Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /

Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 213244 Md. Zin Yusoff
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1826414012932292608
author 213244 Md. Zin Yusoff
author_facet 213244 Md. Zin Yusoff
author_sort 213244 Md. Zin Yusoff
collection OCEAN
description Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau permasalahan yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. Instrumen kajian yang digunakan untuk meninjau permasalahan tersebut ialah set soal selidik. Guru-guru dikehendaki menjawab dengan jujur dan ikhlas terhadap 32 penyataan yang telah diuji keesahannya. Maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan program "SX Pc DOS Versio 2.0" dan secara manual. Hasil analisis mendapati guru mempunyai pandangan positif terhadap aspek yang dikaji. Namun demikian terdapat beberapa masalah diantaranya ialah latar belakang opsyen yang berbeza memerlukan kursus tambahan terhadap komponen bukan pilihan mereka semasa di Maktab Perguruan, masa tidak mencukupi untuk kerja amali, minat guru terhadap kerja amali berkurangan kerana beban kerja bertambah dan guru merasakan pengajaran amali berbagai ragam membebankan mereka. Guru juga menghadapi masalah untuk menyimpan peralatan dan projek pelajar-pelajar kerana ruang tidak mencukupi. Oleh itu beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut.
first_indexed 2024-03-05T02:53:46Z
format
id KOHA-OAI-TEST:288150
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:53:46Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2881502020-12-19T17:09:23ZKemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim / 213244 Md. Zin Yusoff Sekudai : UTM,1995Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau permasalahan yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. Instrumen kajian yang digunakan untuk meninjau permasalahan tersebut ialah set soal selidik. Guru-guru dikehendaki menjawab dengan jujur dan ikhlas terhadap 32 penyataan yang telah diuji keesahannya. Maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan program "SX Pc DOS Versio 2.0" dan secara manual. Hasil analisis mendapati guru mempunyai pandangan positif terhadap aspek yang dikaji. Namun demikian terdapat beberapa masalah diantaranya ialah latar belakang opsyen yang berbeza memerlukan kursus tambahan terhadap komponen bukan pilihan mereka semasa di Maktab Perguruan, masa tidak mencukupi untuk kerja amali, minat guru terhadap kerja amali berkurangan kerana beban kerja bertambah dan guru merasakan pengajaran amali berbagai ragam membebankan mereka. Guru juga menghadapi masalah untuk menyimpan peralatan dan projek pelajar-pelajar kerana ruang tidak mencukupi. Oleh itu beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut.Laporan projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. ia dilakukan dilapan buah sekolah dalam daerah Johor Bahru. Responden adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau permasalahan yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. Instrumen kajian yang digunakan untuk meninjau permasalahan tersebut ialah set soal selidik. Guru-guru dikehendaki menjawab dengan jujur dan ikhlas terhadap 32 penyataan yang telah diuji keesahannya. Maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan program "SX Pc DOS Versio 2.0" dan secara manual. Hasil analisis mendapati guru mempunyai pandangan positif terhadap aspek yang dikaji. Namun demikian terdapat beberapa masalah diantaranya ialah latar belakang opsyen yang berbeza memerlukan kursus tambahan terhadap komponen bukan pilihan mereka semasa di Maktab Perguruan, masa tidak mencukupi untuk kerja amali, minat guru terhadap kerja amali berkurangan kerana beban kerja bertambah dan guru merasakan pengajaran amali berbagai ragam membebankan mereka. Guru juga menghadapi masalah untuk menyimpan peralatan dan projek pelajar-pelajar kerana ruang tidak mencukupi. Oleh itu beberapa cadangan telah dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut.44PRZSLLife skillsTeachers
spellingShingle Life skills
Teachers
213244 Md. Zin Yusoff
Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title_full Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title_fullStr Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title_full_unstemmed Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title_short Kemahiran hidup : satu tinjauan terhadap pandangan guru-guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di Sekolah Menengah Johor Bahru, Johor Darul Takzim /
title_sort kemahiran hidup satu tinjauan terhadap pandangan guru guru yang mengajar kemahiran hidup bersepadu di sekolah menengah johor bahru johor darul takzim
topic Life skills
Teachers
work_keys_str_mv AT 213244mdzinyusoff kemahiranhidupsatutinjauanterhadappandanganguruguruyangmengajarkemahiranhidupbersepadudisekolahmenengahjohorbahrujohordarultakzim