Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringk...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1995
|
Subjects: |
_version_ | 1826417981441179648 |
---|---|
author | 311077 Romli Abdul Latih |
author_facet | 311077 Romli Abdul Latih |
author_sort | 311077 Romli Abdul Latih |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar. |
first_indexed | 2024-03-05T03:54:04Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:308189 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T03:54:04Z |
publishDate | 1995 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3081892020-12-19T17:10:19ZSatu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / 311077 Romli Abdul Latih Sekudai : UTM,1995Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar.Tesis (Sarjana Sains (Pendidikan)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar.44PRZSLCounseling in secondary education |
spellingShingle | Counseling in secondary education 311077 Romli Abdul Latih Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title | Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title_full | Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title_fullStr | Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title_full_unstemmed | Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title_short | Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / |
title_sort | satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah |
topic | Counseling in secondary education |
work_keys_str_mv | AT 311077romliabdullatih satutinjauanmengenaipersepsipelajarterhadapkaunselordalammenjalankanperkhidmatanbimbingandankaunselingdisekolahmenengah |