Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /

Kajian ini bertujuan untuk meninjau kekerapan penggunaan alat bantu mengajar dikalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu. Objektif kajian ialah untuk mengenalpasti alat-alat bantu mengajar yang terdapat di sekolah, kekerapan penggunaan alat bantu mengajar serta tahap kemahiran penggunaan peralat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 216171 Zainab Abdul Jamil
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1796704378085703680
author 216171 Zainab Abdul Jamil
author_facet 216171 Zainab Abdul Jamil
author_sort 216171 Zainab Abdul Jamil
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau kekerapan penggunaan alat bantu mengajar dikalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu. Objektif kajian ialah untuk mengenalpasti alat-alat bantu mengajar yang terdapat di sekolah, kekerapan penggunaan alat bantu mengajar serta tahap kemahiran penggunaan peralatan. Masalah-masalah yang dihadapi dalam menyedia dan menggunakan alat bantu mengajar serta keberkesanan penggunaan peralatan ini juga turut dikaji. Bilangan responden yang terlibat dalam kajian adalah seramai 82 orang dan merupakan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu yang mengajar di sekolah menengah di Daerah Kerian, Perak. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Analisis data telah diperolehi dengan menggunakan program SX.II bagi mendapatkan nilai frekuensi, jadual silang dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan semua jenis alat bantu mengajar elektronik terdapat di sekolah tetapi guru-guru lebih kerap menggunakan carta/gambarajah dan peralatan sebenar dalam pengajaran. Tahap kemahiran responden dalam menggunakan peralatan overhead projektor (OHP) dan alat perakam video adalah tinggi tetapi responden kurang yakin menggunakannya.
first_indexed 2024-03-05T02:55:06Z
format
id KOHA-OAI-TEST:288597
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:55:06Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2885972020-12-19T17:09:24ZKekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak / 216171 Zainab Abdul Jamil Sekudai : UTM,1995Kajian ini bertujuan untuk meninjau kekerapan penggunaan alat bantu mengajar dikalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu. Objektif kajian ialah untuk mengenalpasti alat-alat bantu mengajar yang terdapat di sekolah, kekerapan penggunaan alat bantu mengajar serta tahap kemahiran penggunaan peralatan. Masalah-masalah yang dihadapi dalam menyedia dan menggunakan alat bantu mengajar serta keberkesanan penggunaan peralatan ini juga turut dikaji. Bilangan responden yang terlibat dalam kajian adalah seramai 82 orang dan merupakan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu yang mengajar di sekolah menengah di Daerah Kerian, Perak. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Analisis data telah diperolehi dengan menggunakan program SX.II bagi mendapatkan nilai frekuensi, jadual silang dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan semua jenis alat bantu mengajar elektronik terdapat di sekolah tetapi guru-guru lebih kerap menggunakan carta/gambarajah dan peralatan sebenar dalam pengajaran. Tahap kemahiran responden dalam menggunakan peralatan overhead projektor (OHP) dan alat perakam video adalah tinggi tetapi responden kurang yakin menggunakannya.Tesis (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini bertujuan untuk meninjau kekerapan penggunaan alat bantu mengajar dikalangan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu. Objektif kajian ialah untuk mengenalpasti alat-alat bantu mengajar yang terdapat di sekolah, kekerapan penggunaan alat bantu mengajar serta tahap kemahiran penggunaan peralatan. Masalah-masalah yang dihadapi dalam menyedia dan menggunakan alat bantu mengajar serta keberkesanan penggunaan peralatan ini juga turut dikaji. Bilangan responden yang terlibat dalam kajian adalah seramai 82 orang dan merupakan guru-guru Kemahiran Hidup Bersepadu yang mengajar di sekolah menengah di Daerah Kerian, Perak. Instrumen kajian adalah berbentuk soal selidik. Analisis data telah diperolehi dengan menggunakan program SX.II bagi mendapatkan nilai frekuensi, jadual silang dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan semua jenis alat bantu mengajar elektronik terdapat di sekolah tetapi guru-guru lebih kerap menggunakan carta/gambarajah dan peralatan sebenar dalam pengajaran. Tahap kemahiran responden dalam menggunakan peralatan overhead projektor (OHP) dan alat perakam video adalah tinggi tetapi responden kurang yakin menggunakannya.44PRZSLTeachingLife skills
spellingShingle Teaching
Life skills
216171 Zainab Abdul Jamil
Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title_full Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title_fullStr Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title_full_unstemmed Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title_short Kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru-guru kemahiran hidup bersepadu di Daerah Kerian, Perak /
title_sort kekerapan penggunaan alat bantu mengajar di kalangan guru guru kemahiran hidup bersepadu di daerah kerian perak
topic Teaching
Life skills
work_keys_str_mv AT 216171zainababduljamil kekerapanpenggunaanalatbantumengajardikalangangurugurukemahiranhidupbersepadudidaerahkerianperak