Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1995
|
Subjects: |
Summary: | Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau permasalahan yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. Instrumen kajian yang digunakan untuk meninjau permasalahan tersebut ialah set soal selidik. Guru-guru dikehendaki menjawab dengan jujur dan ikhlas terhadap 32 penyataan yang telah diuji keesahannya. Maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan program "SX Pc DOS Versio 2.0" dan secara manual. Hasil analisis mendapati guru mempunyai pandangan positif terhadap aspek yang dikaji. Namun demikian terdapat beberapa masalah diantaranya ialah latar belakang opsyen yang berbeza memerlukan kursus tambahan terhadap komponen bukan pilihan mereka semasa di Maktab Perguruan, masa tidak mencukupi untuk kerja amali, minat guru terhadap kerja amali berkurangan kerana beban kerja bertambah dan guru merasakan pengajaran amali berbagai ragam membebankan mereka. Guru juga menghadapi masalah untuk menyimpan peralatan dan projek pelajar-pelajar kerana ruang tidak mencukupi. Oleh itu beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut. |
---|