Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/

Perkembangan kegiatan sosio-ekonomi, perindustrian dan pembangunan kawasan kediaman mempengaruhi sistem rangkaian Jalanraya yang semakin komplek. Keadaan ini lebih ketara di bandar-bandar besar seperti metropolitan Kuala Lumpur. Para pemandu kenderaan memerlukan sistem rangkaian jalanraya yang lengk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: 171782 Abd. Razak Sulong
Aineistotyyppi:
Aiheet:
_version_ 1826420491298013184
author 171782 Abd. Razak Sulong
author_facet 171782 Abd. Razak Sulong
author_sort 171782 Abd. Razak Sulong
collection OCEAN
description Perkembangan kegiatan sosio-ekonomi, perindustrian dan pembangunan kawasan kediaman mempengaruhi sistem rangkaian Jalanraya yang semakin komplek. Keadaan ini lebih ketara di bandar-bandar besar seperti metropolitan Kuala Lumpur. Para pemandu kenderaan memerlukan sistem rangkaian jalanraya yang lengkap bersistematik. Sebagai salah satu langkah ke arah ini, pengetahuan laluan masa minima dapat disyorkan kepada para pemandu dalam membuat pilihan laluan terbaik berdasarkan masa perjalanan minima. Kajian ini juga boleh menjadi oanduan kepada pehak-pehak yang bertanggungjawab terhadap perancangan pengangkutan bandar. Tesis ini adalah untuk menentukan laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya Kuala Lumpur. Kawasan kajian seluas lebih kurang 244 kilometer persegi telah dibahagikan kepada 66 zon lalulintas dengan jumlah 320 nod. Analisa dibuat berdasarkan kaedah Moore Algorithm. Mengikut kaedah ini pemilihan laluan adalah berdasarkan masa minima perjalanan dengan analisa komputer. Keputusan komputer yamg diperolehi ialah jadual pokok laluan masa minima bagi setiap zon origin. Hasil kajian ini berguna untuk kajian lanjutan dengan menggunakan Model Graviti.
first_indexed 2024-03-05T04:31:52Z
format
id KOHA-OAI-TEST:320759
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:31:52Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3207592020-12-19T17:10:48ZLaluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/ 171782 Abd. Razak Sulong Perkembangan kegiatan sosio-ekonomi, perindustrian dan pembangunan kawasan kediaman mempengaruhi sistem rangkaian Jalanraya yang semakin komplek. Keadaan ini lebih ketara di bandar-bandar besar seperti metropolitan Kuala Lumpur. Para pemandu kenderaan memerlukan sistem rangkaian jalanraya yang lengkap bersistematik. Sebagai salah satu langkah ke arah ini, pengetahuan laluan masa minima dapat disyorkan kepada para pemandu dalam membuat pilihan laluan terbaik berdasarkan masa perjalanan minima. Kajian ini juga boleh menjadi oanduan kepada pehak-pehak yang bertanggungjawab terhadap perancangan pengangkutan bandar. Tesis ini adalah untuk menentukan laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya Kuala Lumpur. Kawasan kajian seluas lebih kurang 244 kilometer persegi telah dibahagikan kepada 66 zon lalulintas dengan jumlah 320 nod. Analisa dibuat berdasarkan kaedah Moore Algorithm. Mengikut kaedah ini pemilihan laluan adalah berdasarkan masa minima perjalanan dengan analisa komputer. Keputusan komputer yamg diperolehi ialah jadual pokok laluan masa minima bagi setiap zon origin. Hasil kajian ini berguna untuk kajian lanjutan dengan menggunakan Model Graviti.Tesis (Sarjana Muda Kejuruteraan Awam) - Universiti Teknologi Malaysia, 1985Perkembangan kegiatan sosio-ekonomi, perindustrian dan pembangunan kawasan kediaman mempengaruhi sistem rangkaian Jalanraya yang semakin komplek. Keadaan ini lebih ketara di bandar-bandar besar seperti metropolitan Kuala Lumpur. Para pemandu kenderaan memerlukan sistem rangkaian jalanraya yang lengkap bersistematik. Sebagai salah satu langkah ke arah ini, pengetahuan laluan masa minima dapat disyorkan kepada para pemandu dalam membuat pilihan laluan terbaik berdasarkan masa perjalanan minima. Kajian ini juga boleh menjadi oanduan kepada pehak-pehak yang bertanggungjawab terhadap perancangan pengangkutan bandar. Tesis ini adalah untuk menentukan laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya Kuala Lumpur. Kawasan kajian seluas lebih kurang 244 kilometer persegi telah dibahagikan kepada 66 zon lalulintas dengan jumlah 320 nod. Analisa dibuat berdasarkan kaedah Moore Algorithm. Mengikut kaedah ini pemilihan laluan adalah berdasarkan masa minima perjalanan dengan analisa komputer. Keputusan komputer yamg diperolehi ialah jadual pokok laluan masa minima bagi setiap zon origin. Hasil kajian ini berguna untuk kajian lanjutan dengan menggunakan Model Graviti.08PRZSLTravel time (Traffic engineering)Traffic engineering
spellingShingle Travel time (Traffic engineering)
Traffic engineering
171782 Abd. Razak Sulong
Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title_full Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title_fullStr Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title_full_unstemmed Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title_short Laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan Kuala Lumpur/
title_sort laluan masa minima bagi rangkaian jalanraya di metropolitan kuala lumpur
topic Travel time (Traffic engineering)
Traffic engineering
work_keys_str_mv AT 171782abdrazaksulong laluanmasaminimabagirangkaianjalanrayadimetropolitankualalumpur