Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/
Perbandaran pesat yang berlaku di Wilayah Persekutuan memberikan 'impact' yang 'significant' terhadap kemajuan perumahan di Wilayah Persekutuan. Perkembangan ekonomi dan guna tenaga telah membuka jalan bagi pekerjaan-pekerjaan baru di Kuala Lumpur. Ini menyebabkan penghijrahan pe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1826404445730111488 |
---|---|
author | 258136 Sariah Abdul Karib |
author_facet | 258136 Sariah Abdul Karib |
author_sort | 258136 Sariah Abdul Karib |
collection | OCEAN |
description | Perbandaran pesat yang berlaku di Wilayah Persekutuan memberikan 'impact' yang 'significant' terhadap kemajuan perumahan di Wilayah Persekutuan. Perkembangan ekonomi dan guna tenaga telah membuka jalan bagi pekerjaan-pekerjaan baru di Kuala Lumpur. Ini menyebabkan penghijrahan penduduk dari luar bandar ke Wilayah Persekutuan, menjadikan kadar pertambahan penduduk sebanyak 4.3% setahun berbanding dengan 2.7% untuk seluruh Negara. Ini juga menyebabkan perkembangan setinggan di Wilayah Persekutuan. Semua ini telah mendorong sektor awam dan swasta untuk terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan, Sektor awam yang terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Perbadanan Kemajuan Bandar dan Syarikat Perumahan Pegawai-pegawai Kerajaan Sendirian Berhad. Sektor swasta yang terlibat adalah pemaju-pemaju swasta dan badan-badan Koperasi dimana pemaju-pemaju dikehendaki untuk membuat permohonan sebelum diberi lesen untuk menjadi pemaju perumahan. Pembinaan perumahan sektor awam adalah cenderung kepada matlamat Kerajaan untuk menyediakan tempat kediaman untuk gulungan berpendapatan rendah, menggalakkan pemilikan rumah, mencapai perpaduan kaum melalui perumahan, menyokong Dasar Ekonomi Baru dan memperbaiki taraf hidup di kawasan setinggan. Di sebalik ini, sektor awam (DBKL) tidak mungkin boleh memenuhi keperluan perumahan oleh gulungan yang berpendapatan rendah. Pemaju swasta lebih cenderung untuk mendapatkan keuntungan lantas membina lebih banyak rumah kos pertengahan dan tinggi tetapi rumah ini cuma mampu dibeli olih sekumpulan kecil sahaja. Selain dari faktur keuntungan, pemaju swasta tidak membina rumah kos rendah kerana ketiadaan Dasar Perumahan Negara dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu. Penjualan rumah-rumah olih pemaju swasta kepada bangsa-bangsa di Wilayah Persekutuan tidak menyokong syarat 30% untuk Bumiputra. Ketiadaan tanah di Wilayah Persekutuan menyebabkan aktiviti pemaju-pemaju dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu semakin merosot. Ini juga menyebabkan harga rumah naik. Koperasi telah banyak memberikan kemudahan-kemudahan untuk ahli-ahlinya mendapatkan rumah tetapi aktiviti koperasi di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah sedikit sekali. Dalam melancarkan projek perumahan, sektor awam dan swasta menghadapi berbagai-bagai masalah. Cadangan-cadangan telah diberi untuk memperbaiki keadaan perumahan di Wilayah Persekutuan. |
first_indexed | 2024-03-05T00:32:55Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:241148 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T00:32:55Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2411482020-12-19T17:07:25ZPenglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ 258136 Sariah Abdul Karib Perbandaran pesat yang berlaku di Wilayah Persekutuan memberikan 'impact' yang 'significant' terhadap kemajuan perumahan di Wilayah Persekutuan. Perkembangan ekonomi dan guna tenaga telah membuka jalan bagi pekerjaan-pekerjaan baru di Kuala Lumpur. Ini menyebabkan penghijrahan penduduk dari luar bandar ke Wilayah Persekutuan, menjadikan kadar pertambahan penduduk sebanyak 4.3% setahun berbanding dengan 2.7% untuk seluruh Negara. Ini juga menyebabkan perkembangan setinggan di Wilayah Persekutuan. Semua ini telah mendorong sektor awam dan swasta untuk terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan, Sektor awam yang terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Perbadanan Kemajuan Bandar dan Syarikat Perumahan Pegawai-pegawai Kerajaan Sendirian Berhad. Sektor swasta yang terlibat adalah pemaju-pemaju swasta dan badan-badan Koperasi dimana pemaju-pemaju dikehendaki untuk membuat permohonan sebelum diberi lesen untuk menjadi pemaju perumahan. Pembinaan perumahan sektor awam adalah cenderung kepada matlamat Kerajaan untuk menyediakan tempat kediaman untuk gulungan berpendapatan rendah, menggalakkan pemilikan rumah, mencapai perpaduan kaum melalui perumahan, menyokong Dasar Ekonomi Baru dan