Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/
Projek ini merupakan satu kajian kes terhadap pembinaan laluan Kedua yang menghubungkan negara kita Malaysia dengan Republik Singapura. Seperti mana yang dicadangkan oleh Kerajaan Malaysia, kawasan pembinaan adalah di Tanjung Adang, Mukim Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor manakala Kerajaan Singapu...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
1992
|
Subjects: |
_version_ | 1826360423694204928 |
---|---|
author | 410773 Wee, Ka Siong |
author_facet | 410773 Wee, Ka Siong |
author_sort | 410773 Wee, Ka Siong |
collection | OCEAN |
description | Projek ini merupakan satu kajian kes terhadap pembinaan laluan Kedua yang menghubungkan negara kita Malaysia dengan Republik Singapura. Seperti mana yang dicadangkan oleh Kerajaan Malaysia, kawasan pembinaan adalah di Tanjung Adang, Mukim Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor manakala Kerajaan Singapura pula telah memutuskan supaya dibina di Tuas Jurong supaya dapat dihubungkan terus kepada Jalan Ahmad Ibrahim yang tersedia ada. Kajian mengenai pembinaan Laluan Kedua adalah termasuk mencadangkan lokasi pembinaan yang paling strategik, jenis rekabentuk serta kaedah rekabentuk yang sesuai. Seterusnya, membincangkan pembinaan lebuhraya-lebuhraya penghubungdan sistem jaringan jalan yang dihubungkan kepada Laluan Kedua ini. Kajian kes ini turut meliputi cadangan-cadangan untuk pembangunan infrastruktur di sekitar kawasaan pembinaan laluan Kedua yang dinamakan Bandar Baru Piai. Ini termasuklah sistem rangkaian jalan, kemudahan pejalan kaki dan lain-lain kemudahan. Tempoh pembangunan Bandar BaruPiai adalah masa selama 27 tahun iaitu mulai tahun 1993 sehingga 2020. Untuk tujuan pemeliharaan alam sekitar yanglebih bermutu, satu 'Laporan Kajian Awal Impak Alam Sekitar' telah disedialkan. |
first_indexed | 2024-03-04T13:50:17Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:27301 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T13:50:17Z |
publishDate | 1992 |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:273012020-12-19T16:56:24ZKajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ 410773 Wee, Ka Siong 1992Projek ini merupakan satu kajian kes terhadap pembinaan laluan Kedua yang menghubungkan negara kita Malaysia dengan Republik Singapura. Seperti mana yang dicadangkan oleh Kerajaan Malaysia, kawasan pembinaan adalah di Tanjung Adang, Mukim Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor manakala Kerajaan Singapura pula telah memutuskan supaya dibina di Tuas Jurong supaya dapat dihubungkan terus kepada Jalan Ahmad Ibrahim yang tersedia ada. Kajian mengenai pembinaan Laluan Kedua adalah termasuk mencadangkan lokasi pembinaan yang paling strategik, jenis rekabentuk serta kaedah rekabentuk yang sesuai. Seterusnya, membincangkan pembinaan lebuhraya-lebuhraya penghubungdan sistem jaringan jalan yang dihubungkan kepada Laluan Kedua ini. Kajian kes ini turut meliputi cadangan-cadangan untuk pembangunan infrastruktur di sekitar kawasaan pembinaan laluan Kedua yang dinamakan Bandar Baru Piai. Ini termasuklah sistem rangkaian jalan, kemudahan pejalan kaki dan lain-lain kemudahan. Tempoh pembangunan Bandar BaruPiai adalah masa selama 27 tahun iaitu mulai tahun 1993 sehingga 2020. Untuk tujuan pemeliharaan alam sekitar yanglebih bermutu, satu 'Laporan Kajian Awal Impak Alam Sekitar' telah disedialkan.Kertas Projek (Sarjana Muda Kejuruteraan Awam) -- Universiti Teknologi Malaysia, 1992Projek ini merupakan satu kajian kes terhadap pembinaan laluan Kedua yang menghubungkan negara kita Malaysia dengan Republik Singapura. Seperti mana yang dicadangkan oleh Kerajaan Malaysia, kawasan pembinaan adalah di Tanjung Adang, Mukim Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor manakala Kerajaan Singapura pula telah memutuskan supaya dibina di Tuas Jurong supaya dapat dihubungkan terus kepada Jalan Ahmad Ibrahim yang tersedia ada. Kajian mengenai pembinaan Laluan Kedua adalah termasuk mencadangkan lokasi pembinaan yang paling strategik, jenis rekabentuk serta kaedah rekabentuk yang sesuai. Seterusnya, membincangkan pembinaan lebuhraya-lebuhraya penghubungdan sistem jaringan jalan yang dihubungkan kepada Laluan Kedua ini. Kajian kes ini turut meliputi cadangan-cadangan untuk pembangunan infrastruktur di sekitar kawasaan pembinaan laluan Kedua yang dinamakan Bandar Baru Piai. Ini termasuklah sistem rangkaian jalan, kemudahan pejalan kaki dan lain-lain kemudahan. Tempoh pembangunan Bandar BaruPiai adalah masa selama 27 tahun iaitu mulai tahun 1993 sehingga 2020. Untuk tujuan pemeliharaan alam sekitar yanglebih bermutu, satu 'Laporan Kajian Awal Impak Alam Sekitar' telah disedialkan.08PRZSLHighway planningHighway planning |
spellingShingle | Highway planning Highway planning 410773 Wee, Ka Siong Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title | Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title_full | Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title_fullStr | Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title_full_unstemmed | Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title_short | Kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua Malaysia - Singapura/ |
title_sort | kajian kes terhadap pembinaan dan pembangunan infrastruktur bagi laluan kedua malaysia singapura |
topic | Highway planning Highway planning |
work_keys_str_mv | AT 410773weekasiong kajiankesterhadappembinaandanpembangunaninfrastrukturbagilaluankeduamalaysiasingapura |