Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /

Penggunaan media teknologi tidak boleh dipandang ringan oleh para pendidik khususnya yang mengajar matapelajaran sains dan teknikal. Walaupun begitu penggunaannya masih belum meluas dan sangat terhad. Dengan itu kajian ini dijalankan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan media teknologi ini w...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 425704 Ab. Rahman Sulaiman
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1996
Subjects:
_version_ 1826420999468351488
author 425704 Ab. Rahman Sulaiman
author_facet 425704 Ab. Rahman Sulaiman
author_sort 425704 Ab. Rahman Sulaiman
collection OCEAN
description Penggunaan media teknologi tidak boleh dipandang ringan oleh para pendidik khususnya yang mengajar matapelajaran sains dan teknikal. Walaupun begitu penggunaannya masih belum meluas dan sangat terhad. Dengan itu kajian ini dijalankan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan media teknologi ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan. Kajian ini telah dijalankan di tujuh buah sekolah daerah Tumpat iaitu Sekolah Menengah Tumpat, Sekolah Menengah Mahmud Mahyiddin, Sekolah Menengah Dato' Biji Wangsa, Sekolah Menengah Geting, Sekolang Menengah Wakaf Bharu, Sekolah Menengah Cabang Empat dan Sekolah Menengah Sungai Pinang. Saiz sampel ialah 35 orang iaitu terdiri daripada guru-guru Kemahiran Hidup. Satu set soalan soal selidik yang mengandungi aspek-aspek tertentu diedarkan kepada responden. Hasil daripada soal selidik ini dianalisis bagi mendapatkan rumusan yang menyeluruh. Dapatan kajian menunjukkan beberapa fakta seperti kemahiran, minat, kemudahan bahan serta beban tugas banyak mendatangkan masalah kepada penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini merupakan halangan kepada penggunaan media ini dan usaha tertentu perlu di ambil agar kejayaan perlaksanaan media teknologi dalam sistem pendidikan negara menjadi suatu kenyataan. Pihak sekolah sepatutnya memperlengkapkan media teknologi yang sesuai dan mencukupi untuk bidang Kemahiran Hidup. Di samping itu, beban tugas guru Kemahiran Hidup dikurangkan dan mereka diberikan lebih banyak pendedahan, galakan serta kursus kemahiran bagi meningkatkan penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.
first_indexed 2024-03-05T04:39:24Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323311
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:39:24Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3233112020-12-19T17:10:54ZPenggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan / 425704 Ab. Rahman Sulaiman Sekudai : UTM,1996Penggunaan media teknologi tidak boleh dipandang ringan oleh para pendidik khususnya yang mengajar matapelajaran sains dan teknikal. Walaupun begitu penggunaannya masih belum meluas dan sangat terhad. Dengan itu kajian ini dijalankan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan media teknologi ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan. Kajian ini telah dijalankan di tujuh buah sekolah daerah Tumpat iaitu Sekolah Menengah Tumpat, Sekolah Menengah Mahmud Mahyiddin, Sekolah Menengah Dato' Biji Wangsa, Sekolah Menengah Geting, Sekolang Menengah Wakaf Bharu, Sekolah Menengah Cabang Empat dan Sekolah Menengah Sungai Pinang. Saiz sampel ialah 35 orang iaitu terdiri daripada guru-guru Kemahiran Hidup. Satu set soalan soal selidik yang mengandungi aspek-aspek tertentu diedarkan kepada responden. Hasil daripada soal selidik ini dianalisis bagi mendapatkan rumusan yang menyeluruh. Dapatan kajian menunjukkan beberapa fakta seperti kemahiran, minat, kemudahan bahan serta beban tugas banyak mendatangkan masalah kepada penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini merupakan halangan kepada penggunaan media ini dan usaha tertentu perlu di ambil agar kejayaan perlaksanaan media teknologi dalam sistem pendidikan negara menjadi suatu kenyataan. Pihak sekolah sepatutnya memperlengkapkan media teknologi yang sesuai dan mencukupi untuk bidang Kemahiran Hidup. Di samping itu, beban tugas guru Kemahiran Hidup dikurangkan dan mereka diberikan lebih banyak pendedahan, galakan serta kursus kemahiran bagi meningkatkan penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Penggunaan media teknologi tidak boleh dipandang ringan oleh para pendidik khususnya yang mengajar matapelajaran sains dan teknikal. Walaupun begitu penggunaannya masih belum meluas dan sangat terhad. Dengan itu kajian ini dijalankan untuk meninjau sama ada masalah penggunaan media teknologi ini wujud atau tidak di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan. Kajian ini telah dijalankan di tujuh buah sekolah daerah Tumpat iaitu Sekolah Menengah Tumpat, Sekolah Menengah Mahmud Mahyiddin, Sekolah Menengah Dato' Biji Wangsa, Sekolah Menengah Geting, Sekolang Menengah Wakaf Bharu, Sekolah Menengah Cabang Empat dan Sekolah Menengah Sungai Pinang. Saiz sampel ialah 35 orang iaitu terdiri daripada guru-guru Kemahiran Hidup. Satu set soalan soal selidik yang mengandungi aspek-aspek tertentu diedarkan kepada responden. Hasil daripada soal selidik ini dianalisis bagi mendapatkan rumusan yang menyeluruh. Dapatan kajian menunjukkan beberapa fakta seperti kemahiran, minat, kemudahan bahan serta beban tugas banyak mendatangkan masalah kepada penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini merupakan halangan kepada penggunaan media ini dan usaha tertentu perlu di ambil agar kejayaan perlaksanaan media teknologi dalam sistem pendidikan negara menjadi suatu kenyataan. Pihak sekolah sepatutnya memperlengkapkan media teknologi yang sesuai dan mencukupi untuk bidang Kemahiran Hidup. Di samping itu, beban tugas guru Kemahiran Hidup dikurangkan dan mereka diberikan lebih banyak pendedahan, galakan serta kursus kemahiran bagi meningkatkan penggunaan media teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.44PRZSLEducational technologyTeaching
spellingShingle Educational technology
Teaching
425704 Ab. Rahman Sulaiman
Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title_full Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title_fullStr Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title_full_unstemmed Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title_short Penggunaan media teknologi di kalangan guru-guru kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah daerah Tumpat, Kelantan /
title_sort penggunaan media teknologi di kalangan guru guru kemahiran hidup di sekolah sekolah menengah daerah tumpat kelantan
topic Educational technology
Teaching
work_keys_str_mv AT 425704abrahmansulaiman penggunaanmediateknologidikalangangurugurukemahiranhidupdisekolahsekolahmenengahdaerahtumpatkelantan