Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /

Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954
Format:
Subjects:
_version_ 1796696176247963648
author Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954
author_facet Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954
author_sort Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954
collection OCEAN
description Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan.
first_indexed 2024-03-05T01:00:30Z
format
id KOHA-OAI-TEST:250351
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T01:00:30Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2503512021-08-09T15:00:32ZKajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas / Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954 Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan.Tesis (Sarjana Muda Senibina) - Universiti Teknologi Malaysia, 1982Kelengkapan kemudahan bangunan merupakan asas keperluan utama dalam perjalanan fungsi bangunan maktab. Maktab Perguruan adalah institusi pendidikan yang unik kerana fungsinya yang tersendiri. Sistem-sistem kemudahan bangunanya menentu dan menguatkan arah pencapaian matlamat atau objektif maktab. Dalam kontek ini, sistem-sistem kemudahan bangunan memberi sumbangan pada manusia dan bangunan kerana bangunan cuma akan berfungsi apabila sistem kemudahan bangunan berjalan sempurna. Sistem pendidikan sentiasa berkembang dan berubah bagi memenuhi keperluan perubahan falsafah pendidikan, kurrikulum, cara serta teknik pengajaran dan pembelajaran semasa. Justeru itu, sistem kemudahan bangunan turut berubah selari dengan peranannya sebagai penggerak utama perjalanan fungsi sesebuah bangunan. Kemampuan sistem-sistem kemudahan bangunan untuk berubah bagi memenuhi keperluan fungsi yang baru adalah terbatas. Ini dirujuk kepada faktor-faktor penyesuaian (adaptability) dan kelonggaran (flexibility) sistem itu sendiri. Perancangan yang tidak mementingkan faktor-faktor di atas akan menghadkan kemampuan serta keupayaan sistem untuk berubah. Rekabentuk bangunan maktab yang baik memasuk dan mempertimbangkan ciri-ciri untuk pengubahsuaian (modifiability). Pendekatan baru dalam fahaman tentang kemudahan bangunan dapat memberi peruntukan bagi perkara-perkara di luar jangkaan. Pertimbangan tenaga dalam rekabentuk bangunan maktab adalah penting dalam menentukan bangunan itu ekonomikal dan baik dari segi rekabentuknya kerana tenaga itu sendiri merupakan bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bangunan. Penyediaan kemudahan-kemudahan fizikal pembelajaran di maktab perguruan masih secara 'ad hoc' tetapi penekanan kepada aspek kualiti daripada aspek kuantiti menunjukkan peningkatan dalam perancangan kemudahan. Kepentingan keselesaan, falsafah, kurrikulum dan saikologi pendidikan; aspirasi masyarakat dan negara; pertimbangan kemudahan untuk pengubahsuaian dan kelonggaran telah mula diberikan perhatian dalam konsep perancangan kemudahan di maktab perguruan.02PSZJBLTeachers collegesCollege facilities
spellingShingle Teachers colleges
College facilities
Mohd. Sarofil Abu Bakar 295954
Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title_full Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title_fullStr Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title_full_unstemmed Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title_short Kajian sistem kemudahan bangunan di ruang-ruang pembelajaran dengan rujukan kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas /
title_sort kajian sistem kemudahan bangunan di ruang ruang pembelajaran dengan rujukan kepada maktab perguruan ilmu khas
topic Teachers colleges
College facilities
work_keys_str_mv AT mohdsarofilabubakar295954 kajiansistemkemudahanbangunandiruangruangpembelajarandenganrujukankepadamaktabperguruanilmukhas