Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang /
Kemudahan awam adalah sebahagian daripada unsur-unsur penting yang perlu ujud dalam sesuatu masyarakat, samada ianya suatu masyarakat yang membangun atau mundur, bandar atau luar-bandar. Adalah menjadi polisi negara seperti Malaysia untuk meneydiakan kemudahan-kemudahan ini untuk kesejateraan dan ke...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1796695074595143680 |
---|---|
author | 179842 Kamsiah Hj. Sirat |
author_facet | 179842 Kamsiah Hj. Sirat |
author_sort | 179842 Kamsiah Hj. Sirat |
collection | OCEAN |
description | Kemudahan awam adalah sebahagian daripada unsur-unsur penting yang perlu ujud dalam sesuatu masyarakat, samada ianya suatu masyarakat yang membangun atau mundur, bandar atau luar-bandar. Adalah menjadi polisi negara seperti Malaysia untuk meneydiakan kemudahan-kemudahan ini untuk kesejateraan dan keselesaan rakyat. Setiap pelaburan dalam kemudahan awam merupakan perngorbanan yang besar dari pihak kerajaan pihak-pihak lain yang berkenaan kerana ianya dijalankan tanpa mengharapkan pulangan yang berbentuk kewangan atau kebendaan. Untuk memastikan pelaburuan-pelaburan seperti ini digunakan dengan seceapsecekapnya, kemuddahan-kemudahan awam mestilah memenuhi beberapa kedendak dan faktor seperti letakan, taburan dan sebagainya. Kuantiti kemudahan awam hendaklah sejajar dengan pertambahan penduduk dan perkembangan bandar. Dengan lain kata, keputusan-keputusan yang dibuat dalam menyediakan kemudahan awama hendaklah mengambil kira faedah-faedah yang akan didapati oleh rakyat dan pada masa yang sama faedah-faedah yang mungkin didapati oleh pihak kerajaan, samada langsung atau tidak langsung. Dalam kajian ini, penulis telah membuat kajian tentang darjah penyediaan kemudahan awam seperti sekolah,jalan, kawasan lapang, tapak perkuburan dan lkemudahan beribadat di kawasan Majlis Perbandaran KElang, yang mempunyai penduduk seramai hampir 200,000 orang. Analisa dibuat dari segi kuantiti, iaitu samada mencukupi atau tidak bagi penduduk yang seramai itu. Kemudian analisa juga dilakukan keatas letakan dan taburan kemudahan-kemudahan ini dihubungkan dengan gunaan-gunaan lain seperti perumahan, perniagaan dan sebagainya. Adalah didapati bahawa secara keseluruhannya, kemudahan awam tidak mencukupi bagi memberi khidmat kepada pengguna-penggunanya (yang bukan sahaja terdiri dari penduduk dari kawasan kajian malah tidak kurang mereka-mereka dari luar kajian). Dari segi letakan, banyak daripadanya terletak di tempat-tempat yang sesuai, tetapi tidak kurang pula yagn tidak terletak secara strategik tidak betul-betul memberi 'kemudahan' kepad penggunaanya. Sementara itu taburan kemudahan-kemudahan juga didapati tidak memuaskan dimana setengah penduduk mempunyai banyak alternatif dalam memilih kemudahan awam sedangkan setengah pengguna pula tidak mempunyai pilihan langsung. Cadasngan-cadangan kemudian dimajukan bagi membaiki kedudukan tadi iaitu dengan menambah bilangan kemudahan-kemudahan itu sambil menitikberatkan soal-soal letakan dan taburannya. Polisi-polisi yang bersangkutan dengan kemudahan awam juga dicadangkan supaya digunakan di masa depan. Dalam menjalankan polisi-polisi dan cadangan ini, kita akan semestinya dihadkan oleh batasan dan masalah, terutamanya dasri segi tapak, modal serta dari segi sosial kerana kawasam kajian adalah kawasan yang hampir terbina semuanya, dan tidak dirancangkan pembangunannya ari peringkat awal lagi. Dalam bahagian akhir dibentangkan juga isu-isu yang biasa timbul berhubung dengan penyediaan kemudahan awam di negara kita amnya. |
