Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru /
Kajian ini meninjau sejauh mana komputer telah digunakan sebagi alat pengajaran-pembelajaran di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru khasnya dan Malaysia secara amnya. Disamping itu, kajian juga meninjau kemudahan-kemudahn berkomputer di sekolah serta bidang instrumen untuk mengumpul data ser...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1994
|
Subjects: |
_version_ | 1796698217053683712 |
---|---|
author | 407801 Tee, Lee Teck |
author_facet | 407801 Tee, Lee Teck |
author_sort | 407801 Tee, Lee Teck |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini meninjau sejauh mana komputer telah digunakan sebagi alat pengajaran-pembelajaran di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru khasnya dan Malaysia secara amnya. Disamping itu, kajian juga meninjau kemudahan-kemudahn berkomputer di sekolah serta bidang instrumen untuk mengumpul data serta maklumat telah diedarkan kepada guru-guru di 15 buah sekolah daerah johor Bahru. Analisis dibuat di 15 buah sekolah daerah Johor Bahru. Analisis dibuatberdasarkan soal-selidik dengan membuat perbandingan dalam penggunaan komputer dikalangan guru dalam berbagai bidang serta sejauh manakah kemudahan komputer telah disediakan di sekolah. Hasil kajian diinterpretasikan dalam bentuk kekerapan dan peratus. Antara dapatan kajian ini termasul=klah penggunaankomputer di kalangan guru iaitu berdasarkan latarbelakang guru, kemudahanberkomputer dan kemudahan PBK di sekolah, pengetahuan guru tentang komputer serta pandangan yang diberikan oleh guru. Analisa menunjukkan ramai guru disekolah menengah Daerah Johor Bahru kerap menggunakan komputer tetapi jarangmenggunakannya sebagai alat pengajaran-pembelajaran. terdapatnya juga usaha dari berbagai pihak untuk meningkatkan penggunaan komputer di sekolah. |
first_indexed | 2024-03-05T01:29:30Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:260026 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T01:29:30Z |
publishDate | 1994 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2600262020-12-19T17:08:14ZPenggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / 407801 Tee, Lee Teck Sekudai : UTM,1994Kajian ini meninjau sejauh mana komputer telah digunakan sebagi alat pengajaran-pembelajaran di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru khasnya dan Malaysia secara amnya. Disamping itu, kajian juga meninjau kemudahan-kemudahn berkomputer di sekolah serta bidang instrumen untuk mengumpul data serta maklumat telah diedarkan kepada guru-guru di 15 buah sekolah daerah johor Bahru. Analisis dibuat di 15 buah sekolah daerah Johor Bahru. Analisis dibuatberdasarkan soal-selidik dengan membuat perbandingan dalam penggunaan komputer dikalangan guru dalam berbagai bidang serta sejauh manakah kemudahan komputer telah disediakan di sekolah. Hasil kajian diinterpretasikan dalam bentuk kekerapan dan peratus. Antara dapatan kajian ini termasul=klah penggunaankomputer di kalangan guru iaitu berdasarkan latarbelakang guru, kemudahanberkomputer dan kemudahan PBK di sekolah, pengetahuan guru tentang komputer serta pandangan yang diberikan oleh guru. Analisa menunjukkan ramai guru disekolah menengah Daerah Johor Bahru kerap menggunakan komputer tetapi jarangmenggunakannya sebagai alat pengajaran-pembelajaran. terdapatnya juga usaha dari berbagai pihak untuk meningkatkan penggunaan komputer di sekolah.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Kajian ini meninjau sejauh mana komputer telah digunakan sebagi alat pengajaran-pembelajaran di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru khasnya dan Malaysia secara amnya. Disamping itu, kajian juga meninjau kemudahan-kemudahn berkomputer di sekolah serta bidang instrumen untuk mengumpul data serta maklumat telah diedarkan kepada guru-guru di 15 buah sekolah daerah johor Bahru. Analisis dibuat di 15 buah sekolah daerah Johor Bahru. Analisis dibuatberdasarkan soal-selidik dengan membuat perbandingan dalam penggunaan komputer dikalangan guru dalam berbagai bidang serta sejauh manakah kemudahan komputer telah disediakan di sekolah. Hasil kajian diinterpretasikan dalam bentuk kekerapan dan peratus. Antara dapatan kajian ini termasul=klah penggunaankomputer di kalangan guru iaitu berdasarkan latarbelakang guru, kemudahanberkomputer dan kemudahan PBK di sekolah, pengetahuan guru tentang komputer serta pandangan yang diberikan oleh guru. Analisa menunjukkan ramai guru disekolah menengah Daerah Johor Bahru kerap menggunakan komputer tetapi jarangmenggunakannya sebagai alat pengajaran-pembelajaran. terdapatnya juga usaha dari berbagai pihak untuk meningkatkan penggunaan komputer di sekolah.44PRZSLComputer-assisted instructionEducation |
spellingShingle | Computer-assisted instruction Education 407801 Tee, Lee Teck Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title | Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title_full | Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title_fullStr | Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title_full_unstemmed | Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title_short | Penggunaan komputer sebagai alat pengajaran-pembelajaran : satu tinjauan di sekolah menengah daerah Johor Bahru / |
title_sort | penggunaan komputer sebagai alat pengajaran pembelajaran satu tinjauan di sekolah menengah daerah johor bahru |
topic | Computer-assisted instruction Education |
work_keys_str_mv | AT 407801teeleeteck penggunaankomputersebagaialatpengajaranpembelajaransatutinjauandisekolahmenengahdaerahjohorbahru |