Teknologi multimedia : pembelajaran al-quran /

Selaras dengan perkembangan teknologi masakini yang menitikberatkan bidang teknologi maklumat, satu kaedah penyampaian maklumat yang lebih berkesan telah dikenalpasti. Kaedah yang dimaksudkan ini ialah kaedah Multimedia atau lebih tepat lagi Video Interaktif yang bukan sahaja dipercayai berkesan bah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hayati Hasan, author, Ahmad Ismail, supervisor, Fakulti Komputeran
Format:
Language:may
Published: Kuala Lumpur : Universiti Teknologi Malaysia, 1992
Subjects:
Description
Summary:Selaras dengan perkembangan teknologi masakini yang menitikberatkan bidang teknologi maklumat, satu kaedah penyampaian maklumat yang lebih berkesan telah dikenalpasti. Kaedah yang dimaksudkan ini ialah kaedah Multimedia atau lebih tepat lagi Video Interaktif yang bukan sahaja dipercayai berkesan bahkan lebih menarik dan bermakna. Disamping itun juga akan dapat menghasilkan suatu suasana pendidikan yang berkualiti tinggi. Bagi mengukur keberkesanan kaedah tersebut di dalam pendidikan sebagai teknologi maklumat masakini, sistem prototaip pembelajaran hukum-hukum tajwid Al-Quran menggunakan teknik video interaktif telah dibangunkan. Sistem ini melibatkan penggunaan perkakasan komputer yang canggih dan peralatan storan optik cakera laser vidoeo untuk menyimpan maklumat video mengenai keterangan hukum-hukum tajwid Al-Quran berserta contoh-contoh membaca surah lazim seperti Surah Adhuaa. bahan-bahan video ini merupakan input kepada sistem prototaip yang dibangunkan. Tesis ini mengemukakan hasil kajian multimedia di dalam pendidikan amnya dan pendekatan multimedia di dalam mempelajari hukum-hukum tajwid Al-Quran khususnya. Di samping itu juga, beberapa aspek penting mengenai teknologi baru ini akandibincangkan. Tumpuan diberikan kepada penggunaan sistem multimedia padakomputer-komputer Macintosh. Katakunci : teknologi maklumat, multimedia,pendidikan yang berkualiti, perkakasan komputer yang canggih, video interaktif, storan optik, cakera laser video.