Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /

Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 311077 Romli Abdul Latih
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1995
Subjects:
_version_ 1826417981441179648
author 311077 Romli Abdul Latih
author_facet 311077 Romli Abdul Latih
author_sort 311077 Romli Abdul Latih
collection OCEAN
description Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar.
first_indexed 2024-03-05T03:54:04Z
format
id KOHA-OAI-TEST:308189
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T03:54:04Z
publishDate 1995
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3081892020-12-19T17:10:19ZSatu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah / 311077 Romli Abdul Latih Sekudai : UTM,1995Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar.Tesis (Sarjana Sains (Pendidikan)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1995Kajian ini adalah satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah menengah di daerah Johor Bahru, Johor. Untuk tujuan di atas, satu tinjauan dengan menggunakan soal selidik Skala Pengukuran Kaunselor (Format Ringkas) yang dihasilkan oleh Cash, T (1975) ke atas 332 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru, Johor, telah dijalankan. Analisis data berkomputer daripada program SPSS/PC+ Version 4.0 digunakan bagi mengira min, kekerapan, peratusan, ujian t dan one-way analysis of variance (Anova) untuk melihat perbezaan yang signifikan terhadap persepsi pelajar. Perkara ini ditinjau dari segi jantina, ras, cara pelajar menemui kaunselor dan kaunselor yang menjadi pilihan pelajar sama ada sama ras, sama jantina dan sama umur terhadap sifat-sifat positif kaunselor, kesediaan kaunselor membantu pelajar dan keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dengan aras signifikan p 0.5 atau kurang, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar lelaki dan perempuan bagi semua pembolehubah bersandar. Begitu juga terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar Melayu, Cina dan India terhadap sifat-sifat positif kaunselor dan kesediaan kaunselor membantu pelajar. Sebaliknya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang berlainan ras terhadap keyakinan kaunselor dalam mengatasi masalah pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar yang datang menemui secara sukarela dan dirujuk terhadap ketiga-tiga faktor pembolehubah bersandar yang terdapat dalam kajian. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar yang datang menemui kaunselor sama ada mengikut jantina, ras atau sama umur terhadap semua pembolehubah bersandar.44PRZSLCounseling in secondary education
spellingShingle Counseling in secondary education
311077 Romli Abdul Latih
Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title_full Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title_fullStr Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title_full_unstemmed Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title_short Satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah /
title_sort satu tinjauan mengenai persepsi pelajar terhadap kaunselor dalam menjalankan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah
topic Counseling in secondary education
work_keys_str_mv AT 311077romliabdullatih satutinjauanmengenaipersepsipelajarterhadapkaunselordalammenjalankanperkhidmatanbimbingandankaunselingdisekolahmenengah