first_indexed | 2024-03-05T00:45:13Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:245252 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T00:45:13Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2452522020-12-19T17:07:36ZPenggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / 179842 Kamsiah Hj. Sirat Kemudahan awam adalah sebahagian daripada unsur-unsur penting yang perlu ujud dalam sesuatu masyarakat, samada ianya suatu masyarakat yang membangun atau mundur, bandar atau luar-bandar. Adalah menjadi polisi negara seperti Malaysia untuk meneydiakan kemudahan-kemudahan ini untuk kesejateraan dan keselesaan rakyat. Setiap pelaburan dalam kemudahan awam merupakan perngorbanan yang besar dari pihak kerajaan pihak-pihak lain yang berkenaan kerana ianya dijalankan tanpa mengharapkan pulangan yang berbentuk kewangan atau kebendaan. Untuk memastikan pelaburuan-pelaburan seperti ini digunakan dengan seceapsecekapnya, kemuddahan-kemudahan awam mestilah memenuhi beberapa kedendak dan faktor seperti letakan, taburan dan sebagainya. Kuantiti kemudahan awam hendaklah sejajar dengan pertambahan penduduk dan perkembangan bandar. Dengan lain kata, keputusan-keputusan yang dibuat dalam menyediakan kemudahan awama hendaklah mengambil kira faedah-faedah yang akan didapati oleh rakyat dan pada masa yang sama faedah-faedah yang mungkin didapati oleh pihak kerajaan, samada langsung atau tidak langsung. Dalam kajian ini, penulis telah membuat kajian tentang darjah penyediaan kemudahan awam seperti sekolah,jalan, kawasan lapang, tapak perkuburan dan lkemudahan beribadat di kawasan Majlis Perbandaran KElang, yang mempunyai penduduk seramai hampir 200,000 orang. Analisa dibuat dari segi kuantiti, iaitu samada mencukupi atau tidak bagi penduduk yang seramai itu. Kemudian analisa juga dilakukan keatas letakan dan taburan kemudahan-kemudahan ini dihubungkan dengan gunaan-gunaan lain seperti perumahan, perniagaan dan sebagainya. Adalah didapati bahawa secara keseluruhannya, kemudahan awam tidak mencukupi bagi memberi khidmat kepada pengguna-penggunanya (yang bukan sahaja terdiri dari penduduk dari kawasan kajian malah tidak kurang mereka-mereka dari luar kajian). Dari segi letakan, banyak daripadanya terletak di tempat-tempat yang sesuai, tetapi tidak kurang pula yagn tidak terletak secara strategik tidak betul-betul memberi 'kemudahan' kepad penggunaanya. Sementara itu taburan kemudahan-kemudahan juga didapati tidak memuaskan dimana setengah penduduk mempunyai banyak alternatif dalam memilih kemudahan awam sedangkan setengah pengguna pula tidak mempunyai pilihan langsung. Cadasngan-cadangan kemudian dimajukan bagi membaiki kedudukan tadi iaitu dengan menambah bilangan kemudahan-kemudahan itu sambil menitikberatkan soal-soal letakan dan taburannya. Polisi-polisi yang bersangkutan dengan kemudahan awam juga dicadangkan supaya digunakan di masa depan. Dalam menjalankan polisi-polisi dan cadangan ini, kita akan semestinya dihadkan oleh batasan dan masalah, terutamanya dasri segi tapak, modal serta dari segi sosial kerana kawasam kajian adalah kawasan yang hampir terbina semuanya, dan tidak dirancangkan pembangunannya ari peringkat awal lagi. Dalam bahagian akhir dibentangkan juga isu-isu yang biasa timbul berhubung dengan penyediaan kemudahan awam di negara kita amnya.Tesis (Ijazah Sarjana Muda Ukur (Pengurusan Hartabenda)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1981Kemudahan awam adalah sebahagian daripada unsur-unsur penting yang perlu ujud dalam sesuatu masyarakat, samada ianya