Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /

Kajian ini bertujuan untuk membandingkan keberkesanan dan pendapat pelajar antara dua kaedah pengajaran amali iaitu kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung. Kajian telah dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor di mana seramai 40 orang pelajar yang terlibat sebagai sampel....

Ful tanımlama

Detaylı Bibliyografya
Yazar: 431839 Jamil Abd. Baser
Materyal Türü:
Baskı/Yayın Bilgisi: Sekudai : UTM, 1996
Konular:
_version_ 1826421000467644416
author 431839 Jamil Abd. Baser
author_facet 431839 Jamil Abd. Baser
author_sort 431839 Jamil Abd. Baser
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk membandingkan keberkesanan dan pendapat pelajar antara dua kaedah pengajaran amali iaitu kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung. Kajian telah dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor di mana seramai 40 orang pelajar yang terlibat sebagai sampel. Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan ujikaji dan kumpulan terkawal. Setiap kumpulan disertai oleh 20 orang sampel mengikut pencapaian mereka dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Kumpulan ujikaji menerima rawatan menggunakan kaedah eksperiental manakala kumpulan terkawal diberikan kaedah pengajaran langsung. Kedua-dua kumpulan ini diberikan satu set ujian pencapaian dan soal - pendapat yang sama selepas sahaja mereka mengikuti sesi pembelajaran. Segala data diproses menggunakan Ujian T berbantukan kepada perisian SPSS/PC+ bagi membandingkan antara dua purata dan menguji kewujudan perbezaan signifikan bagi setiap perbandingan antara pencapaian dalam kumpulan tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam penguasaan maklumat berpandukan kepada skor markah yang diperolehi. Begitu juga dengan kaedah yang digemari oleh pelajar di mana terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung berdasarkan kepada soal - pendapat selepas ujikaji.
first_indexed 2024-03-05T04:39:25Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323316
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:39:25Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3233162020-12-19T17:10:54ZSatu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali / 431839 Jamil Abd. Baser Sekudai : UTM,1996Kajian ini bertujuan untuk membandingkan keberkesanan dan pendapat pelajar antara dua kaedah pengajaran amali iaitu kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung. Kajian telah dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor di mana seramai 40 orang pelajar yang terlibat sebagai sampel. Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan ujikaji dan kumpulan terkawal. Setiap kumpulan disertai oleh 20 orang sampel mengikut pencapaian mereka dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Kumpulan ujikaji menerima rawatan menggunakan kaedah eksperiental manakala kumpulan terkawal diberikan kaedah pengajaran langsung. Kedua-dua kumpulan ini diberikan satu set ujian pencapaian dan soal - pendapat yang sama selepas sahaja mereka mengikuti sesi pembelajaran. Segala data diproses menggunakan Ujian T berbantukan kepada perisian SPSS/PC+ bagi membandingkan antara dua purata dan menguji kewujudan perbezaan signifikan bagi setiap perbandingan antara pencapaian dalam kumpulan tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam penguasaan maklumat berpandukan kepada skor markah yang diperolehi. Begitu juga dengan kaedah yang digemari oleh pelajar di mana terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung berdasarkan kepada soal - pendapat selepas ujikaji.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini bertujuan untuk membandingkan keberkesanan dan pendapat pelajar antara dua kaedah pengajaran amali iaitu kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung. Kajian telah dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor di mana seramai 40 orang pelajar yang terlibat sebagai sampel. Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan ujikaji dan kumpulan terkawal. Setiap kumpulan disertai oleh 20 orang sampel mengikut pencapaian mereka dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Kumpulan ujikaji menerima rawatan menggunakan kaedah eksperiental manakala kumpulan terkawal diberikan kaedah pengajaran langsung. Kedua-dua kumpulan ini diberikan satu set ujian pencapaian dan soal - pendapat yang sama selepas sahaja mereka mengikuti sesi pembelajaran. Segala data diproses menggunakan Ujian T berbantukan kepada perisian SPSS/PC+ bagi membandingkan antara dua purata dan menguji kewujudan perbezaan signifikan bagi setiap perbandingan antara pencapaian dalam kumpulan tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam penguasaan maklumat berpandukan kepada skor markah yang diperolehi. Begitu juga dengan kaedah yang digemari oleh pelajar di mana terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung berdasarkan kepada soal - pendapat selepas ujikaji.44PRZSLEducationTeaching
spellingShingle Education
Teaching
431839 Jamil Abd. Baser
Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title_full Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title_fullStr Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title_full_unstemmed Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title_short Satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali /
title_sort satu perbandingan tentang keberkesanan dan pendapat pelajar antara kaedah eksperiental dan kaedah pengajaran langsung dalam matapelajaran amali
topic Education
Teaching
work_keys_str_mv AT 431839jamilabdbaser satuperbandingantentangkeberkesanandanpendapatpelajarantarakaedaheksperientaldankaedahpengajaranlangsungdalammatapelajaranamali