Penggunaan bahan cetakan, bahan audio dan ilustrasi gambar dalam mentafsir sajak /
lapan kumpulan pelajar tingkatan lima dari sebuah sekolah menengah Cina luar bandar dikaji dengan mendedahkan mereka kepada penggunaan cetakan, bahan audio rakaman pembacaan sajak dan ilustrasi gambar bagi mentafsir sajak. Bahan-bahan itu disampaikan mengikut urutan penyampaian yang telah ditentukan...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | |
Language: | may |
Published: |
Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia,
1992
|
Subjects: |
Summary: | lapan kumpulan pelajar tingkatan lima dari sebuah sekolah menengah Cina luar bandar dikaji dengan mendedahkan mereka kepada penggunaan cetakan, bahan audio rakaman pembacaan sajak dan ilustrasi gambar bagi mentafsir sajak. Bahan-bahan itu disampaikan mengikut urutan penyampaian yang telah ditentukan. pengkajian ini menunjukkann bahawa penggunaan teks bercetak sahaja tidak efektif untuk membantu mereka mentafsir sajak. keupayaan mentafsir sajak meningkat apabila mereka dapat membaca teks sajak serta merujuk kepada ilustrasigambar dan mendengar pembacaab sajak yang ekspesif. Di antara media audio pembacaan sajak dan ilustrasi gambar yang digunakan sebagai bahan sokongan kepada teks cetakan, ilustrasi gambar adalah lebih berkesan. Penyelidikan ini juga menunjukkan bahawa pelajar yang dikaji itu lebih berupaya mentafsir sajak apabila mereka dapat mengkaji sajak melalui dua sistem komunikasi - sistemlinguistik dan sistem gambar. Urusan penyampaian yang paling berkesan membantu mereka mentafsir sajak ialah teks bercetak diikuti oleh ilustrasi gambar dan, teks bercetak dan ilustrasi gambar diikuti oleh teks bercetak dan rakaman audio pembacaan sajak. |
---|