suatu masyarakat yang membangun atau mundur, bandar atau luar-bandar. Adalah menjadi polisi negara seperti Malaysia untuk meneydiakan kemudahan-kemudahan ini untuk kesejateraan dan keselesaan rakyat. Setiap pelaburan dalam kemudahan awam merupakan perngorbanan yang besar dari pihak kerajaan pihak-pihak lain yang berkenaan kerana ianya dijalankan tanpa mengharapkan pulangan yang berbentuk kewangan atau kebendaan. Untuk memastikan pelaburuan-pelaburan seperti ini digunakan dengan seceapsecekapnya, kemuddahan-kemudahan awam mestilah memenuhi beberapa kedendak dan faktor seperti letakan, taburan dan sebagainya. Kuantiti kemudahan awam hendaklah sejajar dengan pertambahan penduduk dan perkembangan bandar. Dengan lain kata, keputusan-keputusan yang dibuat dalam menyediakan kemudahan awama hendaklah mengambil kira faedah-faedah yang akan didapati oleh rakyat dan pada masa yang sama faedah-faedah yang mungkin didapati oleh pihak kerajaan, samada langsung atau tidak langsung. Dalam kajian ini, penulis telah membuat kajian tentang darjah penyediaan kemudahan awam seperti sekolah,jalan, kawasan lapang, tapak perkuburan dan lkemudahan beribadat di kawasan Majlis Perbandaran KElang, yang mempunyai penduduk seramai hampir 200,000 orang. Analisa dibuat dari segi kuantiti, iaitu samada mencukupi atau tidak bagi penduduk yang seramai itu. Kemudian analisa juga dilakukan keatas letakan dan taburan kemudahan-kemudahan ini dihubungkan dengan gunaan-gunaan lain seperti perumahan, perniagaan dan sebagainya. Adalah didapati bahawa secara keseluruhannya, kemudahan awam tidak mencukupi bagi memberi khidmat kepada pengguna-penggunanya (yang bukan sahaja terdiri dari penduduk dari kawasan kajian malah tidak kurang mereka-mereka dari luar kajian). Dari segi letakan, banyak daripadanya terletak di tempat-tempat yang sesuai, tetapi tidak kurang pula yagn tidak terletak secara strategik tidak betul-betul memberi 'kemudahan' kepad penggunaanya. Sementara itu taburan kemudahan-kemudahan juga didapati tidak memuaskan dimana setengah penduduk mempunyai banyak alternatif dalam memilih kemudahan awam sedangkan setengah pengguna pula tidak mempunyai pilihan langsung. Cadasngan-cadangan kemudian dimajukan bagi membaiki kedudukan tadi iaitu dengan menambah bilangan kemudahan-kemudahan itu sambil menitikberatkan soal-soal letakan dan taburannya. Polisi-polisi yang bersangkutan dengan kemudahan awam juga dicadangkan supaya digunakan di masa depan. Dalam menjalankan polisi-polisi dan cadangan ini, kita akan semestinya dihadkan oleh batasan dan masalah, terutamanya dasri segi tapak, modal serta dari segi sosial kerana kawasam kajian adalah kawasan yang hampir terbina semuanya, dan tidak dirancangkan pembangunannya ari peringkat awal lagi. Dalam bahagian akhir dibentangkan juga isu-isu yang biasa timbul berhubung dengan penyediaan kemudahan awam di negara kita amnya.2836PSZJBLPublic landsLand use |
spellingShingle | Public lands Land use 179842 Kamsiah Hj. Sirat Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title | Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title_full | Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title_fullStr | Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title_full_unstemmed | Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title_short | Penggunaan tanah untuk kemudahan awam : kes kajian di Kelang / |
title_sort | penggunaan tanah untuk kemudahan awam kes kajian di kelang |
topic | Public lands Land use |
work_keys_str_mv | AT 179842kamsiahhjsirat penggunaantanahuntukkemudahanawamkeskajiandikelang |