Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/

Kaedah Mall diperkenalkan atas beberapa sebab tertentu. Ia berperanan sebagai langkah untuk melicinkan pergerakan pejalankaki sehingga sebagai langkah untuk memulihkan kawasan perkedaian tradisional. Sebagai alat bertindak, Mall telah terbukti kejayaannya di negara-negara barat. Penganalisaan menunj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1987
Subjects:
_version_ 1826406235156512768
author 276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman
author_facet 276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman
author_sort 276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman
collection OCEAN
description Kaedah Mall diperkenalkan atas beberapa sebab tertentu. Ia berperanan sebagai langkah untuk melicinkan pergerakan pejalankaki sehingga sebagai langkah untuk memulihkan kawasan perkedaian tradisional. Sebagai alat bertindak, Mall telah terbukti kejayaannya di negara-negara barat. Penganalisaan menunjukkan bahawa kejayaan tersebut adalah kerana interaksi rapat yang terbentuk di antara pejalankaki, aktiviti di Mall, serta persekitaran fizikalnya. Interaksi ini terjalin melalui perancangan yang memahami permasalahan sistem bandar secara keseluruhan, penyediaan kemudahan yang peka kepada keperluan pejalankaki, serta pengagihan ruang yang responsif kepada aktiviti-aktiviti yang dijalankan di Mall berkenaan. Walau bagaimanapun, di dalam konteks Malaysia, contohnya di Subang Jaya, Selangor dan Jalan Masjid India, Kuala Lumpur kesan sebaliknya dihadapi. Kegagalan tersebut boleh dikaitkan kepada dua faktor iaitu : penerimaan konsep tersebut dari sudut fizikal semata-mata dan pengabaian terhadap nilai, carahidup dan aktiviti-aktiviti tempatan. Kajian ini mengutarakan 3 prinsip perancangan yang perlu dipertimbangkan dalam konteks tempatan iaitu : Pemahaman terhadap perkaitan di antara elemen-elemen fizikal bandar; Ruang jalan sebagai ruang pelbagai fungsi dan penekanan kepada faktor assessibiliti yang mempengaruhi kepesatan aktiviti bandar. Perbezaan ini membayangkan bahawa Mall bukanlah satu kaedah yang "universal", tetapi kejayaannya adalah bergantung kepada pertimbangan faktor-faktor tempatan yang banyak mempengaruhi kegiatan aktiviti dan struktur ruang di kawasan bandar. Kesan kemungkinan yang dijangkakan kepada tapak kajian membuktikan keupayaan kaedah ini diperkenalkan di Malaysia.
first_indexed 2024-03-05T00:58:46Z
format
id KOHA-OAI-TEST:249776
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T00:58:46Z
publishDate 1987
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2497762020-12-19T17:07:48ZKajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/ 276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman Sekudai : UTM,1987Kaedah Mall diperkenalkan atas beberapa sebab tertentu. Ia berperanan sebagai langkah untuk melicinkan pergerakan pejalankaki sehingga sebagai langkah untuk memulihkan kawasan perkedaian tradisional. Sebagai alat bertindak, Mall telah terbukti kejayaannya di negara-negara barat. Penganalisaan menunjukkan bahawa kejayaan tersebut adalah kerana interaksi rapat yang terbentuk di antara pejalankaki, aktiviti di Mall, serta persekitaran fizikalnya. Interaksi ini terjalin melalui perancangan yang memahami permasalahan sistem bandar secara keseluruhan, penyediaan kemudahan yang peka kepada keperluan pejalankaki, serta pengagihan ruang yang responsif kepada aktiviti-aktiviti yang dijalankan di Mall berkenaan. Walau bagaimanapun, di dalam konteks Malaysia, contohnya di Subang Jaya, Selangor dan Jalan Masjid India, Kuala Lumpur kesan sebaliknya dihadapi. Kegagalan tersebut boleh dikaitkan kepada dua faktor iaitu : penerimaan konsep tersebut dari sudut fizikal semata-mata dan pengabaian terhadap nilai, carahidup dan aktiviti-aktiviti tempatan. Kajian ini mengutarakan 3 prinsip perancangan yang perlu dipertimbangkan dalam konteks tempatan iaitu : Pemahaman terhadap perkaitan di antara elemen-elemen fizikal bandar; Ruang jalan sebagai ruang pelbagai fungsi dan penekanan kepada faktor assessibiliti yang mempengaruhi kepesatan aktiviti bandar. Perbezaan ini membayangkan bahawa Mall bukanlah satu kaedah yang "universal", tetapi kejayaannya adalah bergantung kepada pertimbangan faktor-faktor tempatan yang banyak mempengaruhi kegiatan aktiviti dan struktur ruang di kawasan bandar. Kesan kemungkinan yang dijangkakan kepada tapak kajian membuktikan keupayaan kaedah ini diperkenalkan di Malaysia.Tesis (Ijazah Sarjana Muda Perancang Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1987Kaedah Mall diperkenalkan atas beberapa sebab tertentu. Ia berperanan sebagai langkah untuk melicinkan pergerakan pejalankaki sehingga sebagai langkah untuk memulihkan kawasan perkedaian tradisional. Sebagai alat bertindak, Mall telah terbukti kejayaannya di negara-negara barat. Penganalisaan menunjukkan bahawa kejayaan tersebut adalah kerana interaksi rapat yang terbentuk di antara pejalankaki, aktiviti di Mall, serta persekitaran fizikalnya. Interaksi ini terjalin melalui perancangan yang memahami permasalahan sistem bandar secara keseluruhan, penyediaan kemudahan yang peka kepada keperluan pejalankaki, serta pengagihan ruang yang responsif kepada aktiviti-aktiviti yang dijalankan di Mall berkenaan. Walau bagaimanapun, di dalam konteks Malaysia, contohnya di Subang Jaya, Selangor dan Jalan Masjid India, Kuala Lumpur kesan sebaliknya dihadapi. Kegagalan tersebut boleh dikaitkan kepada dua faktor iaitu : penerimaan konsep tersebut dari sudut fizikal semata-mata dan pengabaian terhadap nilai, carahidup dan aktiviti-aktiviti tempatan. Kajian ini mengutarakan 3 prinsip perancangan yang perlu dipertimbangkan dalam konteks tempatan iaitu : Pemahaman terhadap perkaitan di antara elemen-elemen fizikal bandar; Ruang jalan sebagai ruang pelbagai fungsi dan penekanan kepada faktor assessibiliti yang mempengaruhi kepesatan aktiviti bandar. Perbezaan ini membayangkan bahawa Mall bukanlah satu kaedah yang "universal", tetapi kejayaannya adalah bergantung kepada pertimbangan faktor-faktor tempatan yang banyak mempengaruhi kegiatan aktiviti dan struktur ruang di kawasan bandar. Kesan kemungkinan yang dijangkakan kepada tapak kajian membuktikan keupayaan kaedah ini diperkenalkan di Malaysia.08FABULPedestrian facilities designCity planning
spellingShingle Pedestrian facilities design
City planning
276849 Engku Md. Azmi Abdul Rahman
Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title_full Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title_fullStr Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title_full_unstemmed Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title_short Kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian : Melaka/
title_sort kajian kekesanan perlaksanaan mall dalam konteks tempatan kes kajian melaka
topic Pedestrian facilities design
City planning
work_keys_str_mv AT 276849engkumdazmiabdulrahman kajiankekesananperlaksanaanmalldalamkontekstempatankeskajianmelaka