Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /

Dalam bidang pendidikan penggunaan bahan batu mengajar merupakan sesuatu yang intim dan tidak dapat dipisahkan. Berdasarkan kepada laporan-laporan akhbar, kajian, dan penulisan yang berkaitan dengan bahan bantu mengajar (BBM) khususnya dari aspek penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran tern...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 213226 Sehrom Yasin
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1796704271189671936
author 213226 Sehrom Yasin
author_facet 213226 Sehrom Yasin
author_sort 213226 Sehrom Yasin
collection OCEAN
description Dalam bidang pendidikan penggunaan bahan batu mengajar merupakan sesuatu yang intim dan tidak dapat dipisahkan. Berdasarkan kepada laporan-laporan akhbar, kajian, dan penulisan yang berkaitan dengan bahan bantu mengajar (BBM) khususnya dari aspek penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran ternyata masih kurang memuaskan. Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan bahan bantu mengajar ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah daerah Johor Bahru. Sebanyak lapan buah sekolah menengah di sekitar daerah Johor Bahru dipilih sebagai sampel kajian ini iatu Sekolah Menengah Gelang Patah, Sekolah Menengah Tanjung Adang, Sekolah Menengah Ulu Tiram, Sekolah Menengah Ulu Tebrau, Sekolah Menengah Pasir Gudang 1, Sekolah Menengah Majidi Baru, Sekolah Menengah Dato' Jaafar, dan Sekolah Engku Tun Aminah Johor Bahru. Sejumlah 38 sampel terdiri dari guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik yang terdiri dari 14 soalan bahagian A dan 39 soalan bahagian B. Kajian tertumpu kepada beberapa aspek iaitu aspek minat, aspek sikap, aspek pembelajaran, aspek kemahiran, aspek galakan, aspek kemudahan dan aspek hubungan. Hasil dari penganalisaan data didapati responden mempunyai minat, sikap, persepsi dan kemahiran yang positif terhadap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM). Terdapat juga dua aspek yang negatif iaitu aspek kemudahan dan galakan. Negatif bermaksud masih terdapat kekurangan kemudahan dan galakan yang diberikan terhadap guru-guru oleh pihak tertentu.
first_indexed 2024-03-05T02:53:45Z
format
id KOHA-OAI-TEST:288144
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:53:45Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2881442020-12-19T17:09:23ZSatu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru / 213226 Sehrom Yasin Sekudai : UTM,1995Dalam bidang pendidikan penggunaan bahan batu mengajar merupakan sesuatu yang intim dan tidak dapat dipisahkan. Berdasarkan kepada laporan-laporan akhbar, kajian, dan penulisan yang berkaitan dengan bahan bantu mengajar (BBM) khususnya dari aspek penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran ternyata masih kurang memuaskan. Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan bahan bantu mengajar ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah daerah Johor Bahru. Sebanyak lapan buah sekolah menengah di sekitar daerah Johor Bahru dipilih sebagai sampel kajian ini iatu Sekolah Menengah Gelang Patah, Sekolah Menengah Tanjung Adang, Sekolah Menengah Ulu Tiram, Sekolah Menengah Ulu Tebrau, Sekolah Menengah Pasir Gudang 1, Sekolah Menengah Majidi Baru, Sekolah Menengah Dato' Jaafar, dan Sekolah Engku Tun Aminah Johor Bahru. Sejumlah 38 sampel terdiri dari guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik yang terdiri dari 14 soalan bahagian A dan 39 soalan bahagian B. Kajian tertumpu kepada beberapa aspek iaitu aspek minat, aspek sikap, aspek pembelajaran, aspek kemahiran, aspek galakan, aspek kemudahan dan aspek hubungan. Hasil dari penganalisaan data didapati responden mempunyai minat, sikap, persepsi dan kemahiran yang positif terhadap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM). Terdapat juga dua aspek yang negatif iaitu aspek kemudahan dan galakan. Negatif bermaksud masih terdapat kekurangan kemudahan dan galakan yang diberikan terhadap guru-guru oleh pihak tertentu.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Dalam bidang pendidikan penggunaan bahan batu mengajar merupakan sesuatu yang intim dan tidak dapat dipisahkan. Berdasarkan kepada laporan-laporan akhbar, kajian, dan penulisan yang berkaitan dengan bahan bantu mengajar (BBM) khususnya dari aspek penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran ternyata masih kurang memuaskan. Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan bahan bantu mengajar ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah daerah Johor Bahru. Sebanyak lapan buah sekolah menengah di sekitar daerah Johor Bahru dipilih sebagai sampel kajian ini iatu Sekolah Menengah Gelang Patah, Sekolah Menengah Tanjung Adang, Sekolah Menengah Ulu Tiram, Sekolah Menengah Ulu Tebrau, Sekolah Menengah Pasir Gudang 1, Sekolah Menengah Majidi Baru, Sekolah Menengah Dato' Jaafar, dan Sekolah Engku Tun Aminah Johor Bahru. Sejumlah 38 sampel terdiri dari guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik yang terdiri dari 14 soalan bahagian A dan 39 soalan bahagian B. Kajian tertumpu kepada beberapa aspek iaitu aspek minat, aspek sikap, aspek pembelajaran, aspek kemahiran, aspek galakan, aspek kemudahan dan aspek hubungan. Hasil dari penganalisaan data didapati responden mempunyai minat, sikap, persepsi dan kemahiran yang positif terhadap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM). Terdapat juga dua aspek yang negatif iaitu aspek kemudahan dan galakan. Negatif bermaksud masih terdapat kekurangan kemudahan dan galakan yang diberikan terhadap guru-guru oleh pihak tertentu.44PRZSLTeachingLife skills
spellingShingle Teaching
Life skills
213226 Sehrom Yasin
Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title_full Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title_fullStr Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title_full_unstemmed Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title_short Satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Sekolah-sekolah Menengah Daerah Johor Bahru /
title_sort satu tinjauan permasalahan penggunaan bahan bantu mengajar di kalangan guru guru kemahiran hidup bersepadu di sekolah sekolah menengah daerah johor bahru
topic Teaching
Life skills
work_keys_str_mv AT 213226sehromyasin satutinjauanpermasalahanpenggunaanbahanbantumengajardikalangangurugurukemahiranhidupbersepadudisekolahsekolahmenengahdaerahjohorbahru