Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab....
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1796696176247963648 |
---|---|
author | Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 |
author_facet | Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 |
author_sort | Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 |
collection | OCEAN |
description | Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan. |
first_indexed | 2024-03-05T01:00:30Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:250351 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T01:00:30Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2503512021-08-09T15:00:32ZKajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan.Tesis (Sarjana Muda Senibina) - Universiti Teknologi Malaysia, 1982Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan.02PSZJBLTeachers collegesCollege facilities |
spellingShingle | Teachers colleges College facilities Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title | Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title_full | Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title_fullStr | Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title_full_unstemmed | Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title_short | Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / |
title_sort | kajian sistem kemudahan bangunan di ruang ruang pembelajaran dengan rujukan kepada maktab perguruan ilmu khas |
topic | Teachers colleges College facilities |
work_keys_str_mv | AT mohdsarofilabubakar295954 kajiansistemkemudahanbangunandiruangruangpembelajarandenganrujukankepadamaktabperguruanilmukhas |