Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /

Sekolah Menengah Vokasional menyediakan dua corak kursus iaitu kursus-kursus yang menggunakan tenaga seperti kursus-kursus ketukangan (Elektronik, Kimpalan dan Fabrikasi Logam, Amalan Bengkel Mesin, Binaan bangunan, Elektrik, Penyejukan dan Penyaman Udara dan Automotif) dan kurang menggunakan tenag...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 306594 Mohamad Daud
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1991
Subjects:
_version_ 1796708484619698176
author 306594 Mohamad Daud
author_facet 306594 Mohamad Daud
author_sort 306594 Mohamad Daud
collection OCEAN
description Sekolah Menengah Vokasional menyediakan dua corak kursus iaitu kursus-kursus yang menggunakan tenaga seperti kursus-kursus ketukangan (Elektronik, Kimpalan dan Fabrikasi Logam, Amalan Bengkel Mesin, Binaan bangunan, Elektrik, Penyejukan dan Penyaman Udara dan Automotif) dan kurang menggunakan tenaga seperti perdagangan dan Ekonomi Rumah Tangga. Kebanyakan murid-murid perempuan memilih kursus Perdagangan yang pada tanggapan mereka adalah kursus yang paling sesuai kepada mereka dan menjamin kejayaan manakala murid-murid lelaki pula tidak menjadi masalah untuk mana-mana kursus tetapi pilihan utama mereka ialah kursus bercorak ketukangan. Kecenderungan yang berbeza ini telah mengujudkan polar pembahagian kursus di mana murid-murid perempuan menguasai kursus perdagangan manakala murid-murid lelaki pula menguasai kursus ketukangan. Dalam kajiselidik ini, pengkaji ingin melihat adakah kaitan antara jantina dan pemilihan kursus di Sekolah Menengah Vokasional. Kursus-kursus yang dipilih ialah kursus Perdagangan dan Elektronik. Kajian dijalankan di Sekolah Menengah Vokasional, Kuala Terengganu.
first_indexed 2024-03-05T03:52:16Z
format
id KOHA-OAI-TEST:307592
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T03:52:16Z
publishDate 1991
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3075922020-12-19T17:10:17ZHubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu / 306594 Mohamad Daud Sekudai : UTM,1991Sekolah Menengah Vokasional menyediakan dua corak kursus iaitu kursus-kursus yang menggunakan tenaga seperti kursus-kursus ketukangan (Elektronik, Kimpalan dan Fabrikasi Logam, Amalan Bengkel Mesin, Binaan bangunan, Elektrik, Penyejukan dan Penyaman Udara dan Automotif) dan kurang menggunakan tenaga seperti perdagangan dan Ekonomi Rumah Tangga. Kebanyakan murid-murid perempuan memilih kursus Perdagangan yang pada tanggapan mereka adalah kursus yang paling sesuai kepada mereka dan menjamin kejayaan manakala murid-murid lelaki pula tidak menjadi masalah untuk mana-mana kursus tetapi pilihan utama mereka ialah kursus bercorak ketukangan. Kecenderungan yang berbeza ini telah mengujudkan polar pembahagian kursus di mana murid-murid perempuan menguasai kursus perdagangan manakala murid-murid lelaki pula menguasai kursus ketukangan. Dalam kajiselidik ini, pengkaji ingin melihat adakah kaitan antara jantina dan pemilihan kursus di Sekolah Menengah Vokasional. Kursus-kursus yang dipilih ialah kursus Perdagangan dan Elektronik. Kajian dijalankan di Sekolah Menengah Vokasional, Kuala Terengganu.Kertas Projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Elektrik)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1991Sekolah Menengah Vokasional menyediakan dua corak kursus iaitu kursus-kursus yang menggunakan tenaga seperti kursus-kursus ketukangan (Elektronik, Kimpalan dan Fabrikasi Logam, Amalan Bengkel Mesin, Binaan bangunan, Elektrik, Penyejukan dan Penyaman Udara dan Automotif) dan kurang menggunakan tenaga seperti perdagangan dan Ekonomi Rumah Tangga. Kebanyakan murid-murid perempuan memilih kursus Perdagangan yang pada tanggapan mereka adalah kursus yang paling sesuai kepada mereka dan menjamin kejayaan manakala murid-murid lelaki pula tidak menjadi masalah untuk mana-mana kursus tetapi pilihan utama mereka ialah kursus bercorak ketukangan. Kecenderungan yang berbeza ini telah mengujudkan polar pembahagian kursus di mana murid-murid perempuan menguasai kursus perdagangan manakala murid-murid lelaki pula menguasai kursus ketukangan. Dalam kajiselidik ini, pengkaji ingin melihat adakah kaitan antara jantina dan pemilihan kursus di Sekolah Menengah Vokasional. Kursus-kursus yang dipilih ialah kursus Perdagangan dan Elektronik. Kajian dijalankan di Sekolah Menengah Vokasional, Kuala Terengganu.44PRZSLAcademic achievementSex differences in educationVocational education
spellingShingle Academic achievement
Sex differences in education
Vocational education
306594 Mohamad Daud
Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title_full Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title_fullStr Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title_full_unstemmed Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title_short Hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus-kursus perdagangan dan elektronik di Sekolah Menengah Vokasional Kuala Terengganu /
title_sort hubungan jantina terhadap minat dan kejayaan bagi kursus kursus perdagangan dan elektronik di sekolah menengah vokasional kuala terengganu
topic Academic achievement
Sex differences in education
Vocational education
work_keys_str_mv AT 306594mohamaddaud hubunganjantinaterhadapminatdankejayaanbagikursuskursusperdagangandanelektronikdisekolahmenengahvokasionalkualaterengganu