Pandangan guru-guru kemahiran hidup Daerah Batu Pahat terhadap penggunaan modul pengajaran pembelajaran dalam kemahiran manipulatif /

tajaan kajian ialah untuk mdndapatkan pandangan guru yang mengajar mata pelajaran kemahiran hidup, tentang penggunaan modul pengajaran pembelajaran dalam mata pelajaran kemahiran manipulatif. oleh kerana mata pelajaran ini baru diperkenalkan kepada guru dan pelajar. maka diharapkan bahawa penggunaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 352626 Mohd. Ariff Abdul Rahman
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1994
Subjects:
Description
Summary:tajaan kajian ialah untuk mdndapatkan pandangan guru yang mengajar mata pelajaran kemahiran hidup, tentang penggunaan modul pengajaran pembelajaran dalam mata pelajaran kemahiran manipulatif. oleh kerana mata pelajaran ini baru diperkenalkan kepada guru dan pelajar. maka diharapkan bahawa penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran menggunakan modul akan mudah diterapkan dalampengajaran guru-guru terutama dalam mata pelajaran yang melibatkan kemahiran psikomotor. kurangnya pendedahan kepada kaedah modul pengajaran dan pembelajaran menyebabkan guru-guru tidak dapat mempelbagaikan kaedah pengajaranmereka mengikut keperluan pelajar.seramai 110 sampel dipilih untuk tujuan kajian. mereka terdiri daripada guru yang sedang mengajar matapelajaran kemahiran hidup di 15 buah sekolah di daerah batu pahat, johor. dapatan kajian menunjukkan guru kemahiran hidup kurang pengetahuan dan pendedahan terhadap modul pengajaran pembelajaran. kursus yang dijalankan oleh pihak kementerian pendidikan kurang menekankan kepadakaedah pengajaran. walaupun guru didapati berminat terhadap pengajaran pembelajaran modul, beban tugas yang terlaluan menyebabkan mereka memilih kaedahpengajaran yang mudah, ringkas dan tidak mempertingkatkan proses pengajaranpembelajaran dalam mata pelajaran kemahiran manipulatif telah disenaraikan.