memperbaiki taraf hidup di kawasan setinggan. Di sebalik ini, sektor awam (DBKL) tidak mungkin boleh memenuhi keperluan perumahan oleh gulungan yang berpendapatan rendah. Pemaju swasta lebih cenderung untuk mendapatkan keuntungan lantas membina lebih banyak rumah kos pertengahan dan tinggi tetapi rumah ini cuma mampu dibeli olih sekumpulan kecil sahaja. Selain dari faktur keuntungan, pemaju swasta tidak membina rumah kos rendah kerana ketiadaan Dasar Perumahan Negara dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu. Penjualan rumah-rumah olih pemaju swasta kepada bangsa-bangsa di Wilayah Persekutuan tidak menyokong syarat 30% untuk Bumiputra. Ketiadaan tanah di Wilayah Persekutuan menyebabkan aktiviti pemaju-pemaju dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu semakin merosot. Ini juga menyebabkan harga rumah naik. Koperasi telah banyak memberikan kemudahan-kemudahan untuk ahli-ahlinya mendapatkan rumah tetapi aktiviti koperasi di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah sedikit sekali. Dalam melancarkan projek perumahan, sektor awam dan swasta menghadapi berbagai-bagai masalah. Cadangan-cadangan telah diberi untuk memperbaiki keadaan perumahan di Wilayah Persekutuan.Tesis (Ijazah Sarjana Muda Ukur Bahan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1981Perbandaran pesat yang berlaku di Wilayah Persekutuan memberikan 'impact' yang 'significant' terhadap kemajuan perumahan di Wilayah Persekutuan. Perkembangan ekonomi dan guna tenaga telah membuka jalan bagi pekerjaan-pekerjaan baru di Kuala Lumpur. Ini menyebabkan penghijrahan penduduk dari luar bandar ke Wilayah Persekutuan, menjadikan kadar pertambahan penduduk sebanyak 4.3% setahun berbanding dengan 2.7% untuk seluruh Negara. Ini juga menyebabkan perkembangan setinggan di Wilayah Persekutuan. Semua ini telah mendorong sektor awam dan swasta untuk terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan, Sektor awam yang terlibat dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Perbadanan Kemajuan Bandar dan Syarikat Perumahan Pegawai-pegawai Kerajaan Sendirian Berhad. Sektor swasta yang terlibat adalah pemaju-pemaju swasta dan badan-badan Koperasi dimana pemaju-pemaju dikehendaki untuk membuat permohonan sebelum diberi lesen untuk menjadi pemaju perumahan. Pembinaan perumahan sektor awam adalah cenderung kepada matlamat Kerajaan untuk menyediakan tempat kediaman untuk gulungan berpendapatan rendah, menggalakkan pemilikan rumah, mencapai perpaduan kaum melalui perumahan, menyokong Dasar Ekonomi Baru dan memperbaiki taraf hidup di kawasan setinggan. Di sebalik ini, sektor awam (DBKL) tidak mungkin boleh memenuhi keperluan perumahan oleh gulungan yang berpendapatan rendah. Pemaju swasta lebih cenderung untuk mendapatkan keuntungan lantas membina lebih banyak rumah kos pertengahan dan tinggi tetapi rumah ini cuma mampu dibeli olih sekumpulan kecil sahaja. Selain dari faktur keuntungan, pemaju swasta tidak membina rumah kos rendah kerana ketiadaan Dasar Perumahan Negara dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu. Penjualan rumah-rumah olih pemaju swasta kepada bangsa-bangsa di Wilayah Persekutuan tidak menyokong syarat 30% untuk Bumiputra. Ketiadaan tanah di Wilayah Persekutuan menyebabkan aktiviti pemaju-pemaju dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu semakin merosot. Ini juga menyebabkan harga rumah naik. Koperasi telah banyak memberikan kemudahan-kemudahan untuk ahli-ahlinya mendapatkan rumah tetapi aktiviti koperasi di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga yang lalu adalah sedikit sekali. Dalam melancarkan projek perumahan, sektor awam dan swasta menghadapi berbagai-bagai masalah. Cadangan-cadangan telah diberi untuk memperbaiki keadaan perumahan di Wilayah Persekutuan.36FABULHousing |
spellingShingle | Housing 258136 Sariah Abdul Karib Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title | Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title_full | Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title_fullStr | Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title_full_unstemmed | Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title_short | Penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di Wilayah Persekutuan dalam Rancangan Malaysia Ketiga/ |
title_sort | penglibatan sektor awam dan swasta dalam perumahan di wilayah persekutuan dalam rancangan malaysia ketiga |
topic | Housing |
work_keys_str_mv | AT 258136sariahabdulkarib penglibatansektorawamdanswastadalamperumahandiwilayahpersekutuandalamrancanganmalaysiaketiga |