Tanah pegangan Keretapi Tanah Melayu masa lampau, kini dan hadapan : tinjauan di negeri Johor /

Tanah-tanah keretapi Negeri Johor, direzabkan dibawah Enekman Tanah 1910. Mulai tahun 1912-1953, keretapi ini (juga tanahnya) dipajakkan kepada keretapi Negeri-negeri Melayu Bersekutu.Ordinan Keretapi 1948 di wujudkan bertujuan untuk melicinkan pentadbiran dan mempesatkan lagi perkhidmatannya. Tahu...

詳細記述

書誌詳細
第一著者: 171578 Fauzi Mustafa
フォーマット:
出版事項: Sekudai : UTM, 1986
主題:
その他の書誌記述
要約:Tanah-tanah keretapi Negeri Johor, direzabkan dibawah Enekman Tanah 1910. Mulai tahun 1912-1953, keretapi ini (juga tanahnya) dipajakkan kepada keretapi Negeri-negeri Melayu Bersekutu.Ordinan Keretapi 1948 di wujudkan bertujuan untuk melicinkan pentadbiran dan mempesatkan lagi perkhidmatannya. Tahun ini juga dimeterai Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu, dimana perihal tanah telah diletakkan di bawah kuasa Negeri. Perlembagaan persekutuan 1957, mengekalkan hak mutlak Negeri-negeri keatas tanah dalam negerinya dan mengadakan pembahagian kuasa-kuasa Negeri dan Persekutuan. Tanah-tanah KTM itu telah diwartisai oleh kerajaan Malaysia melalui Perkara 166 (4) Perlembagaan. Tahun 1965, Kanun Tanah negara diwujudkan untuk memberi kuasa kepada Negeri-negeri keatas tanah mereka. Penguatkuasaan Perlembagaan Persekutuan dan Kanun tanah Negara telah menghalang KTM untuk memajukan tanah rezabnya. Ini bermakna untuk memajukan KTM, status tanah rezab hendaklah diubah. tanah-tanah itu seharusnya diserahkan balik kepada Negeri yang akan memngurniakan semula dengan Hakmilik tanpa syarat dan tanpa sekatan kepentingan.