Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /

cerapan pasang-surut di Semenanjung Malaysia telah dibuat sejak Tahun 1911-1912 di Port Swettenham (sekarang dikenali Pelabuhan Kelang) olih British Admiralty. Data yang diperolehi pada masa itu sudah tidak adalagi pada hari ini di Malaysia ataupun Singapura. Pada Tahun 1978 hingga 1979, satu '...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 262056 Wong, Yew Kin
Format:
Subjects:
_version_ 1826404638609375232
author 262056 Wong, Yew Kin
author_facet 262056 Wong, Yew Kin
author_sort 262056 Wong, Yew Kin
collection OCEAN
description cerapan pasang-surut di Semenanjung Malaysia telah dibuat sejak Tahun 1911-1912 di Port Swettenham (sekarang dikenali Pelabuhan Kelang) olih British Admiralty. Data yang diperolehi pada masa itu sudah tidak adalagi pada hari ini di Malaysia ataupun Singapura. Pada Tahun 1978 hingga 1979, satu 'Joint Tidal Survey' telah dibuat dibahagian selatan Selat Melaka dan Selat Singapura., Indonesia dan Jepun. projek ini dapat memberikan stu siri data yang lengkap tetapi hanyalah meliputi kawasan dimana projek itu dijalankan. Satu senarai angkatap harmonik bagi empat juzuk utama iaitu M2, S2, K1 dan O1 untuk stesyen-stesyen di Asia Tenggara telah didapati dari Jabatan Hydrografi Jepun. dengan adanya, satu senarai (Jadual A) mengandungi angkatap harmonik untuk juzuk bagi 76 stesyen dai Lautan Andaman melalui Selat Melaka ke Singapura, telah dinalisa untuk kerja ini. pembetaulan terhadap perubahan waktu piawai baru telah juga dibuat. Dengan menggunakan Jadual A, carta-carta untuk 'co-tidal' dan 'co-range' di Selat Melaka telah disediakan. Daripada carta-carta ini dan juga data didalam Jadual A serta juga data yang didapati dari' Joint Tidal Saurvey' didapati bahawa : i) Jenis pasang-surut di Selat Melaka berubah dari jenis 'typical semi-diurnal' diutara kepada jenis 'mixed' disebelah selatan dan juga boleh dibahagikan kepada 4 bahagian. (ii) Distibusi geografik untuk nisbah HS/HM menunjukkan pattern yang sama seperti mana dengan jenis pasang-surut. (iii) Dari One Fathom bank ke Tanjung Kabong, arelatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Dari one Fathom bank ke Tanjung Kabong, relatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Ujudnya pertambahan fasa dari Bass Harbour di utara dan berakhir didalam 12 jam matahari untuk tiba ke Endol Bandong di selatan. (v) Jarak pasang semi0-diurnal bertambah dari utara ke selatan dan bertambah lagi ek Tanjung Segenting dan daripada Pulau Pinang, ia berkurang semula ke Singapura. (vi) Jarak pasang diuranal bertambah daripada utara ke selatan. Daripada fakta-fakta yang didapati dianggarkan bahawa gelombang pasang-surut di lautan Hindi dan di laut China Selatan yang menghasilkan pasang-surut di Selat Melaka. Untuk menjelaskan situasi ini, satu 'simulation' telah dibuat dengan menggunakan 2 gelombang campuran dikirkan disepanjang Selat Melaka.Distibusi jarak pasang didapati sama dengan cerapan untuk gelombang M2. Untuk gelombang K1, didapati kejadian yang minima adalah agak berbeza dengan cerapan walaupun, s ecara umum, bentuknya adalah sama. Daripada cerapan aras purata laut bulan untuk 9 stesyen di bahagian selatan selat Melaka, pattern aras purata yang asli untuk setiap stesyen didapati dengan cara menghilangkan ' General Tendenxcy'. Di dapati bahawa stesyen-stesyen diutara dan selatan adalah mempunyai perubahan bermusim didalam bentuk yang berlawan.
first_indexed 2024-03-05T00:35:44Z
format
id KOHA-OAI-TEST:242088
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T00:35:44Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2420882020-12-19T17:07:28ZTidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait / 262056 Wong, Yew Kin cerapan pasang-surut di Semenanjung Malaysia telah dibuat sejak Tahun 1911-1912 di Port Swettenham (sekarang dikenali Pelabuhan Kelang) olih British Admiralty. Data yang diperolehi pada masa itu sudah tidak adalagi pada hari ini di Malaysia ataupun Singapura. Pada Tahun 1978 hingga 1979, satu 'Joint Tidal Survey' telah dibuat dibahagian selatan Selat Melaka dan Selat Singapura., Indonesia dan Jepun. projek ini dapat memberikan stu siri data yang lengkap tetapi hanyalah meliputi kawasan dimana projek itu dijalankan. Satu senarai angkatap harmonik bagi empat juzuk utama iaitu M2, S2, K1 dan O1 untuk stesyen-stesyen di Asia Tenggara telah didapati dari Jabatan Hydrografi Jepun. dengan adanya, satu senarai (Jadual A) mengandungi angkatap harmonik untuk juzuk bagi 76 stesyen dai Lautan Andaman melalui Selat Melaka ke Singapura, telah dinalisa untuk kerja ini. pembetaulan terhadap perubahan waktu piawai baru telah juga dibuat. Dengan menggunakan Jadual A, carta-carta untuk 'co-tidal' dan 'co-range' di Selat Melaka telah disediakan. Daripada carta-carta ini dan juga data didalam Jadual A serta juga data yang didapati dari' Joint Tidal Saurvey' didapati bahawa : i) Jenis pasang-surut di Selat Melaka berubah dari jenis 'typical semi-diurnal' diutara kepada jenis 'mixed' disebelah selatan dan juga boleh dibahagikan kepada 4 