Perbandingan sistem latihan mengajar antara universiti tempatan /

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membandingkan sistem latihan mengajar antara universiti tempatan yang mengendalikan program pendidikan guru. Kajian ini menggunakan soal selidik yang terdiri daripada 70 item pernyataan sebagai instrumen utama. Soal selidik ini terdiri daripada enam bahagian...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 306609 Norazlina Shamsuddin
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1991
Subjects:
Description
Summary:Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membandingkan sistem latihan mengajar antara universiti tempatan yang mengendalikan program pendidikan guru. Kajian ini menggunakan soal selidik yang terdiri daripada 70 item pernyataan sebagai instrumen utama. Soal selidik ini terdiri daripada enam bahagian iaitu pengendalian program pendidikan guru, pengendalian latihan mengajar, aktiviti guru pelatih sebelum latihan mengajar, penyeliaan dan penilaian. Sampel utama terdiri daripada pensyarah dari Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Pertanian Malaysia, Universiti Sains Malaysia dan Universiti Malaya. Berdasarkan analisa soal selidik, maka didapati terdapatnya persamaan dan perbezaan sistem latihan mengajar di antara Universiti tersebut. Persamaan tersebut merangkumi pengendalian program pendidikan guru, pengendalian latihan mengajar, aktiviti guru pelatih sebelum dan selepas latihan mengajar. Perbezaan yang jelas dilihat ialah dari aspek penyeliaan dan penilaian yang merangkumi bilangan penyelia yang menyelia guru pelatih, bilangan penyeliaan, peruntukan markah untuk persediaan mengajar dan markah minimum lulus latihan mengajar.