Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /

Kajian ini bertujuan untuk melihat ciri-ciri diri seperti minat, motivasi, hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar pelajar yang mencapai kejayaan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) khasnya dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan Kaedah persampelan rawak berl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 425500 Abd. Halim Abd. Aziz
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1996
Subjects:
_version_ 1796711663471165440
author 425500 Abd. Halim Abd. Aziz
author_facet 425500 Abd. Halim Abd. Aziz
author_sort 425500 Abd. Halim Abd. Aziz
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk melihat ciri-ciri diri seperti minat, motivasi, hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar pelajar yang mencapai kejayaan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) khasnya dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan Kaedah persampelan rawak berlapis, seramai 50 orang pelajar tingkatan empat dari tiga buah sekolah di Daerah Manjong telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen digunakan di dalam soal selidik ini, iaitu soal selidik mengenai minat pelajar terhadap pelajaran khasnya mata pelajaran Kemahiran Hidup, soal selidik mengenai tahap motivasi pelajar, soal selidik mengenai hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar. Soal selidik jenis 'Likert' digunakan dalam kajian ini manakala data dianalisis menggunakan kaedah peratusan. Dapatan kajian ini menunjukkan responden berminat mempelajari beberpa mata pelajaran disamping mata pelajaran kemahiran hidup. Tahap motivasi responden adala ibu bapa, pihak sekolah dan persekitaran. Hubungan ibu bapa dengan responden berada pada tahap yang amat baik dan ibu bapa berperanan dengan cara yang amat berkesan untuk meningkatkan tahap minat dan motivasi. responden menguasai kaedah belajar kecuali tidak dapat menggunakan masa dengan cara yang efektif.
first_indexed 2024-03-05T04:39:20Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323286
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:39:20Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3232862020-12-19T17:10:54ZCiri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup / 425500 Abd. Halim Abd. Aziz Sekudai : UTM,1996Kajian ini bertujuan untuk melihat ciri-ciri diri seperti minat, motivasi, hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar pelajar yang mencapai kejayaan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) khasnya dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan Kaedah persampelan rawak berlapis, seramai 50 orang pelajar tingkatan empat dari tiga buah sekolah di Daerah Manjong telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen digunakan di dalam soal selidik ini, iaitu soal selidik mengenai minat pelajar terhadap pelajaran khasnya mata pelajaran Kemahiran Hidup, soal selidik mengenai tahap motivasi pelajar, soal selidik mengenai hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar. Soal selidik jenis 'Likert' digunakan dalam kajian ini manakala data dianalisis menggunakan kaedah peratusan. Dapatan kajian ini menunjukkan responden berminat mempelajari beberpa mata pelajaran disamping mata pelajaran kemahiran hidup. Tahap motivasi responden adala ibu bapa, pihak sekolah dan persekitaran. Hubungan ibu bapa dengan responden berada pada tahap yang amat baik dan ibu bapa berperanan dengan cara yang amat berkesan untuk meningkatkan tahap minat dan motivasi. responden menguasai kaedah belajar kecuali tidak dapat menggunakan masa dengan cara yang efektif.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini bertujuan untuk melihat ciri-ciri diri seperti minat, motivasi, hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar pelajar yang mencapai kejayaan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) khasnya dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Dengan menggunakan Kaedah persampelan rawak berlapis, seramai 50 orang pelajar tingkatan empat dari tiga buah sekolah di Daerah Manjong telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Empat jenis instrumen digunakan di dalam soal selidik ini, iaitu soal selidik mengenai minat pelajar terhadap pelajaran khasnya mata pelajaran Kemahiran Hidup, soal selidik mengenai tahap motivasi pelajar, soal selidik mengenai hubungan pelajar dengan ibu bapa dan kaedah belajar. Soal selidik jenis 'Likert' digunakan dalam kajian ini manakala data dianalisis menggunakan kaedah peratusan. Dapatan kajian ini menunjukkan responden berminat mempelajari beberpa mata pelajaran disamping mata pelajaran kemahiran hidup. Tahap motivasi responden adala ibu bapa, pihak sekolah dan persekitaran. Hubungan ibu bapa dengan responden berada pada tahap yang amat baik dan ibu bapa berperanan dengan cara yang amat berkesan untuk meningkatkan tahap minat dan motivasi. responden menguasai kaedah belajar kecuali tidak dapat menggunakan masa dengan cara yang efektif.44PRZSLMotivation in educationAcademic achievement
spellingShingle Motivation in education
Academic achievement
425500 Abd. Halim Abd. Aziz
Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title_full Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title_fullStr Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title_full_unstemmed Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title_short Ciri-ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup /
title_sort ciri ciri diri pelajar cemerlang dalam peperiksaan penilaian menengah rendah bagi mata pelajaran kemahiran hidup
topic Motivation in education
Academic achievement
work_keys_str_mv AT 425500abdhalimabdaziz ciriciridiripelajarcemerlangdalampeperiksaanpenilaianmenengahrendahbagimatapelajarankemahiranhidup