bahagian. (ii) Distibusi geografik untuk nisbah HS/HM menunjukkan pattern yang sama seperti mana dengan jenis pasang-surut. (iii) Dari One Fathom bank ke Tanjung Kabong, arelatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Dari one Fathom bank ke Tanjung Kabong, relatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Ujudnya pertambahan fasa dari Bass Harbour di utara dan berakhir didalam 12 jam matahari untuk tiba ke Endol Bandong di selatan. (v) Jarak pasang semi0-diurnal bertambah dari utara ke selatan dan bertambah lagi ek Tanjung Segenting dan daripada Pulau Pinang, ia berkurang semula ke Singapura. (vi) Jarak pasang diuranal bertambah daripada utara ke selatan. Daripada fakta-fakta yang didapati dianggarkan bahawa gelombang pasang-surut di lautan Hindi dan di laut China Selatan yang menghasilkan pasang-surut di Selat Melaka. Untuk menjelaskan situasi ini, satu 'simulation' telah dibuat dengan menggunakan 2 gelombang campuran dikirkan disepanjang Selat Melaka.Distibusi jarak pasang didapati sama dengan cerapan untuk gelombang M2. Untuk gelombang K1, didapati kejadian yang minima adalah agak berbeza dengan cerapan walaupun, s ecara umum, bentuknya adalah sama. Daripada cerapan aras purata laut bulan untuk 9 stesyen di bahagian selatan selat Melaka, pattern aras purata yang asli untuk setiap stesyen didapati dengan cara menghilangkan ' General Tendenxcy'. Di dapati bahawa stesyen-stesyen diutara dan selatan adalah mempunyai perubahan bermusim didalam bentuk yang berlawan.Thesis (Bachelor of Surveying (Land)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1983cerapan pasang-surut di Semenanjung Malaysia telah dibuat sejak Tahun 1911-1912 di Port Swettenham (sekarang dikenali Pelabuhan Kelang) olih British Admiralty. Data yang diperolehi pada masa itu sudah tidak adalagi pada hari ini di Malaysia ataupun Singapura. Pada Tahun 1978 hingga 1979, satu 'Joint Tidal Survey' telah dibuat dibahagian selatan Selat Melaka dan Selat Singapura., Indonesia dan Jepun. projek ini dapat memberikan stu siri data yang lengkap tetapi hanyalah meliputi kawasan dimana projek itu dijalankan. Satu senarai angkatap harmonik bagi empat juzuk utama iaitu M2, S2, K1 dan O1 untuk stesyen-stesyen di Asia Tenggara telah didapati dari Jabatan Hydrografi Jepun. dengan adanya, satu senarai (Jadual A) mengandungi angkatap harmonik untuk juzuk bagi 76 stesyen dai Lautan Andaman melalui Selat Melaka ke Singapura, telah dinalisa untuk kerja ini. pembetaulan terhadap perubahan waktu piawai baru telah juga dibuat. Dengan menggunakan Jadual A, carta-carta untuk 'co-tidal' dan 'co-range' di Selat Melaka telah disediakan. Daripada carta-carta ini dan juga data didalam Jadual A serta juga data yang didapati dari' Joint Tidal Saurvey' didapati bahawa : i) Jenis pasang-surut di Selat Melaka berubah dari jenis 'typical semi-diurnal' diutara kepada jenis 'mixed' disebelah selatan dan juga boleh dibahagikan kepada 4 bahagian. (ii) Distibusi geografik untuk nisbah HS/HM menunjukkan pattern yang sama seperti mana dengan jenis pasang-surut. (iii) Dari One Fathom bank ke Tanjung Kabong, arelatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Dari one Fathom bank ke Tanjung Kabong, relatif jarak pasang untuk juzuk semi-diurnal adalah hampir sama walaupun keadaan geografinya adalah begitu berbeza. (iv) Ujudnya pertambahan fasa dari Bass Harbour di utara dan berakhir didalam 12 jam matahari untuk tiba ke Endol Bandong di selatan. (v) Jarak pasang semi0-diurnal bertambah dari utara ke selatan dan bertambah lagi ek Tanjung Segenting dan daripada Pulau Pinang, ia berkurang semula ke Singapura. (vi) Jarak pasang diuranal bertambah daripada utara ke selatan. Daripada fakta-fakta yang didapati dianggarkan bahawa gelombang pasang-surut di lautan Hindi dan di laut China Selatan yang menghasilkan pasang-surut di Selat Melaka. Untuk menjelaskan situasi ini, satu 'simulation' telah dibuat dengan menggunakan 2 gelombang campuran dikirkan disepanjang Selat Melaka.Distibusi jarak pasang didapati sama dengan cerapan untuk gelombang M2. Untuk gelombang K1, didapati kejadian yang minima adalah agak berbeza dengan cerapan walaupun, s ecara umum, bentuknya adalah sama. Daripada cerapan aras purata laut bulan untuk 9 stesyen di bahagian selatan selat Melaka, pattern aras purata yang asli untuk setiap stesyen didapati dengan cara menghilangkan ' General Tendenxcy'. Di dapati bahawa stesyen-stesyen diutara dan selatan adalah mempunyai perubahan bermusim didalam bentuk yang berlawan.4775PSZJBLSea levelTides
spellingShingle Sea level
Tides
262056 Wong, Yew Kin
Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title_full Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title_fullStr Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title_full_unstemmed Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title_short Tidal characteristic and mean sea level in Melaka Strait /
title_sort tidal characteristic and mean sea level in melaka strait
topic Sea level
Tides
work_keys_str_mv AT 262056wongyewkin tidalcharacteristicandmeansealevelinmelakastrait