
author 449672 Haliza Abdul Malek
author_facet 449672 Haliza Abdul Malek
author_sort 449672 Haliza Abdul Malek
collection OCEAN
description Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan.
first_indexed 2024-03-05T00:31:53Z
format
id KOHA-OAI-TEST:240801
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T00:31:53Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2408012020-12-19T17:07:24ZPemindahan stesyen bas Seremban/ 449672 Haliza Abdul Malek Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan.Latihan ilmiah (Fakulti Alam Bina) - Universiti Teknologi Malysia, 1980Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan.08FABULBus terminals
spellingShingle Bus terminals
449672 Haliza Abdul Malek
Pemindahan stesyen bas Seremban/
title Pemindahan stesyen bas Seremban/
title_full Pemindahan stesyen bas Seremban/
title_fullStr Pemindahan stesyen bas Seremban/
title_full_unstemmed Pemindahan stesyen bas Seremban/
title_short Pemindahan stesyen bas Seremban/
title_sort pemindahan stesyen bas seremban
topic Bus terminals
work_keys_str_mv AT 449672halizaabdulmalek pemindahanstesyenbasseremban