Pemindahan stesyen bas Seremban/
Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizika...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1826404374749904896 |
---|---|
author | 449672 Haliza Abdul Malek |
author_facet | 449672 Haliza Abdul Malek |
author_sort | 449672 Haliza Abdul Malek |
collection | OCEAN |
description | Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan. |
first_indexed | 2024-03-05T00:31:53Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:240801 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T00:31:53Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2408012020-12-19T17:07:24ZPemindahan stesyen bas Seremban/ 449672 Haliza Abdul Malek Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan.Latihan ilmiah (Fakulti Alam Bina) - Universiti Teknologi Malysia, 1980Stesyen bas Seremban menghadapi masalah kesempitan ruang bagi menampung bilangan syarikat bas yang semakin bertambah. Pertambahan syarikat bas ini seterusnya menyebabkan pertambahan bilangan bas yang boleh mengakibatkan kesesakan jalanraya. Satu analisa tapak yang berdasarkan kepada keadaan fizikal tapak, sistem lalulintas dan pengguna telah dijalankan. Hasil daripada penganalisaan ini menunjukkan bahawa stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke suatu tapak yang baik di sekitar bandar Seremban. Keputusan ini tidak bertentangan dengan Polisi Kerajaan yang juga menyatakan stesyen bas sekarang perlu dipindahkan ke tanah kerajaan. Empat alternatif tapak dalam lingkungan satu batu di sekitar Seremban (one mile radius) telah dicadangkan. Tapak baru yang paling sesuai telah dipilih di antara keempat-empat tapak ini dengan menggunakan teknik 'Potential Surface'. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa tapak A adalah yang paling sesuai setelah perbandingan berdasarkan kriteria dibuat. Konsep perancangan dibuat supaya stesyen bas dapat memberi perkhidmatan yang berkesan tanpa menyebabkan kesesakan lalulintas. Pelan struktur dibuat untuk menunjukkan pembahagian kawasan atau kegunaan bangunan stesyen. Pelan dibuat untuk menyediakan elemen stesyen dan juga aliran bas, teksi dan lain-lain kenderaan.08FABULBus terminals |
spellingShingle | Bus terminals 449672 Haliza Abdul Malek Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title | Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title_full | Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title_fullStr | Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title_full_unstemmed | Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title_short | Pemindahan stesyen bas Seremban/ |
title_sort | pemindahan stesyen bas seremban |
topic | Bus terminals |
work_keys_str_mv | AT 449672halizaabdulmalek pemindahanstesyenbasseremban |