Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli /
Konkrit bertetulang gentian keluli telah banyak digunakan dalam banyak aspek kejuruteraan awam di negara Sweden, Amerika Syarikat dan juga di Malaysia iaitu di landasan pendaratan kapal terbang di Subang. Gentian ini banyak digunakan bersama konkrit di dalam laluan jalan kaki, lapikan terowong dan p...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1994
|
Subjects: |
_version_ | 1826407449312100352 |
---|---|
author | 332826 Lai, Jee Yih |
author_facet | 332826 Lai, Jee Yih |
author_sort | 332826 Lai, Jee Yih |
collection | OCEAN |
description | Konkrit bertetulang gentian keluli telah banyak digunakan dalam banyak aspek kejuruteraan awam di negara Sweden, Amerika Syarikat dan juga di Malaysia iaitu di landasan pendaratan kapal terbang di Subang. Gentian ini banyak digunakan bersama konkrit di dalam laluan jalan kaki, lapikan terowong dan pembaikan geladak jambatan. Penggunaan gentian keluli dalam struktur didapati memperbaiki sifat-sifat konkrit seperti kekuatan lenturan, mampatan, hentaman dan tegangan. Dalam projek ini dua jenis gentian keluli iaitu 'Crimped' dan 'Deformed End' telah dikaji. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan gentian keluli keatas kekuatan mampatan dan kekuatan lenturan konkrit menggunakan peratus gentian keluli dan jenis gentian yang berbeza. Pengetahuan terhadap ciri-ciri gentian keluli dan ciri-ciri matriks adalah penting di dalam mengkaji sifat-sifat konkrit ini kerana kekuatan konkrit adalah dipengaruhi oleh nisbah air-simen, peratus gentian secara berat atau isipadu yang digunakan, bentuk gentian, panjang gentian dan orientasinya. Ujian lenturan keatas rasuk dan ujian mampatan keatas kiub dilakukan pada hari ke 7 dan hari ke 28. Kaedah penyediaan, awetan dan ujian-ujian adalah berpandukan kepada MS 26:1991, Bahagian 1 dan Bahagian 2. Pemerhatian ujikaji dicatat dan keputusan ujikaji dibentangkan dalam tesis ini. |
first_indexed | 2024-03-05T01:16:19Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:255639 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T01:16:19Z |
publishDate | 1994 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2556392020-12-19T17:08:03ZSifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / 332826 Lai, Jee Yih Sekudai : UTM,1994Konkrit bertetulang gentian keluli telah banyak digunakan dalam banyak aspek kejuruteraan awam di negara Sweden, Amerika Syarikat dan juga di Malaysia iaitu di landasan pendaratan kapal terbang di Subang. Gentian ini banyak digunakan bersama konkrit di dalam laluan jalan kaki, lapikan terowong dan pembaikan geladak jambatan. Penggunaan gentian keluli dalam struktur didapati memperbaiki sifat-sifat konkrit seperti kekuatan lenturan, mampatan, hentaman dan tegangan. Dalam projek ini dua jenis gentian keluli iaitu 'Crimped' dan 'Deformed End' telah dikaji. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan gentian keluli keatas kekuatan mampatan dan kekuatan lenturan konkrit menggunakan peratus gentian keluli dan jenis gentian yang berbeza. Pengetahuan terhadap ciri-ciri gentian keluli dan ciri-ciri matriks adalah penting di dalam mengkaji sifat-sifat konkrit ini kerana kekuatan konkrit adalah dipengaruhi oleh nisbah air-simen, peratus gentian secara berat atau isipadu yang digunakan, bentuk gentian, panjang gentian dan orientasinya. Ujian lenturan keatas rasuk dan ujian mampatan keatas kiub dilakukan pada hari ke 7 dan hari ke 28. Kaedah penyediaan, awetan dan ujian-ujian adalah berpandukan kepada MS 26:1991, Bahagian 1 dan Bahagian 2. Pemerhatian ujikaji dicatat dan keputusan ujikaji dibentangkan dalam tesis ini.Kertas projek (Sarjana Muda Kejuruteraan (Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Konkrit bertetulang gentian keluli telah banyak digunakan dalam banyak aspek kejuruteraan awam di negara Sweden, Amerika Syarikat dan juga di Malaysia iaitu di landasan pendaratan kapal terbang di Subang. Gentian ini banyak digunakan bersama konkrit di dalam laluan jalan kaki, lapikan terowong dan pembaikan geladak jambatan. Penggunaan gentian keluli dalam struktur didapati memperbaiki sifat-sifat konkrit seperti kekuatan lenturan, mampatan, hentaman dan tegangan. Dalam projek ini dua jenis gentian keluli iaitu 'Crimped' dan 'Deformed End' telah dikaji. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan gentian keluli keatas kekuatan mampatan dan kekuatan lenturan konkrit menggunakan peratus gentian keluli dan jenis gentian yang berbeza. Pengetahuan terhadap ciri-ciri gentian keluli dan ciri-ciri matriks adalah penting di dalam mengkaji sifat-sifat konkrit ini kerana kekuatan konkrit adalah dipengaruhi oleh nisbah air-simen, peratus gentian secara berat atau isipadu yang digunakan, bentuk gentian, panjang gentian dan orientasinya. Ujian lenturan keatas rasuk dan ujian mampatan keatas kiub dilakukan pada hari ke 7 dan hari ke 28. Kaedah penyediaan, awetan dan ujian-ujian adalah berpandukan kepada MS 26:1991, Bahagian 1 dan Bahagian 2. Pemerhatian ujikaji dicatat dan keputusan ujikaji dibentangkan dalam tesis ini.09PRZSLReinforced concrete, FiberReinforced concrete |
spellingShingle | Reinforced concrete, Fiber Reinforced concrete 332826 Lai, Jee Yih Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title | Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title_full | Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title_fullStr | Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title_full_unstemmed | Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title_short | Sifat-sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli / |
title_sort | sifat sifat konkrit bertetulangkan gentian keluli |
topic | Reinforced concrete, Fiber Reinforced concrete |
work_keys_str_mv | AT 332826laijeeyih sifatsifatkonkritbertetulangkangentiankeluli |