Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara minat, kecerdasan dan status sosioekonomi keluarga pelajar terhadap pencapaian mereka dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan kaedah persampilan rawak seramai 69 orang pelajar tingkatan tiga daripada dua buah sekolah di Daerah K...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 219459 Abdul Majid Wook Ghazali
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1796704548799119360
author 219459 Abdul Majid Wook Ghazali
author_facet 219459 Abdul Majid Wook Ghazali
author_sort 219459 Abdul Majid Wook Ghazali
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara minat, kecerdasan dan status sosioekonomi keluarga pelajar terhadap pencapaian mereka dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan kaedah persampilan rawak seramai 69 orang pelajar tingkatan tiga daripada dua buah sekolah di Daerah Kinta, Ipoh telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen telah digunakan di dalam soal selidik ini iaitu Soal Selidik mengenai minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup, Soal Selidik Status Sosioekonomi Keluarga Pelajar, Ujian Kecerdasan Bebas Dari Kebudayaan (Cattell) dan Soalan Ujian Kemahiran Hidup (Komponen Teras). Data dianalisis menggunakan Kaedah Korelasi Pearson dan Regresi Berganda dengan aras keertian berstatistik p 0.05. Dapatan kajian ini menunjukkan status sosioekonomi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian pelajar, manakala faktor kecerdasan juga berada pada tahap signifikan dengan hubungan yang negatif terhadap pencapaian pelajar. Minat tidak menunjukkan sebarang hubungan dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Ini juga memberi erti bahawa status sosioekonomi merupakan peramal terbaik bagi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.
first_indexed 2024-03-05T02:57:20Z
format
id KOHA-OAI-TEST:289343
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T02:57:20Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:2893432020-12-19T17:09:26ZHubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup / 219459 Abdul Majid Wook Ghazali Sekudai : UTM,1995Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara minat, kecerdasan dan status sosioekonomi keluarga pelajar terhadap pencapaian mereka dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan kaedah persampilan rawak seramai 69 orang pelajar tingkatan tiga daripada dua buah sekolah di Daerah Kinta, Ipoh telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen telah digunakan di dalam soal selidik ini iaitu Soal Selidik mengenai minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup, Soal Selidik Status Sosioekonomi Keluarga Pelajar, Ujian Kecerdasan Bebas Dari Kebudayaan (Cattell) dan Soalan Ujian Kemahiran Hidup (Komponen Teras). Data dianalisis menggunakan Kaedah Korelasi Pearson dan Regresi Berganda dengan aras keertian berstatistik p 0.05. Dapatan kajian ini menunjukkan status sosioekonomi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian pelajar, manakala faktor kecerdasan juga berada pada tahap signifikan dengan hubungan yang negatif terhadap pencapaian pelajar. Minat tidak menunjukkan sebarang hubungan dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Ini juga memberi erti bahawa status sosioekonomi merupakan peramal terbaik bagi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara minat, kecerdasan dan status sosioekonomi keluarga pelajar terhadap pencapaian mereka dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan kaedah persampilan rawak seramai 69 orang pelajar tingkatan tiga daripada dua buah sekolah di Daerah Kinta, Ipoh telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen telah digunakan di dalam soal selidik ini iaitu Soal Selidik mengenai minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup, Soal Selidik Status Sosioekonomi Keluarga Pelajar, Ujian Kecerdasan Bebas Dari Kebudayaan (Cattell) dan Soalan Ujian Kemahiran Hidup (Komponen Teras). Data dianalisis menggunakan Kaedah Korelasi Pearson dan Regresi Berganda dengan aras keertian berstatistik p 0.05. Dapatan kajian ini menunjukkan status sosioekonomi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian pelajar, manakala faktor kecerdasan juga berada pada tahap signifikan dengan hubungan yang negatif terhadap pencapaian pelajar. Minat tidak menunjukkan sebarang hubungan dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Ini juga memberi erti bahawa status sosioekonomi merupakan peramal terbaik bagi pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.44PRZSLAcademic achievementStudentsPerception
spellingShingle Academic achievement
Students
Perception
219459 Abdul Majid Wook Ghazali
Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title_full Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title_fullStr Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title_full_unstemmed Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title_short Hubungan di antara minat, kecerdasan, dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup /
title_sort hubungan di antara minat kecerdasan dan status sosioekonomi keluarga pelajar dengan pencapaian mereka dalam mata pelajaran kemahiran hidup
topic Academic achievement
Students
Perception
work_keys_str_mv AT 219459abdulmajidwookghazali hubungandiantaraminatkecerdasandanstatussosioekonomikeluargapelajardenganpencapaianmerekadalammatapelajarankemahiranhidup