Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /

Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 352406 Ahmad Murad Yusof
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1994
Subjects:
_version_ 1826408346731675648
author 352406 Ahmad Murad Yusof
author_facet 352406 Ahmad Murad Yusof
author_sort 352406 Ahmad Murad Yusof
collection OCEAN
description Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah-Sekolah Menengah Vokasional. Aspek yang ditinjau adalah berkaitan dengan persediaan tunjuk cara, penyampaian guru dan sikap guru terhadap tunjuk cara. Sampel yang digunakan terdiri daripada guru-guru yang mengajar matapelajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional, di Negeri Sembilan dan Melaka. Hasil kajian dianalisis dengan kaedah manual. Keputusan menunjukkan guru tersebut berpendapat bahawa penggunaan kaedah tunjuk cara memberikan kesan yang positif dalam membantu mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.
first_indexed 2024-03-05T01:29:28Z
format
id KOHA-OAI-TEST:260017
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T01:29:28Z
publishDate 1994
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2600172020-12-19T17:08:14ZPenggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional / 352406 Ahmad Murad Yusof Sekudai : UTM,1994Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah-Sekolah Menengah Vokasional. Aspek yang ditinjau adalah berkaitan dengan persediaan tunjuk cara, penyampaian guru dan sikap guru terhadap tunjuk cara. Sampel yang digunakan terdiri daripada guru-guru yang mengajar matapelajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional, di Negeri Sembilan dan Melaka. Hasil kajian dianalisis dengan kaedah manual. Keputusan menunjukkan guru tersebut berpendapat bahawa penggunaan kaedah tunjuk cara memberikan kesan yang positif dalam membantu mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Matlamat negara ke arah wawasan 2020 memerlukan mutu pendidikan dan kemahiran di institusi-institusi latihan dipertingkatan. Sekolah Menengah Vokasional ialah salah satu institusi yang diberikan amanah bagi melatih pelajar-pelajar di bidang kemahiran bagi memenuhi kerja di bidang industri. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah-Sekolah Menengah Vokasional. Aspek yang ditinjau adalah berkaitan dengan persediaan tunjuk cara, penyampaian guru dan sikap guru terhadap tunjuk cara. Sampel yang digunakan terdiri daripada guru-guru yang mengajar matapelajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional, di Negeri Sembilan dan Melaka. Hasil kajian dianalisis dengan kaedah manual. Keputusan menunjukkan guru tersebut berpendapat bahawa penggunaan kaedah tunjuk cara memberikan kesan yang positif dalam membantu mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.43PRZSLTeachingEducational technology
spellingShingle Teaching
Educational technology
352406 Ahmad Murad Yusof
Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title_full Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title_fullStr Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title_full_unstemmed Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title_short Penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di Sekolah Menengah Vokasional /
title_sort penggunaan kaedah tunjuk cara dalam pengajaran ketukangan di sekolah menengah vokasional
topic Teaching
Educational technology
work_keys_str_mv AT 352406ahmadmuradyusof penggunaankaedahtunjukcaradalampengajaranketukangandisekolahmenengahvokasional