Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /

Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 352406 Ahmad Murad Yusof
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1994
Subjects:
Description
Summary:Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah-Sekolah Menengah Vokasional. Aspek yang ditinjau adalah berkaitan dengan persediaan tunjuk cara, penyampaian guru dan sikap guru terhadap tunjuk cara. Sampel yang digunakan terdiri daripada guru-guru yang mengajar matapelajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional, di Negeri Sembilan dan Melaka. Hasil kajian dianalisis dengan kaedah manual. Keputusan menunjukkan guru tersebut berpendapat bahawa penggunaan kaedah tunjuk cara memberikan kesan yang positif dalam membantu mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.