Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. B...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1994
|
Subjects: |
_version_ | 1826408351399936000 |
---|---|
author | 332997 Abdul Mubing Sulaiman |
author_facet | 332997 Abdul Mubing Sulaiman |
author_sort | 332997 Abdul Mubing Sulaiman |
collection | OCEAN |
description | Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian. |
first_indexed | 2024-03-05T01:29:33Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:260040 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T01:29:33Z |
publishDate | 1994 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:2600402020-12-19T17:08:14ZKajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / 332997 Abdul Mubing Sulaiman Sekudai : UTM,1994Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian.43PRZSLConceptsMathematics |
spellingShingle | Concepts Mathematics 332997 Abdul Mubing Sulaiman Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title | Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title_full | Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title_fullStr | Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title_full_unstemmed | Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title_short | Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / |
title_sort | kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah satu kajian kes |
topic | Concepts Mathematics |
work_keys_str_mv | AT 332997abdulmubingsulaiman kajianmengenaibeberapakonsepmatematikdikalanganpelajarsekolahmenengahsatukajiankes |