Lebuhraya utara-selatan : kesan terhadap nilai harta tanah : kes kajian lebuhraya Ipoh-Chngkat Jering /

Lebuhraya Utara-Selatan (LUS) adaslah merupakan satu projek pembangunan infarastruktur oleh kerajaan melalui Dasar Penswastaan yang telah dimulai pembinaannya pada waal tahun 80an. projek yang telah menelanbelanja RM6,000 juta, telah menarik perhatian penduduk danmasyarakat negara kita malah pengkaj...

Полное описание

Библиографические подробности
Главный автор: 177988 Abd. Aziz Abd. Rahim
Формат:
Опубликовано: Sekudai : Universiti Teknologi Malaysia, 1995
Предметы:
Описание
Итог:Lebuhraya Utara-Selatan (LUS) adaslah merupakan satu projek pembangunan infarastruktur oleh kerajaan melalui Dasar Penswastaan yang telah dimulai pembinaannya pada waal tahun 80an. projek yang telah menelanbelanja RM6,000 juta, telah menarik perhatian penduduk danmasyarakat negara kita malah pengkaji-pengkaji dahulu telah meramalkan bahawa akan terdapat berbagai-bagai kesan yang akan timbul dan diantaranya ialah seperti kesan terhadap nilai ahrta tanah dikawasan sekitarnya. Daripada keseluruhan kajian iaitu sejak 1984 hingga 1994, selama spuluh tahun merangkumi tempoh ketika pembinaan dan selepas lebuhraya dibuka kepada orang ramai, maka didapati bahawa kawasan kajian iiaitu kawasan susur keluar adalah kawasan yang amat berpotensi dibangunakan kerana kemudahan perhubungan dan pengangkutan yang disediakan. Akant etapi, pembangunan yang lebih dikesani dari kewujudan lebuhraya ini adalah pembangunan yanglebih mementingkan atau memerlukan sistem perhubungan dan pengangkutan yang amat baik iaitu seperti kawasan industri dan juga kawasan pertanian. Ini dapat dilihat didalam kajian ini apabila kawasan perindustrian seperti Tasek dan Taman Meru terus meningkat sebaik sahaja lebuhraya dibuka. Bagi harta tanah yang lain seperti harta tanah kediaman dan perdagangan pula, kajian yang dibuat dikawasan kajian menunjukkan bahawa nilai bagi harta tanah tersebut agak stabil dan tidak seaktif peingkatan nilai bagi kawasan industri dan harta tanah pertanian. Pada masa ini, selepas pembukaan lUS ini, terdapat kewujudan kawasan-kawasan industri di sekitar atau berhampiran dengan susur keluar. Terdapat juga kewasan-kawasan pembangunan yang bercampur yang mula dibangunkan berhampiran dengan susur keluarnya. Oleh itu boleh dikatakan bahawa kajian ini dibuat dengan tujuan untuk memberi gambaran tentang samada kewujudan LUS ini dapat memberi kesan kepada nilai harta tanah. Tetapi kesan ini tertumpu disusur keluar dan adalah diharap agar kajian ini akan mencapai objektifnya.