Perkhidmatan bas berhenti-henti Johor Bahru : satu analisa dan pembaikan perkhidmatan /

Johor Bahru adalah sebuah bandar yang pesat membangun dan menghadapi beberapa masalah pengangkutan. Seperti juga bandar-bandar utama lain di Malaysia, Johor Bahru mengalami nisbah penggunaan pengangkutan awam yang rendah berbanding dengan kenderaan persendirian iaitu 22:78 pada tahun 1981. Pertambah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 372606 Suki Mee
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1987
Subjects:
Description
Summary:Johor Bahru adalah sebuah bandar yang pesat membangun dan menghadapi beberapa masalah pengangkutan. Seperti juga bandar-bandar utama lain di Malaysia, Johor Bahru mengalami nisbah penggunaan pengangkutan awam yang rendah berbanding dengan kenderaan persendirian iaitu 22:78 pada tahun 1981. Pertambahan milikan kereta yang tinggi dan kerendahan mutu pengangkutan awam khususnya perkhidmatan bas berhenti-henti adalah faktor utama penyebabnya. Perkhidmatan bas berhenti-henti merupakan mod pengangkutan awam bandar utama didapati tidak dapat memenuhi permintaan penduduk sama ada dari aspek keselesaan, ketepatan dan reliabiliti. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku antaranya ialah penawaran perkhidmatan bas itu sendiri yang kurang menarik seperti laluannya tidak menyeluruh, kekerapan perkhidmatan rendah, keadaan dan keupayaan 'fleet' bas yang rendah serta keadaan terminal dan perhentian bas yang kurang memuaskan. Sistem pengurusan dan pentadbiran pengangkutan awam sama ada di peringkat strategik atau tempatan yang lemah seperti tiadanya usaha perancangan dan koordinasi yang baik mempengaruhi mutu perkhidmatan bas. Keadaan ini timbul disebabkan tiadanya unit khas pengangkutan awam. Tiadanya integrasi pengangkutan awam dalam perancangan bandar pula mengakibatkan kebanyakan rekabentuk bandar semasa tidak begitu sesuai untuk pengendalian bas. ini ditambah pula oleh kesesakan lalulintas yang berleluasa akibat dari kadar pertambahan kenderaan persendirian yang tinggi. Seterusnya usaha pembaikan-pembaikan pengangkutan awam yang tidak menyeluruh turut tiadak dapat membantu membaiki mutu perkhidmatan bas. Oleh itu sebagai usaha untuk membaiki mutu perkhidmatan bas ini dua cadangan utama dibentuk iaitu tindakan untuk membaiki penawaran sistem perkhidmatan bas itu sendiri termasuklah membaiki dan menyusun semula laluan dan kekerapan perkhidmatan bas serta membaiki 'fleet' bas semasa dan membina kemudahan untuk terminal dan perhentian bas. Satu lagi tindakan ialah membaiki sistem pentadbiran dan perancangan seperti menubuh unit pengangkutan awam di peringkat strategik dan tempatan serta mengintergrasikan pengangkutan awam dalam perancangan bandar, kedua-dua cadangan di atas disokong pula oleh cadangan umum yang berupa tindakan pengurusan lalulintas, menjalankan aktiviti pemasaran dan cadangan insentif dari kerajaan. Hanya melalui pembaikan terhadap aspek-aspek diataslah satu perkhidmatan bas yang efisyen, menyeluruh dan menarik diwujudkan di Johor Bahru.