Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /

Katalog merupakan satu media yang sesuai digunakan oleh syarikat jualan terus untuk mengiklankan barangan kosmetik wanita. Ciri-ciri fizikal yang lengkap dan menarik perlu untuk menjadikan katalong satu media pengiklanan yang berkesan. Kajian ini memberi tumpuan kepada aspek mengenalpasti faktor-f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 181024 Azlin Kasran
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1826412773405360128
author 181024 Azlin Kasran
author_facet 181024 Azlin Kasran
author_sort 181024 Azlin Kasran
collection OCEAN
description Katalog merupakan satu media yang sesuai digunakan oleh syarikat jualan terus untuk mengiklankan barangan kosmetik wanita. Ciri-ciri fizikal yang lengkap dan menarik perlu untuk menjadikan katalong satu media pengiklanan yang berkesan. Kajian ini memberi tumpuan kepada aspek mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi golongan wanita membeli barangan kosmetik menerusi katalog. Disamping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menilai sejauhmana ciri-ciri fizikal katalog dalam skop kajian ini dapat memenuhi kehendak pengguna dengan memuaskan. Kaedah analisis statistik mudah digunakan dalam kajian ini. Berdasarkan kaedah ini hasil kajian ditunjukkan dalam bentuk peratusan. Dari analisis didapati faktor utama yang mempengaruhi pembelian barangan kosmetik menerusi katalog oleh golongan wanita ialah kualiti, jenama, tawaran istimewa, harga, iklan di dalam katalog dan dipengaruhi oleh wakil penjual. Disamping itu hasil kajian juga mendapati katalog Avon telah dipilih oleh responden sebagai katalog yang memiliki ciri-ciri fizikal terbaik, diikuti oleh Nutri Metics, Amway dan Cosway. Cadangan turut disediakan kepada pihak-pihak yang terbabit mengikut kesesuaian dari keputusan hasil kajian.
first_indexed 2024-03-05T02:35:08Z
format
id KOHA-OAI-TEST:281912
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:35:08Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2819122020-12-19T17:09:08ZKeupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia / 181024 Azlin Kasran Sekudai : UTM,1995Katalog merupakan satu media yang sesuai digunakan oleh syarikat jualan terus untuk mengiklankan barangan kosmetik wanita. Ciri-ciri fizikal yang lengkap dan menarik perlu untuk menjadikan katalong satu media pengiklanan yang berkesan. Kajian ini memberi tumpuan kepada aspek mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi golongan wanita membeli barangan kosmetik menerusi katalog. Disamping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menilai sejauhmana ciri-ciri fizikal katalog dalam skop kajian ini dapat memenuhi kehendak pengguna dengan memuaskan. Kaedah analisis statistik mudah digunakan dalam kajian ini. Berdasarkan kaedah ini hasil kajian ditunjukkan dalam bentuk peratusan. Dari analisis didapati faktor utama yang mempengaruhi pembelian barangan kosmetik menerusi katalog oleh golongan wanita ialah kualiti, jenama, tawaran istimewa, harga, iklan di dalam katalog dan dipengaruhi oleh wakil penjual. Disamping itu hasil kajian juga mendapati katalog Avon telah dipilih oleh responden sebagai katalog yang memiliki ciri-ciri fizikal terbaik, diikuti oleh Nutri Metics, Amway dan Cosway. Cadangan turut disediakan kepada pihak-pihak yang terbabit mengikut kesesuaian dari keputusan hasil kajian.Kertas projek (Sarjana Muda Pengurusan (Teknologi)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Katalog merupakan satu media yang sesuai digunakan oleh syarikat jualan terus untuk mengiklankan barangan kosmetik wanita. Ciri-ciri fizikal yang lengkap dan menarik perlu untuk menjadikan katalong satu media pengiklanan yang berkesan. Kajian ini memberi tumpuan kepada aspek mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi golongan wanita membeli barangan kosmetik menerusi katalog. Disamping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menilai sejauhmana ciri-ciri fizikal katalog dalam skop kajian ini dapat memenuhi kehendak pengguna dengan memuaskan. Kaedah analisis statistik mudah digunakan dalam kajian ini. Berdasarkan kaedah ini hasil kajian ditunjukkan dalam bentuk peratusan. Dari analisis didapati faktor utama yang mempengaruhi pembelian barangan kosmetik menerusi katalog oleh golongan wanita ialah kualiti, jenama, tawaran istimewa, harga, iklan di dalam katalog dan dipengaruhi oleh wakil penjual. Disamping itu hasil kajian juga mendapati katalog Avon telah dipilih oleh responden sebagai katalog yang memiliki ciri-ciri fizikal terbaik, diikuti oleh Nutri Metics, Amway dan Cosway. Cadangan turut disediakan kepada pihak-pihak yang terbabit mengikut kesesuaian dari keputusan hasil kajian.36PRZSLSellingDirect sellingAdvertisingConsumer behavior
spellingShingle Selling
Direct selling
Advertising
Consumer behavior
181024 Azlin Kasran
Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title_full Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title_fullStr Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title_full_unstemmed Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title_short Keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik : kajian ke atas pelajar wanita Universiti Teknologi Malaysia /
title_sort keupayaan katalog dalam mempengaruhi keputusan pembelian barangan kosmetik kajian ke atas pelajar wanita universiti teknologi malaysia
topic Selling
Direct selling
Advertising
Consumer behavior
work_keys_str_mv AT 181024azlinkasran keupayaankatalogdalammempengaruhikeputusanpembelianbarangankosmetikkajiankeataspelajarwanitauniversititeknologimalaysia