Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /

Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. B...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 332997 Abdul Mubing Sulaiman
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1994
Subjects:
_version_ 1826408351399936000
author 332997 Abdul Mubing Sulaiman
author_facet 332997 Abdul Mubing Sulaiman
author_sort 332997 Abdul Mubing Sulaiman
collection OCEAN
description Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian.
first_indexed 2024-03-05T01:29:33Z
format
id KOHA-OAI-TEST:260040
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T01:29:33Z
publishDate 1994
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2600402020-12-19T17:08:14ZKajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes / 332997 Abdul Mubing Sulaiman Sekudai : UTM,1994Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1994Projek ini bertujuan untuk melihat pemahaman pelajar terhadap konsepmatematik dan mengenalpasti kelemahan pelajar dengan menganalisis kesilapanpelajar menjawab beberapa soalan yaang diajukan. Tajuk-tajuk yang terpilihialah Nombor Negatif, kuasa Dua, Punca Kuasa Dua, kuasa Tiga dan Punca Kuasatiga. Bagi mencapai tujuan tersebut kajian telah dilakukan ke atas pelajar di tiga buah sekolah menengah di daerah Tumpat, kelantan. Seramai 100 pelajaryang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua telah terlibat dalam kajian ini.Hasil kajian yang telah didapati adalah, i) Secara purata pencapaian pelajar keseluruhan adalah sebanyak 67.0%. ii)Pelajar gagal menguasai sepenuhnya konsep dan kemahiran asas bagi tajuk kuasa dua, punca kuasa dua, kuasatiga dan punca kuasa tiga. iii) Pelajar gagal menghubungkaitkan antara konsep-komsep asas untuk diaplikasi kedalam keadaan baru. Berdasarkan keputusanyang telah didapati, beberapa cadangan penyelidik dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan dari jenis-jenis kesilapan pelajar iaitu berkaitan denganpemahaman, pengertian, transformasi, kemahiran proses dan kecuaian.43PRZSLConceptsMathematics
spellingShingle Concepts
Mathematics
332997 Abdul Mubing Sulaiman
Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title_full Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title_fullStr Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title_full_unstemmed Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title_short Kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah : satu kajian kes /
title_sort kajian mengenai beberapa konsep matematik di kalangan pelajar sekolah menengah satu kajian kes
topic Concepts
Mathematics
work_keys_str_mv AT 332997abdulmubingsulaiman kajianmengenaibeberapakonsepmatematikdikalanganpelajarsekolahmenengahsatukajiankes